Nu har min planteringsrundel, med äppelträdet i mitten, sjunkit ner ca. 10 cm... Trädet planterades för 4 år sen till sommaren och var ett nyköpt ungträd då.
Jag tänkte flytta trädet åt sidan och fylla på med 20 cm jord för att sen sätta tillbaka det...
Cilla sa något tidigare om att lägga plantan på en pressenning o sen dra det åt sidan, tänkte prova det. Men är det något jag måste tänka på när jag gör allt detta? Har aldrig gjort något liknande tidigare... och 4 år är väl ingen ålder på ett A2 träd..
Tänkte göra samma sak med min skuggmorell...
50 som kikat på frågan.. Verkligen ingen som har ett svar?
Någon måste väl höjt upp marken för ett träd nångång...
Nej det fungerar nog bra. Men med fruktträd så är det kanske inte alltid så lätt att gräva up pen sammanhållen rotklump som man kan "trä" en presenning runt (det är nog lättare med en buske). Men man måste ju lyfta upp trädet medan man gräver den nya gropen, och då är presenning bästa alternativet. Se till att vattna den ordentligt till våren, den kommer att tappa en del fina rötter.
Hej!
Ja det var ej något lätt up gift du hade. Jag tror att du kommer skära av många sug rötter så jag är inte säker på om det fungerar. Men det är värt ett försök annars får du gå till plantskolan och köpa ett nytt äppelträd.
M v h. Danne
hm.. kanske får låta det vara då.. om jag skulle försöka ta upp allt som en stor kaka så kommer det väga tok för mycket med all jord..
Jaja.. jag har hela vintern på mig att fundera vad jag ska göra... Nytt träd blir det iaf inte.. Trädet står bra där det är.. ville bara ha mer jord under det.
Jan af Lisö
02-01-2007, 09:38
Det skall inte vara något problem, jag har flyttat på ett fyra år gammalt biggarrå och det gick bra, även om trädet kommer att behöva ett eller två år att återhämta sig. Du behöver hjälp av 2-3 starka personer att lyfta upp trädet.
Sök på "Flytta träd", det har beskrivits här på forum tidigare....Hoppas sökningsfunktionen funkar nu igen, eller ??
Helen vid Ljungan
02-01-2007, 19:45
Hej!
Jans förslag om att söka på flytta träd är bra. Där finns mkt bra info, jag försökte söka för att dubbelkolla men sökningen funkade inte.
Men i korta drag går det till så här. I juni skär du av rötterna runt äppelträdet. Cirkeln ska vara lika stor som kronan. Då bildas nya fräscha rötter där du huggit av de gamla. När trädet kommer i viloperiod i höst flyttar du trädet. Jättebra att använda presening som tidigare sagts. Dessa nya rötter gör att trädet etablerar sig mycket bra. Vi har testat på ett äppelträd som var äldre än 4 år, det gick mycket bra. Vi hade frukt på det året efter och har inte märkt på trädet att det blivit flyttat. I år ska vi göra samma sak med ett 7 år gammalt kastanjeträd.
Lycka till!
/Helen
Jan af Lisö
03-01-2007, 09:17
Helen, är det hästkastanj du skall flytta ?? Blir spännande att höra om resultatet, då hästkastanjer har djupa pålrötter (i alla fall om de är frösådda). En gång flyttade jag ettåriga fröplanterade hästkastanjer, de var ca 10 cm höga och hade ca 30 cm djupa pålrötter. Tyvärr saktades deras tillväxt väsentligt jämfört med dem som inte blev flyttade.
Däremot kastanjer som man köper på plantskolorna är nog sticklingar (tror jag), den jag köpte var 3 meter hög utan pålrot.
Tjosan, om det är värt jobbet beror lite på varför du vill flytta träden. Om det är på grund av att de sjunkit ned 10 cm så är det värt att fundera över andra varianter, som att dränera och gräva lite runt omkring för att öka avdustningen av vatten t ex. Men om det behövs beror också på hur det är i markerna där träden står.
Vill du flytta dem också för att byta plats i sidled så går det att göra direkt med ett äpple satt på A2, iallafall upp till zon 4. Du behöver inte rotbeskära först och en bra tid är nu. Viktigast är att du gör ordning nya planteringsgropen väl innan och att du innan du sätter ned trädet tar en sekatör och klipper rena snitt i rötterna.
I högre zoner brukar man rekommendera vårflytt, men även där kan du med en 4-åring flytta direkt.
I zon 1 och i goda marker zon 2 kan trädets rotsystem ha blivit så stort att det krävs rotbeskärnng på sensommaren och flytt våren därpå.
Det zon 4-5.
Tanken är att öka jordmängden under trädet, den ska alltså inte flyttas åt något annat håll än uppåt

Min mark är väldigt väldränerande som den är.. under gräsytan är bara grus o åter grus... vilket gör marken varm och torr. ( dessutom bor jag högst upp i området )
Min tanke är att bevara fukten i jordgropen jag gjort under trädet.. Efter den mycket torra sommaren som var märkte jag att jorden blev snustorr fort och tänkte att mer jord bevarar fukten bättre.
Alternativt funderar jag på att lägga till jord ovanpå istället, utom vid stammen.
OK, då är tanken att på flera sätt öka jordmängden bättre än att lyfta. Mer effektiv jordanvändning än att du lägger jord på rotområdet är att du utanför rotområdet gräver ned ett spadtag, säg 30 cm, där det går och där du orkar. Där lägger du jord blandad med kompost eller kogödsel. Trädet söker sig direkt dit med sina rötter eftersom de områdena kommer att vara både fuktigare och mer näringsrika.
Trädens rötter söker sig dit syre, näring och fukt finns, och efter några år är de mesta upptagande rötterna ytliga, dvs från strax under ytan till ca 40 cm ned.
Om det är konstruerat markskikt, t ex efter grävning, där marken består av mycket sten kan detta vara ett bra område för trädet att söka syre, fukt och näring i. Stenmiljöer med ca 1/3 humusmaterial bygger man upp för träd i städer och de är superba för träden. Om däremot stenkrosset är blandat huller om buller med annat hårt jordmaterial som packad moränsand och lera så kommer trädet behöva mer syre och näring i horisontalled.
Den jord man lägger ovanpå jord på ett torrt ställe brukar torka och förlora struktur och näring på mycket kort tid. Det är bättre att lägga oförmultnade löv över rotområdet för att förhindra avdunstning och öka maskarnas aktivitet att bryta ned och göra syregångar, och i övrigt göra områden där man gräver ned lite mer näringsrik jord som trädet tar upp näring i. Över alltihop kan du sedan så i gröngödslingsväxter för att skugga och berika rotområdet också på sommaren.
Helen vid Ljungan
07-01-2007, 10:31
CITAT (Jan af Lisö @ 03-01-2007, 09:17)
Helen, är det hästkastanj du skall flytta ?? Blir spännande att höra om resultatet, då hästkastanjer har djupa pålrötter (i alla fall om de är frösådda). En gång flyttade jag ettåriga fröplanterade hästkastanjer, de var ca 10 cm höga och hade ca 30 cm djupa pålrötter. Tyvärr saktades deras tillväxt väsentligt jämfört med dem som inte blev flyttade.
Däremot kastanjer som man köper på plantskolorna är nog sticklingar (tror jag), den jag köpte var 3 meter hög utan pålrot.
Tack för tipset, Jan. Denna hästkastanj är frösådd av de förra ägarna. Vi upptäckte en liten kastanjpinne, nu är den 2,5 m hög. Jag återkommer med en rapport.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.