Full version: behöver hjälp!
hedenberg_81
börjar redan nu fundera på min balkong inför vår/sommar. Får aldrig någon riktig ordning därute, lite halvdannt med halvdöda blommor... Jag behöver lite hjälp med vad jag ska ha på balkongen, som är relativt lättskött. JAg älskar blommor och försöker inbilla mig själv att jag har gröna fingrar... *suck* Min balkong är ej inglasad och den är väldigt solig ända till runt 16,30 tiden... Allt verkar bara torka ut å dö. Jag har en lagerhylla som jag tänkte använda mig av att förvara mina växter på sen har jag ganske mycket utrymme på golvet. någom som har tips och ideér på hur jag ska få en grönskande fin balkong till sommaren????
Fenja
Hej och välkommen hit!
Du måste vattna MASSOR i det läget! Med den soltiden är den utmärkt för de flesta ettåringar som säljs som sommarblommor, du kan i stort sett välja vad du tycker om. Kruka gärna om i större krukor så torkar det inte ut så fort.
Mvh
Fenja
hedenberg_81
okej... ska man ha såna där kulor eller vad det är onder jorden, å typ blanda sand och jord? eller ha bitar av krukor i krukan (vad rörigt det blev) för växtens "andning"? och kan man ha nånting i krukan om man inte har möjlighet att vattna hela tiden? ska man ge vatten flera gånger om dagen?
Fenja
Det viktiga är att krukorna har hål i botten, plastkrukor håller fukten bättre än de i lera. Ställ fat under och så vattnar du tills vattnet rinner ut på fatet, minst en gång per dag. Är det riktigt varmt så får du göra det oftare. Ha gödning i vattnet hela sommaren så prunkar det fint. Visst kan du köpa självvattnande krukor, men de är ganska dyra...
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
hur kallt blir det där på vintern!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Så himla dyra är inte självvattnande krukor jag köpte mina balkonglådor med vattenreservoar för en liten penning på lidl. Samt de stora svarta hinkarna med vattenreservoar från Willab (köpta på trädgårdsmässan i Älvsjö) var inte så dyra med tanke på att det är UV-resistent plast och håller i ganska många år.

Men egenligen spelar det ingen roll vad man odlar i, bara det är stor jordvolym samt dräneringshål ifall man vill att det ska funka bra i soligt läge. Det funkar bra att odla i papperskorgar, plasthinkar mm. bara man gör dräneringshål i botten.
Ophelia
Jag blir lite avis där....vill oxå ha en inglasad balkong för då skulle jag ha vindruvor och testa med något litet minipersikoträd, kanske även taggfria björnbär biggrin.gif

Finns en hel del fint att odla men det är som tidigare skrivits, det krävs vatten i massor. Jag har självbevattning och det är inte så dyrt och fungerar bra. Du lär nog ändå få vattna varje dag vid hetta.
hedenberg_81
tack för massor av bra svar!! till flaxss; nä på vintern är det riktigt kyligt... (sthlms-väder om det räknas som KALLT) *suck* men snart är våren här smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (hedenberg_81 @ 23-12-2006, 08:53)
tack för massor av bra svar!! till flaxss; nä på vintern är det riktigt kyligt... (sthlms-väder om det räknas som KALLT) *suck* men snart är våren här smile.gif

hur kyligt det blir så kan du ju prova med härdiga buskar och små träd även perenner . i inglasad balkong kommer våren snabbare och sommaren är längre i med den lagar solen värmen och skyddar lite från kyla . blir det bara -10c så kan du även prova en del kryddor och medelhavsväxter som oliv, dvärgpalm får du kanske -20c -25c eller nåt sånt kan du ju ha växter som dom har i zon samma som din eller högre . även alla ettåriga växter och krukväxter kan du ju ta ut under våren,sommaren,hösten sen ha dom inne på vintern . men krukväxter måste man skydda för sommarsolen mitt på dagen och vänja dom vid uteliv först .
hedenberg_81
men oj då... ska man odla på vintern med.... får köpa mig ett par gröna handskar till nästa vinter å låtsas att fingrarna inte kan bli grönare wacko.gif
nä men jag får nog börja med å fixa så det blir fint till sommaren, men balkongen är tyvär ej inglasad....
Alexander-VG-zon3
CITAT (hedenberg_81 @ 23-12-2006, 13:17)
men oj då... ska man odla på vintern med.... får köpa mig ett par gröna handskar till nästa vinter å låtsas att fingrarna inte kan bli grönare wacko.gif
nä men jag får nog börja med å fixa så det blir fint till sommaren, men balkongen är tyvär ej inglasad....

ahh jag som fick för mig att den var inglasad för det som Ophelia skrev is sitt inlägg . men jag hadde ändå provat med en högre zon härdigare växter som zon 4-6växter till balkongen . sen då ettåriga och krukväxter som jag sa inann går ju
hedenberg_81
oki... zon4-6... hur vet jag vilka det är då? kan jag beställa från internet. ska jag försöka så fröer eller köpa färdigt???när börjar man med frön, i mars?
Alexander-VG-zon3
fleråriga växter är bättre att du köper på plantskolor och dom på plantskolan vet vilka växter som passar för zon 4-8 . köper du dom färdiga har dom redan ett rotsystem som kommer till att klara vintern bättre an frösådder från våren .
och jag tycker det är bättre man själv väljer växterna på plantskolor än att beställa på nätet . fröna kan man börja med redan i jan-feb beroende på vilka sorter det är .

plus dom flesta perenner funkar bra dom kan behöva vinter skydd . jag själv hade inte get dom nåt vinter skydd . bara krukan klara vintern så hade inte jag gjort nåt för perennerna och inte för buskarna heller för den delen
hedenberg_81
okej, det här ska jag väl fixa wub.gif
är plantagen en bra affär att köpa plantor från, eller är det mest skräp?
Alexander-VG-zon3
CITAT (hedenberg_81 @ 23-12-2006, 14:10)
okej, det här ska jag väl fixa  :wub:
är plantagen en bra affär att köpa plantor från, eller är det mest skräp?

vet jag inte har bara köpt av dom en gång och då var det böcker .
men jag hade någ försökt att köpa på plantskolor alltså inte plantagen
plus fråga efter vinter tåliga krukor när du köper växter om du ska ha fleråriga växter alltså . man kan köpa självvattens dosa som man kan sätta i vilken kruka som helst då dom plast krukorna inte är så bra på vintern som man oftast får med när man köper självvattnad krukor
Blomstertanten
Det bästa är att plantera i stora kärl så minskas risken för uttorkning.

Går egentligen att plantera i vad som helst tongue.gif
Själv gjorde jag om en byrå till planteringslåda , vände upp o ner på byrån och tog isär lådorna och spikade fronterna fram ( så det fortfarande ser ut som en byrå med handtag o allt kvar)
"Fodrade" byrån med plastsäckar. Sen i med mycket lecakulor i botten och sist jord. Man kan ta grus i botten oxå , men då blir det ju något tyngre.
Maggan H
Bevattningshjälp finns också, i form av gelémattor, jag köpte på Impecta nyss, 4 för 59, de ska hålla fukten 7-10 dagar beroende på värme och växtslag, så de borde då åtminstonde kunna räcka några dagar även om det är varmt. De är 18x18 cm stora. Sen kan man köpa pipar (eller befintliga korkar) och använda pet-flaskor. Gör hål i korkarna men inte i flaskorna och vänd dem upp ner i jorden så dricker plantan själv när jorden torkar. Inte så snyggt dock, men praktiskt! smile.gif
Rosengeranium
Hej! Efter att ha misslyckats med balkongen i många år biggrin.gif har jag kommit fram till följande tre succéknep

*självvattnande krukor - gärna mycket djupa. DETTA ÄR DET VIKTIGASTE.
*växter som det står "lättodlat" på
*inköpta plantor (istället för att dra upp dem själv)

Börja helt enkelt där det är lätt; om du inte hittar en plantskola, så köp plantor på Plantagen - du kommer att hitta bättre ställen med tiden och Plantagens plantor är acceptabla.

Lättodlade växter som jag har provat och lyckats med på en solig balkong är
*slingerkrasse (från frö)
*äppelmynta (planta)
*mynta 'Eau de cologne' (planta - går inte att ha i te, men luktar väldigt gott.
*basilika (från frö - jag undrar fortfarande hur jag lyckades med det biggrin.gif )
*citronmeliss (från frö)
*vejde (från frö) OBS: giftig

Det är ganska viktigt att ha djupt med jord i sina byttor, och därför tillverkar jag mina självvattnande krukor själv. Dessutom kan jag då göra dem så de har avrinning om det skulle regna mycket på dem. Det är lätt att göra:

*Ta en hink, plastback eller liknande stort plasttråg.

*Borra ett antal hål i dess sidor ungefär 5 cm ovanför botten.

*Lägg i lecakulor och fyll upp så pass att ytan är i kant med överkanten på hålen, gräv en grund grop i mitten.

*Lägg ett tyg över som täcker ytan och fortsätter upp längs sidorna på tråget. Det är till för att jord inte ska rinna ut genom hålen tillsammans med överskottsvattnet. (Man kan ta vilket tyg som helst, tex. en gammal t-shirt, men nuförtiden använder jag syntettyll (25:-/m här i Uppsala) eftersom jag upptäckt att det gärna följer med daggmask med jorden jag köper - och de tenderar att äta upp tyget man lagt i byttan...)

*Fyll på med jord ovanpå tyget och fyll upp resten av byttan.

Klart. Du planterar och vattnar i den här som i en vanlig kruka. Är du modig och har snälla grannar (som jag) vattnar du tills det börja rinna ur hålen. Då vet du att allt är genomvattnat.
kerstin z5-6
I sådd och förökningslistan kan du få tips på både perenner och ettåriga blommor du kan så själv
Vill du ha en ros ,ett träd eller en Blåbärsbuske smile.gif är det bäst att köpa dem som färdiga plantor
mulle
Gör som italienarna som har balkongerna och fönsterlådorna fulla med olika sedumarter!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon