Hej! Efter att ha misslyckats med balkongen i många år

har jag kommit fram till följande tre succéknep
*självvattnande krukor - gärna mycket djupa. DETTA ÄR DET VIKTIGASTE.
*växter som det står "lättodlat" på
*inköpta plantor (istället för att dra upp dem själv)
Börja helt enkelt där det är lätt; om du inte hittar en plantskola, så köp plantor på Plantagen - du kommer att hitta bättre ställen med tiden och Plantagens plantor är acceptabla.
Lättodlade växter som jag har provat och lyckats med på en solig balkong är
*slingerkrasse (från frö)
*äppelmynta (planta)
*mynta 'Eau de cologne' (planta - går inte att ha i te, men luktar väldigt gott.
*basilika (från frö - jag undrar fortfarande hur jag lyckades med det

)
*citronmeliss (från frö)
*vejde (från frö) OBS: giftig
Det är ganska viktigt att ha djupt med jord i sina byttor, och därför tillverkar jag mina självvattnande krukor själv. Dessutom kan jag då göra dem så de har avrinning om det skulle regna mycket på dem. Det är lätt att göra:
*Ta en hink, plastback eller liknande stort plasttråg.
*Borra ett antal hål i dess sidor ungefär 5 cm ovanför botten.
*Lägg i lecakulor och fyll upp så pass att ytan är i kant med överkanten på hålen, gräv en grund grop i mitten.
*Lägg ett tyg över som täcker ytan och fortsätter upp längs sidorna på tråget. Det är till för att jord inte ska rinna ut genom hålen tillsammans med överskottsvattnet. (Man kan ta vilket tyg som helst, tex. en gammal t-shirt, men nuförtiden använder jag syntettyll (25:-/m här i Uppsala) eftersom jag upptäckt att det gärna följer med daggmask med jorden jag köper - och de tenderar att äta upp tyget man lagt i byttan...)
*Fyll på med jord ovanpå tyget och fyll upp resten av byttan.
Klart. Du planterar och vattnar i den här som i en vanlig kruka. Är du modig och har snälla grannar (som jag) vattnar du tills det börja rinna ur hålen. Då vet du att allt är genomvattnat.