Renée Hydén
Hej, kommer att få ett citron eller apelsinträd i julklapp. Räcker det med +10C i växthuset? Behöver jag tända natrium lampan? I så fall hur länge/dag. Nu blommar pelargoner och suckulenter för fullt. Utan extra belysning. Måste jag ställa trädet inne för karantän? Kan man kräva någon form av garanti på ett träd?
Första gången jag är här och chattar
Tacksam för svar
God Jul Nenne
Alexander-VG-zon3
det är svårt för trädet att anpassa sig både till inne eller i svalare temp när dom står i växthus . men på vintern ska dom inte ha över +10c så jag hadde satt det i växthuset +10c och extra ljuse .
kerstin z5-6
Extraljus ja , vattningen är svårast -inte för blött och inte torka ut -garanti , tja i viss mån -dör det inom nån vecka kanske så , men det vanligaste är att man själv tar kål på dem -ofta med övervattning och i sådana fall hjälper ingen garanti
+ 10 blir bra Ljuset ska vara på 14/16 timmmar /dygn -spelar ingen roll VILKA timmar ta när taxan för el är lägst
Lövfall kan ske pga omställningen -men det är ingen fara

Citrus behöver mycket järn i näringen med mera -använd citrusnäring -går bra med den vanligaste sorten .Ge näring ofta, gärna låg dos men varje vattning efter mars månad då dagsljuset kommer åter -fram till dess räcker det med halv dos var 14 dag .
Avhärda och ta ut i maj -blommar det i växthuset innan dess -pollinera med pensel så du får frukt

Lycka till

Ps smile.gifsmile.gifsmile.gif Välkommen hit !!

Support brukar vara ett ställe för frågor om forumets funktioner
eftersom du är ny , tar jag mig friheten att beskriva lite
De olika avdelningarna är till för trädgårdsfrågor , utom småprat ej trg -där man kan tala om lite vad som helst
prydnadsväxter är tex perenner och annat man har ute i trädgården hela året
Träd o buskavd -ja du fattar ...
I krukodling och Växthus odling kan du säkert få mer tips , om du undrar något om ditt citrusträd lite senare i vår
Ställ frågor ! Det gör inget om den varit uppe tidigare -finns alltid nya som undrar om samma sak som du
Svara gärna på de frågor du kan och vill delge dina erfarenheter i -
Andras erfarenheter är ovärdeliga
När du börjar fota dina växer kan du skaffa ett album här på odla
Här i support kan du få tips om hur man kommer igång med det
Om du klickar på ikonen längst ner i mitt inlägg/andras -som har albumikon -kan du se våra album
Jag har ett Vinterträdgårdsalbum med lite bilder av mina citrusar smile.gif
God jul
Hälsar K i norr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon