|
kristerh
27-12-2006, 11:59
vilka snyggingar
CITAT (kristerh @ 27-12-2006, 11:59) vilka snyggingar  Tack.
Oj, det var inte dåligt vad det blommar. härligt
Oj vilka tjusiga! Vad är det för sort du har som blommar om? En av mina 2 som varit på g med omblomming har slagit ut idag!  Men den är inte lika fin som dina! /suddis.
malin72
28-12-2006, 00:31
ojojoj jag blir så avis  jag har aldrig lyckats med att få någon att blomma om  vet inte vad jag gör för fel....köper ibland för dom är ju såååå vackra men sen dör dom
CITAT (suddis @ 27-12-2006, 21:16) Oj vilka tjusiga! Vad är det för sort du har som blommar om? Det är en Dendrobium som blommar om för andra gången iår och för tredje året i rad.
CITAT (malin72 @ 28-12-2006, 00:31) ojojoj jag blir så avis  jag har aldrig lyckats med att få någon att blomma om  vet inte vad jag gör för fel....köper ibland för dom är ju såååå vackra men sen dör dom  Vet du, jag gör egentligen inte så mycket för att de ska blomma....vattnar dem lite då och då.... Jag gissar på att det är rätt miljö för mina orkidéer i vardagsrumsfönstret. Det kommer kalluft ifrån luftintaget från undre fönsterkarmen och dels så komemr det varmluft ifrån elementet under. Och så bor jag i ett äldre hus. I förra lägenheten trivdes minsann ingen orkidé alls...
Vackra!
Jag fick en juvelorkidé nu till jul. Väntar med spänning på den blomningen!
CITAT (Castea @ 28-12-2006, 23:31) Vackra!
Jag fick en juvelorkidé nu till jul. Väntar med spänning på den blomningen! Tack. Kan du inte lägga in en bild på den då blomningen kommit igång?
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-12-2006, 13:58
Jag ser Scrollan att du också gillar Dendrobium. Gör jag med.
För många år sedan fick jag en av en grannfru på min födelsedag och den blommade så flitigt varje år . Började i slutet ab augusti och fram till jul ungefär.
Men för 2 år sedan sålde vi stugan och min dendrobium flyttade med mig hem till stan. Och nu blommar den inte längre.
Jag tror mit vardagsrumsfönster är lite för mörkt. Inglasade balkongen är utanför och taket som går ut 1,60 (ca) tar ju mycket ljus från rummet.
I stugan hade jag den i norrfönstret och nu är det väster.
Tycker det är svårt att få dendrobium att blomma om, vad tycker du?
Elisabeth
Thalassa
30-12-2006, 14:16
Jag samlar på orkidéer, det är de blommor/växter som jag lyckas bäst med. Jag är helt värdelös på att komma ihåg att vattna mina växter och det trivs orkidéerna med, lite vatten då och då bara. Alla mina orkidéer är väldigt tacksamma och blommar gärna om, förutom möjligtvis Cymbidium-erna som ju måste stå kallt på vintern för att blomma om. Mina sådana är på vinden just nu och jag hoppas att när jag tar ner dem om några månader igen se resultat. Jag köpte min första venussko häromdagen, jag köpte en billigt utan blommor så jag hoppas verkligen att den har lust att bilda nya stänglar inom snar framtid. Orkidésamlingen är nu, efter det senaste förvärvet, uppe i 20 st och fler ska det bli. Bifogar en bild på min Burrageara 'Nelly Isler' som är så vacker i jultider:  Bifogar också en bild på en Dendrobium bigibbum ssp. compactum, jag har två likadana som precis nu blommar om för fullt.  Jag tror i alla fall att orkidéerna heter som ovan, jag tycker ibland att de är svåra att identifiera eftersom det finns många liknande och eftersom de ofta saknar namn och beskrivning när man köper dem.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2006, 13:58) Tycker det är svårt att få dendrobium att blomma om, vad tycker du? Nja....svårt och svårt att få dem att blomma om. Jag gör egentligen inget för att de ska blomma om.....de gör det ändå. Ser det mer som tur än skicklighet.....  ...men kul är det.
CITAT (Thalassa @ 30-12-2006, 14:16) Jättefin färg på den sista, Thalassa.
Thalassa
30-12-2006, 14:39
Scrollan har rätt, det är nog mera tur, att råka bo med de rätta förutsättningarna. Jag har köpt i stort sett alla mina orkidéer på rea (när de blommat ut eller varit på väg att göra det) men har haft tur och fått dem att blomma utan att göra någonting nästan.
Jag ger dem lite vatten sällan, utöver det gör jag inte mycket. Jag brukar köpa orkidémossa ibland och lägga vid rötterna för det gillar dem.
Annars kan jag tipsa om en bok som heter: "Så lyckas du med orkidéer" av Ralf Efraimsson. Den är väldigt kortfattad och lättläst men ger en del tips.
Nu la jag mig i utan att ha blivit tillfrågad men det är för att jag tycker så mycket om orkidéer så kan jag ge något tips så gör jag gärna det så att fler kan få njuta av dessa underbara växter.
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-12-2006, 14:56
Många säger ju att Dendrobium behöver kyligare tid för att blomma om. Och det är ju inte lätt i en lägenhet.
Men min O. nobilis ställde jag 2 veckor ut på min inglasade balkong och efter det blommade den. Sista blomman rammlade av idag.
Då är ju O. phalaenopsis enkelt att sköta. Glömm den, sköt inte ihjäll den då blommar den om gång på gång.
Elisabeth
CITAT (Scrollan @ 29-12-2006, 22:04) CITAT (Castea @ 28-12-2006, 23:31) Vackra!
Jag fick en juvelorkidé nu till jul. Väntar med spänning på den blomningen! Tack. Kan du inte lägga in en bild på den då blomningen kommit igång? Jo, det ska jag göra! Just nu är det bara en knopp.
Nu är det grejer på gång.
CITAT (Castea @ 11-01-2007, 13:41) Nu är det grejer på gång. Åh, så spännande!!
Thalassa
11-01-2007, 14:12
Jättefin Castea!
Tack! Nu är den nästan utslagen!
Här kommer en bild på ytterligare en av mina orkidéer som blommar... Den här doftar vanilj.
visst är det trevliga blommor? har planterat om alla mina idag i färsk och nyplockad vitmossa...så nu är det bara att vänta på blommorna
CITAT (pejori @ 18-01-2007, 18:10) visst är det trevliga blommor? har planterat om alla mina idag i färsk och nyplockad vitmossa...så nu är det bara att vänta på blommorna  Ja, jag fick orkidépassion då jag flyttade till den här lägenheten...för här tycks de trivas utan att man egentligen pysslar så mycket med dem.
Mia, zon 3
19-01-2007, 10:08
En sån som på din bild, Scrollan, har jag (fast den är vit, inte rosa). Den doftar ju så mysigt! Den blommar om snällt varje år, med MASSOR av små söta blommor. Just nu är den full med knopp, brister vilken dag som helst! Men det är just de här som jag lyckas bäst med (förutom brudorkidéer, då), alltså de med bulber. Har en till med stängel nu, vet inte alls vad den heter, men om jag kommer ihåg kan det bli en bild senare.
kristerh
19-01-2007, 13:15
CITAT (Scrollan @ 18-01-2007, 17:49) Här kommer en bild på ytterligare en av mina orkidéer som blommar... Den här doftar vanilj.  de är underbara  och lätta att få att blomma om, dessutom tål jag doften även fast jag är parfymallergiker.
Jag har 5 stycken orkidéer - alla står i norrfönster. Det är de av den vanligaste sorten, med vita blommor.
Jag har aldrig bytt jorden eller tillfört någon som helst näring - jag vattar dem sällan - var 14 dag ungefär - vi har ganska svalt hemma - runt 18 grader är inte ovanligt
Blommar som bara den gör de - nya stänglar , fler blommor på samma stängel osv - så de tycks gilla att bli lite "misshandlade".
/David
kristerh
19-01-2007, 16:23
CITAT (Mia @ zon 3,19-01-2007, 10:08) vet inte alls vad den heter, men om jag kommer ihåg kan det bli en bild senare. Tillhör oncidiumsläktet
Kvarnvik
19-01-2007, 18:34
Läste tidigare i tråden att Cymbidium behöver kallperiod för att blomma om. Hur svalt ska det vara och hur länge?
Maria_z5
19-01-2007, 19:18
Vilka underbara dendrobier!! Föredrar bulborkideer av alla slag ingen nämnd, ingen glömd eftersom jag ännu inte fått fjutt på någon dendrobium efter hemkomst från affären. /Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|