Full version: Växttips önskas
rosennosen
Jag planerar en plantering som ska gå i brandfärger: orange - brons - rost - brunt och svart. Jag har börjat på den i somras och hade då svartklint, svart vallmo, "svart" indiankrasse, svartbladig chilli "Arizona", orange indiankrasse, orange gyckelblomster, bronsfänkål, brunsvart revsuga, en mörk Heuchera, mörka taklökar och - ja, det var väl det... Har du några andra tips? undrar / Ingrid
Ophelia
Kanske svarta violer och stockrosor. Mörkbladig silverax, Echinacea (Art's Pride och Sunset), helenium (finns i olika varianter mellan gul till rött), olika liljor (bl a brandliljan men även andra som typer av tigerlilja), dahlia med mörka blad och dahlia med orange blommor (Sunshine har bådadera).
kerstin z5-6

Sedum Postmans pride smile.gif
stina
Silverax "Brunette" (har jag för mig att den heter) tycker jag är jättefin! rolleyes.gif
Kajsa
Här några förslag

Vallmo Black paeony, ettårig

Daglilja, Catherne Woodbury

Akleja, William guiness

Alunrot, Hearts of fire

Fritilliaria, Persica, ( ca 80 cm )

Alunrot, Cremé Brylé
rosennosen
Tusen tack för alla innehållsrika svar! Jag tycker det är svårast att hitta "bra" rost/bronsfärgade blommor o blad... Dendär heucheran creme brulee (ellerhurdenuvar) var ju läcker!!! Annars har det varit coleus som bjudit på mest rost i min låda, och dom får minuspoäng för frostkänslighet.

/ Ingrid
Kajsa
Alunrot Creme Brylé köpt i höstas på Ulriksdals trädgård i Stocholm, där man hade ett helt växthus med läckra alunrot som man fick gå och plocka, tror dom drev upp plantorna själva, här en annan

Beauty Color

Sugar Frosted, mörkt röda under bladen.
Har mina under / mellan rosorna biggrin.gif
kerstin z5-6
En annan heuchera jag rek till dina färger är Marmelade
DEn orange aprikos rost färgade i förgrunden smile.gif
mulle
I AOT januarinumret finns bilder på en ursnygg akleja med rostfärgade blad.
Mulle
Mia, zon 3
Trädgårdsirisar (I. germanica) finns i alla möjliga färger - jag är själv svag för just de bruna och "svarta". Sök på nätet - det finns hur många sorter som helst när man hamnar hos någon förädlare....
estet
brunnäva Geranium phaeum, 'Samobor'. Brun/vinröda blommor och bruna fält på bladen.

rodgerisa podophylla Bronsrodgersia. bladen blir mer bronsfärgade under tiden.

lyrsalvia 'purple volcano' härliga bruna blad med vinröd undersida.

brunette Mörkbladigt Silverax, Cimicifuga racemosa 'Brunette', underbar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon