katah
När vintern är så upp och ner solen skiner och det är just nu + 7 grader varmt. zon 2- (3 )

Hur ska jag göra med min vinranka ( 3 år gammal liten) , ska jag beskära den nu under julhelgen eller ska man vänta lite till....?
Alexander-VG-zon3
har den fått vinter beskärning ??
den ska man göra innan julen
RibesRubusVitis
7 grader varmt och solsken verkar idealiskt för trädgårdsarbete i juletid. Vinrankan är redan i vila. Du vinner inget på att vänta med beskärningen; det är å andra sidan ingen katastrof om det sker i januari. Om rankan är liten och klen för sin ålder bör du skära så långt ner att den är minst så tjock som en blyertspenna, bara det finns knoppar som kan ta över till våren.
katah
Den är verkligen klen och långsam i växt, men denna sommaren började den växa på riktigt!
Jag har två grenar som är ca. två meter långa, men jag har tänkt klippa den der ordentligt , och lämnar därmed bara ett par frögrenings ställen.

TAck jag tror att jag springer ut imorgon och klipper den med min nya sekatör!
Åsa, mälardalen zon 2
Idag var jag ute och sågade och klippte i mina det blev inte så mycket kvar av mina jättestora vinrankor.
Det ska målas i området under året så jag var tvungen att klippa ner dem hårt för annars kan ju ingen måla väggen, och jag föredrar att det är jag som klipper ner dem under en årstid då de brukar klara av att bli klippta än att riskera att den bryts sönder under en årtstid som den inte vill få knäckta grenar. Tyvärr vet vi inte exakt när de ska måla så det finns ju viss risk att jag måste klippa ner det örtartade som kommer ifall målarna kommer till det här huset på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon