Full version: Silverputs
netaave
Gör ni eget?
Hur?
Blomstertanten
Varför göra eget när det finns att köpa ? unsure.gif

Annars funkar det med alluminium i botten på diskhon o sen i med massor av salt
Naturligtvis varmt vatten ! Glömde det tongue.gif
evelina
Så här gör jag.

Silverputs
Lägg i kokande vatten tillsammans med bakpulver, salt och en bit aluminiumfolie, på en höft.
ninnisky
Lite kaustiksoda på aluminiumfolie i diskhon - på med hett vatten och i med silvret en kort stund. Skölj noga. Silvret blir rent och blankt utan större jobb!
karjo
Jag kör utan folie, bara rakt i hon (rostfri), sen i med hett vatten, lite diskmedel och rätt så mycket citronsyra!
Funkar både med koppar, silver och mässing.

Varning dock om man har nyare grejer, en del saker är belagda med en yta så att de inte ska behöva putsas och gör man då det ändå blir de jättefula.

smile.gif
netaave
CITAT (evelina @ 21-12-2006, 18:48)
Så här gör jag.

Silverputs
Lägg i kokande vatten tillsammans med bakpulver, salt och en bit aluminiumfolie, på en höft.

på en höft jag hade ju tänkt lägga det i diskhon!!!! tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
evelina
Så det kan bli ibland!! blink.gif laugh.gif
Rapchic
det där verkar vara sånt som dom försöker truga på folk på tv shop
eller har jag fel wacko.gif
Blomstertanten
Jag har provat med bara salt och varmt vatten , utan aluminiumfolie, och det hade inte alls samma verkan.
Gossen Ruda
Det är just aluminiumfolien som är poängen. Det blir en galvanisk krets där aluminiumet oxideras till aluminiumoxid och silveroxiden reduceras till silver igen. Orsaken är att aluminium är inte en lika ädel metall, det heter något annat men hjärnan har inte vaknat riktigt än.
Boxer
CITAT (Rapchic @ 21-12-2006, 19:57)
det där verkar vara sånt som dom försöker truga på folk på tv shop
eller har jag fel wacko.gif

Det är alldeles rätt, men det på TV är många gånger dyrare. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon