Full version: Äpple 'Lobo'
Mia, zon 3
Hej!

Jag är så förtjust i grannens Lobo-äpplen...
Har läst att Lobo ska vara väldigt sjukdomsbenäget, men det verkar inte stämma hos grannen? Hon har en ympad gren av Lobo, och de äpplena är aldrig mer angripna än andra sorter i trädgården (alltså - bra år = felfria, dåliga år = inte värre än snittet).
Funderar på att ta en ymp av hennes Lobo, och se om det blir lika bra på andra sidan staketet....
Finns det olika "kloner" av Lobo, som kan vara olika bra? Eller har hon haft tur med läget på ympen/trädet?

/Mia
Pirum
Hon har nog haft tur smile.gif Vår Lobo-apel, som jag skrivit om förut, är iaf angripet av både skorv och kräfta och kommer snart att möta befriaren i form av en Sandviksåg. (Lite hyfs har jag trots allt; blott barbarer sätter en motorsåg i ett äppelträd).

Vårt träd står lite för blött misstänker jag. Men, i ett gynnsamt läge antar jag att Lobo faktiskt KAN funka. Det är ju ett utmärkt äpple till utseende och smak, så prova du smile.gif

Här, för folk som inte vet vad Lobo är (du vet ju uppenbarligen såklart), är en bild på årets Lobo i vår trädgård. En tidig bild, därav den ljusa färgen. Sen blev de så skorviga och eländiga att jag inte hade hjärta nog att ta kort på dem.
Cilla
Jag har sett ungefär lika många Loboträd fria från väl spridd skorv som jag sett Åkerö vuxna äppelträd fria från fruktkträdkräfta. Det vill säga de kan klara sig men det är mer sannolikt att de blir starkt drabbade än inte.

I år klarade sig dock Lobo bra generellt, det var ingen bra sommar för skorvsvampen eftersom det var så extremt torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon