Full version: Punsch ?
zaaritha
Smör i julgröten har jag hört om; men punsch i gröten?
Hör på "Karlavagnen", P4.
*Stintan*
Ja varför inte? En del har ju sirap på gröten. biggrin.gif
Piccante
Fast punsch är bra mycket godare utan gröt laugh.gif
zaaritha
Leocarpus: Håller med dej! tongue.gif
Blomstertanten
Till punsch ska man ju ha is har jag hört.
( Povel Ramel. Varför är där ingen is till punschen Texten finns här)

Och hur gott är det med iskall gröt ? wacko.gif
Reserv
Helt klart finns det olika former av alkoholmissbruk blink.gif Att hälla den i maten är en form rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (Reserv @ 22-12-2006, 07:15)
Helt klart finns det olika former av alkoholmissbruk blink.gif Att hälla den i maten är en form rolleyes.gif

Att spilla ut den är en annan form rolleyes.gif biggrin.gif
karjo
Om någon frågar mig ska punshen vara i koppen med varm choklad! smile.gif
Whiskuchi
Mormor åt gärna gröten med punsch. Man gör en grop i mitten och slår i lite. Precis som en del gör med smör eller sirap wink.gif
Blomstertanten
Smör , sirap , punsch på gröten unsure.gif ohmy.gif

Värsta grötmissbruket ! rolleyes.gif
ninnisky
smör , socker, kanel och lite ägglikör tog gärna gammelfarmor på gröten till juldagsmorgon - Hon är borta sedan länge och ingen har följt traditionen smile.gif smile.gif
yrian
CITAT (karjo @ 22-12-2006, 10:48)
Om någon frågar mig ska punshen vara i koppen med varm choklad! smile.gif

Eller en skvätt i kaffet, går finfint det med!
netaave
Vi äter gröten med smala ränder av sirap och kanel, det är en gammal Uppländsk sed. Kallas efter gammalt för "fästmansgröt", det bjöd bruden sin tillkommande på före bröllopet sägs det.
Kanske för att han skulle orka med henne. tongue.gif laugh.gif

Men punsch, näe den vill jag ha som den är eller till ärtorna. wink.gif
anna_rispan
CITAT (netaave @ 22-12-2006, 17:33)
Vi äter gröten med smala ränder av sirap och kanel, det är en gammal Uppländsk sed. Kallas efter gammalt för "fästmansgröt", det bjöd bruden sin tillkommande på före bröllopet sägs det.
Kanske för att han skulle orka med henne.  :P  :lol:

Men punsch, näe den vill jag ha som den är eller till ärtorna.  ;)

Vi äter också med smala ränder sirap o så kanel. Edit: Vi bor i Västra Sörmland. Men jag får aldrig till det fina rutmönstret mamma gjorde til mig när jag var liten. sad.gif jag får väl öva på.

Punsch ska jag hälla i marsipanlimpan jag ska kladda ihop senare.
netaave
CITAT (anna_rispan @ 22-12-2006, 18:53)
CITAT (netaave @ 22-12-2006, 17:33)
Kanske för att han skulle orka med henne.  tongue.gif  laugh.gif

Men punsch, näe den vill jag ha som den är eller till ärtorna.  wink.gif

Vi äter också med smala ränder sirap o så kanel. Edit: Vi bor i Västra Sörmland. Men jag får aldrig till det fina rutmönstret mamma gjorde til mig när jag var liten. sad.gif jag får väl öva på.

Punsch ska jag hälla i marsipanlimpan jag ska kladda ihop senare.

Mönstret görs med kanel och smörpappersmall. wink.gif Sirapen har man ju bara på gröten i tallriken, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon