Icke-monarkisten Tage Danielsson får ursäkta, men kungen av TV i jul är verkligen Karl-Bertil Jonsson. Fattade inte det fullt ut när jag var liten och dum, nu när jag åtminstone är större så tycker jag att det är julens TV-höjdpunkt, helt klart. Självklart ser jag även Kalle Anka och hans vänner, men, där är det mer av traditionens makt än att jag riktigt njuter av det. Det kändes säkert mer speciellt med Disney när man var yngre, och dessutom var det ju inte lika vanligt med tecknat i TV då som nu.
Annat jag saknar är såklart
Trolltyg i tomteskogen! Visst, går att ta hem från nätet, men det är inte samma sak... det är mer 'äkta' att se det 'direktsänt' på TV.
Saknar för övrigt även, otroligt osannolikt oförmodat nog, den där balettshowen som jag alltid svor över som barn (men likväl såg på då vi bara hade 3 kanaler), Beatrix...ja...Potter heter hon väl. Inte för att jag skulle se den om den gick idag, men den SKA gå på TV, bara FÖR ATT...ju...

Då jag är hopplöst ickesocial så brukar jag i godan ro förnöjt avsluta julaftonen med att ensam se på midnattsmässan medan jag dricker te och käkar nötter.
Uppesittarkvällarna är för övrigt självfallet sämre än de var förr. Såg TV4s Bingolotto-spektakel, och visst, spelas det med släkt eller vänner man sällan träffar så är det väl en trevlig social aktivitet...fast själv hade jag svårt att koncentrera mig på något alls, var mestadels disträ och tänkte på annat. Nä, uppesittarkväll i radio och TV var något jag njöt av förr, men tycks ha problem med på senare år. Trevligare med norska NRK, de har barnkörer som sjunger kända visor, inte artister som vill plugga dåliga utrikiska låtar från sitt senaste album.