Full version: Tema Jul - TV
Kathy
Ikväll kl 20:00 på TV2 kommer en kultig julfim: "Ett päron till farsa firar jul". laugh.gif biggrin.gif
Fånig och tramsig.....men kultig och underhållande. wub.gif
Castea
tongue.gif

Den ser jag varje jul, även denna!
Kathy
Fler filmer/kortfilmer som förknippas med julen för er?

För mig är Kalle & Co förknippat med julen, likaså Karl-Bertil Jonssons julafton.
"Lethal Weapon 1" är också en julfilm för mig, om än en våldsam sådan.
Hannele
CITAT (Scrollan @ 23-12-2006, 10:54)

Det viktigaste inslaget är på julafton kl 10:55 i SVT2, när Åbo kungör julfred.
Numera är Åbo den enda stad i Norden som bevarat denna tradition som härstammar från 1200-talet.
Efter det kan julen börja.
http://www.christmascity.com/
Castea
CITAT (Scrollan @ 23-12-2006, 10:54)

Tomten (SF-journalen), Ensam hemma-filmerna, Juloratoriet, Beatrix Potters sagovärld, Astrid Lindgrens jul (julavsnitten ur hennes olika filmer), Grinchen, Medan du sov.

En gammal 80-talsfilm som heter "En bädd av rosor". Visas aldrig på tv, men har den på video.

På senare år Polarexpressen, Narnia, Kalle & Chokladfabriken.

Kalle och Karl-Bertil hinner jag sällan se. Men älskar verkligen Karl-Bertil. wub.gif
Pirum
Icke-monarkisten Tage Danielsson får ursäkta, men kungen av TV i jul är verkligen Karl-Bertil Jonsson. Fattade inte det fullt ut när jag var liten och dum, nu när jag åtminstone är större så tycker jag att det är julens TV-höjdpunkt, helt klart. Självklart ser jag även Kalle Anka och hans vänner, men, där är det mer av traditionens makt än att jag riktigt njuter av det. Det kändes säkert mer speciellt med Disney när man var yngre, och dessutom var det ju inte lika vanligt med tecknat i TV då som nu.

Annat jag saknar är såklart Trolltyg i tomteskogen! Visst, går att ta hem från nätet, men det är inte samma sak... det är mer 'äkta' att se det 'direktsänt' på TV.

Saknar för övrigt även, otroligt osannolikt oförmodat nog, den där balettshowen som jag alltid svor över som barn (men likväl såg på då vi bara hade 3 kanaler), Beatrix...ja...Potter heter hon väl. Inte för att jag skulle se den om den gick idag, men den SKA gå på TV, bara FÖR ATT...ju...smile.gif

Då jag är hopplöst ickesocial så brukar jag i godan ro förnöjt avsluta julaftonen med att ensam se på midnattsmässan medan jag dricker te och käkar nötter.

Uppesittarkvällarna är för övrigt självfallet sämre än de var förr. Såg TV4s Bingolotto-spektakel, och visst, spelas det med släkt eller vänner man sällan träffar så är det väl en trevlig social aktivitet...fast själv hade jag svårt att koncentrera mig på något alls, var mestadels disträ och tänkte på annat. Nä, uppesittarkväll i radio och TV var något jag njöt av förr, men tycks ha problem med på senare år. Trevligare med norska NRK, de har barnkörer som sjunger kända visor, inte artister som vill plugga dåliga utrikiska låtar från sitt senaste album.
Whiskuchi
Jag saknar också Trolltyg i Tomteskogen *vill se*

Annars brukar jag se Tim Burton's The Nightmare before Christmas
Pirum
Idag märkte jag att jag att SVT lyssnat på min kritik förra året, då jag klagade på att 'Tomten - en vintersaga' krockade med sista avsnittet av julkalendern, till det uppväxande släktets harm.

SVT har helt sonika lyft bort programmet ur tablåerna, vilket gjorde stämningen dämpad här i huset, även om krockrisken i och med den drastiska åtgärden minimerats. Nog för att Karl-Bertil kan rädda kvällen, men det är ju bättre med lite stämningsfull uppvärmning innan.

Utan Viktor Rydbergs tomtedikt (briljant framförd av Hilda...Borgström?) så är det ingen riktig jul på TV... rolleyes.gif ... Jag ser till min glädje att programmet visas på juldagen, vilket jag egentligen inte kan klaga på...men självklart ska tomten firas på sin stora dag, julafton.

I övrigt har jag hört Jussi på radion, vilket jag befarade jag inte skulle få göra i år pga alltings benägenhet att försämra sig, och nu saknas bara Evert Taubes 'Knalle Juls vals', den borde som sagt spelas minst en gång varje dag mellan lucia och julafton.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon