|
netaave
21-12-2006, 22:40
Är osäker på stavningen, men det blir en grymt god, lite starkare likör.
Couintreau a la M Timell.
75 cl Årstabrännvin 1 dl socker
Häll av ca i dl sprit, tillsätt sockret, sätt på korken ordentligt och vänd flaskan några gånger. Häll försiktigt tillbaka så mycket sprit du får i. Låt flaskan stå varmt två dygn, vänd den ett par ggr/dygn.
kerstin z5-6
22-12-2006, 01:40
Orginalet är inte dumt heller ,cointreau finns ju på bolaget .
netaave
22-12-2006, 17:54
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-12-2006, 01:40) Orginalet är inte dumt heller ,cointreau finns ju på bolaget .  Men här får man lite mer för pengarna och jag håller med Timell till 100% när han sa att det inte går att känna skillnad på den här och den "äkta" dessutom är det ett kul julpyssel.
Birgita
26-12-2006, 17:11
Kommer ihåg att jag för längesen , när jag fått en flaska i present som jag inte tyckte om, gjorde sådan likör som omnämnes här. Om jag minns rätt så badades en skurad och halverad apelsin med instuckna nejlikor ett antal dagar i starksprit. Sen var det ngt med socker också. Det vill jag kalla ett riktigt pyssel! Skall se om receptet fortfarande finns nånstans. GOTT NYTT ÅR till er alla från Birgita!
Kan detta vara något tro SUUUUPERGOTT tycker jag i alla fall
COINTREAU
75 cl Renat, Explorer
Häng en apelsin, dra ett snöre genom apelsinen med en stoppnål. Nudda nästan ej spriten Häng i 14 dagar Blanda i ( 3 dl ) 2 dl socker rör om. Drickes som Avec till kaffet
Eva St
Kan rekomendera Eva St's tips. Det funkar superbra. Ännu bättre om man inte sticker hål i frukten utan knyter runt den (som paketsnöre) och låter den hänga. Vete fan hur det funkar ...  ... men massor av smak överförs från frukten till spriten utan att spriten kommer i direkt kontakt med frukten. Denna metod funkar också väldigt bra med citron eller lime (min favorit). Sockermängden kan man såklart variera efter egen smak och om man vill lyxa till det byter man sockret mot "likörbas" som man köper i hembryggningsbutiken.
lena:-)
04-01-2007, 18:20
Hänga hur..? Man bör ha spriten i en bunke eller likande antar jag..en flaska är det svårt att hänga en apelsin i.... Kan man inte få en teknisk beskrivning?
Blomstertanten
05-01-2007, 01:05
CITAT (lenasch @ 04-01-2007, 18:20) Hänga hur..? Man bör ha spriten i en bunke eller likande antar jag..en flaska är det svårt att hänga en apelsin i.... Kan man inte få en teknisk beskrivning?  Det funkar om man har en väldigt liten apelsin
Burk Lenasch, gör ett litet "spindelnät" och lägg frukten i, sedan skruvar du på locket och låter det stå. Så gör jag i alla fall! Mvh Fenja
Blomstertanten
05-01-2007, 10:49
CITAT (Fenja @ 05-01-2007, 10:41) Burk Lenasch, gör ett litet "spindelnät" och lägg frukten i, sedan skruvar du på locket och låter det stå. Så gör jag i alla fall! Mvh Fenja Spindelnät ??? Men då måste man ju ha en tam spindel , var får man tag på en sån ?
Blomstertanten
06-01-2007, 11:47
Har hittat ett recept på en dessert med Couintreau i Verkar riktigt mumsigt ! Cointreauchock Tillagningstid : ca 10 minuter Pris : ca 15 kr per portion För 1 portion behövs : 2-4 cl Cointreau 2-3 dl chokladmjölk (typ Oboy eller liknande) 0,5 dl chokladglass , gärna med chokladbitar i Slå upp Cointreaun i en stor vid tekopp Värm chokladmjölken till kokpunkten. Slå den försiktigt över Cointreaun. Skopa upp en stor kula chokladglass , lägg försiktigt i koppen så att den flyter i chokladen. Klart ! Har inte provat ännu , men kommer garanterat att göra det
CITAT (Blomstertanten @ 05-01-2007, 10:49) CITAT (Fenja @ 05-01-2007, 10:41) Burk Lenasch, gör ett litet "spindelnät" och lägg frukten i, sedan skruvar du på locket och låter det stå. Så gör jag i alla fall! Mvh Fenja Spindelnät ??? Men då måste man ju ha en tam spindel , var får man tag på en sån ?  Har du DÖDAT din husspindel din lea tant?!!  20 års olycka och evig fattigdom, ve dig!! Mvh Fenja
Blomstertanten
06-01-2007, 14:35
CITAT (Fenja @ 06-01-2007, 14:27) CITAT (Blomstertanten @ 05-01-2007, 10:49) CITAT (Fenja @ 05-01-2007, 10:41) Burk Lenasch, gör ett litet "spindelnät" och lägg frukten i, sedan skruvar du på locket och låter det stå. Så gör jag i alla fall! Mvh Fenja Spindelnät ??? Men då måste man ju ha en tam spindel , var får man tag på en sån ?  Har du DÖDAT din husspindel din lea tant?!!  20 års olycka och evig fattigdom, ve dig!! Mvh Fenja  Det va inte med flit ju ! Bara råkade trampa på den när jag jagade en dammråtta !
Blomstertanten
06-01-2007, 14:42
CITAT (Fenja @ 06-01-2007, 14:27) Har du DÖDAT din husspindel din lea tant?!!  20 års olycka och evig fattigdom, ve dig!! Mvh Fenja Men om man redan haft 20 års olycka och fattigdom ?
Spindelmördare! Och inte nog med det!! Du JAGAR dammråttorna?!! De ska man vara snäll emot och vårda ömt tills de blivit tillräckligt stora och varsamt kan släppas ut. Mvh Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 06-01-2007, 14:42) CITAT (Fenja @ 06-01-2007, 14:27) Har du DÖDAT din husspindel din lea tant?!!  20 års olycka och evig fattigdom, ve dig!! Mvh Fenja Men om man redan haft 20 års olycka och fattigdom ?  Det fördubblas för varje dammråtta du jagar, har jagat och kommer att jaga... Mvh Fenja
Blomstertanten
06-01-2007, 14:51
Oj,oj,oj ! Jag ligger rätt risigt till kan jag avslöja !
netaave
06-01-2007, 18:53
CITAT (Blomstertanten @ 06-01-2007, 14:51) Oj,oj,oj ! Jag ligger rätt risigt till kan jag avslöja !  Mmm det borde du göra med det jobb du har. Ehh handlade inte den här tråden om något annat????
Blomstertanten
06-01-2007, 23:54
CITAT (netaave @ 06-01-2007, 18:53) CITAT (Blomstertanten @ 06-01-2007, 14:51) Oj,oj,oj ! Jag ligger rätt risigt till kan jag avslöja !  Mmm det borde du göra med det jobb du har. Ehh handlade inte den här tråden om något annat????  Jo just det ! Det handlade om pocenten eller nått sånt I alla fall om sprit  Man kanske kan bli av med dammråttorna genom att hälla cointreau på dom
CITAT (lenasch @ 04-01-2007, 18:20) Hänga hur..? Man bör ha spriten i en bunke eller likande antar jag..en flaska är det svårt att hänga en apelsin i.... Kan man inte få en teknisk beskrivning? -_- Jag brukar hälla spriten i en tillbringare sedan drar jag ett snöre rätt igenom apelsinen med hjälp av en stoppnål. Därefter lägger jag en penna över tillbringaren som jag sedan knyter snöret från apelsinen i men då ska du se till att inte apelsinen ligger nere i spriten utan att den hänger alldeles ovanför utan att nudda spriten. LYCKA TILL Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|