pejori
så är en ny storhelg nästan till ända.
som vanligt har man dukat upp och ätit gott. smile.gif smile.gif
slappar lite i soffan, mellan måltiderna och vissa av oss tar en paus vid datorn eller sover nån timma. sleep.gif sleep.gif
DÅ...DÅ...passar dom på, dom små oskyldiga sakerna, som inte skulle komma på tanken att stjäla något på ett bord. blink.gif blink.gif blink.gif
någon har helt enkelt bestämt sig för att hundarna inte är tjuvar, och lämnat en kartong choklad på bordet!!!!! mad.gif mad.gif wacko.gif

det som är inbankat sedan barnsben, ställk upp kartongerna på hyllorna när ni lämnar rummet, är hastigt borta, liksom chokladen i kartongen är... wink.gif wink.gif wink.gif
tur att det var en "relativ" ofarlig sort...(geisha)...och inte helt full unsure.gif unsure.gif
behöver jag säga att det var den svagare av dom tre som drabbades av stöldmani? wacko.gif wacko.gif
AnitaO
Usch. Hoppas inte vovven blir dålig.
Choklad är ju giftigt för hundar sad.gif
pejori
CITAT (AnitaGg @ 25-12-2006, 18:30)
Choklad är ju giftigt för hundar sad.gif

det är ju det, och hon är fortfarande svag efter sin sjukdomsperiod, så nu är det sjukhus ett par timmar i kväll som väntar sad.gif sad.gif
kräkningen är framkallad, så nu är det bara resten kvar. sad.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 25-12-2006, 18:34)
CITAT (AnitaGg @ 25-12-2006, 18:30)
Choklad är ju giftigt för hundar  :(

det är ju det, och hon är fortfarande svag efter sin sjukdomsperiod, så nu är det sjukhus ett par timmar i kväll som väntar sad.gif sad.gif
kräkningen är framkallad, så nu är det bara resten kvar. sad.gif

Jobbigt sad.gif
Jag brukar ta hand om en liten dvärgschnauzer varje år i december.
För 2 år sedan hade jag glömt en ask choklad framme och åkte till affären.
Tur att jag bara var borta en halvtimme!
För den lilla illbattingen klöste och bet upp en hel ask med choklad!!
Ett halvt kilo på en sån liten hund. Fattar inte hur hon fick i sig det.
Jädrar vad bråttom jag fick till djursjukhuset.

Man blir ju så förbannad på sig själv mad.gif

Håller tummarna för er wub.gif
Ciczi
fattar sen inte varför folk som inte har hund envisas med att vilja ge vovven människochoklad.... fast man talar om det för dem att det inte är bra för vovven.

Då svarar de ja men en bit är inte så farligt.... nej en bit nä men så resonerar alla, så och vips har vovven helt plötsligt fått i sig 20 bitar istället...

Var på ett släktkalas när pappas jycke var 8-9 månader och alla envisades med att vilja ge honom choklad... (de där bedjande labradorögonen...) det slutade med att det blev en tur till djursjukhuset... Nu mer har pappa alltid med en påse godis och den som vill brukar få ge vovvn så länge det är hans eget godis...

Människor ska behålla sin mat och sitt godis för sig själv.. Köp gobitar som är avpassade för vovven (eller djuret i fråga).

Ciczi
Klura
En kompis hade en Grand Danois som åt upp en sån där bautastor Toblerone (tror den var på 1 kg).
Men hon klarade sig utan illamående huh.gif
pejori
Exempel:

Mörk choklad innehåller 4,5- 16 milligram teobromin per gram choklad.
Giftig dos är 20 milligram per kilo kroppsvikt. Dödlig dos är 90-250 milligram per kilo kroppsvikt.

toblerone är väl ljus choklad också? sad.gif
men som sagt...det kan gå illa om man har en hund som verkligen reagerar på medlet...tyvärr vet man det inte förrän det är försent, så det är bättre att stämma i bäcken och inte ge choklad ALLS...
*slår mej på fingrarna för mitt slarv*[/COLOR]
min ända ursäkt är väl, att hennes träning är eftersatt p.g.a. sjukdomen, så hon har inte hunnit lära sig som hennes syster har, att man RÖR inget på bordet... wub.gif wub.gif
AnitaO
CITAT (Klura @ 25-12-2006, 20:06)
En kompis hade en Grand Danois som åt upp en sån där bautastor Toblerone (tror den var på 1 kg).
Men hon klarade sig utan illamående huh.gif

Det är ungefär vad en hund klarar utan förgiftningssymtom.
100 gram ljus choklad per 10 kg kroppsvikt.
En GD väger väl ca 70 kilo+
Fenja
Någon som vet om det är farligt för katter med? Min Saga är chokladoman...
Mvh
Fenja
Whiskuchi
Ja, choklad är farligt för både hund och katt. Katter sägs dock ha svårt att komma upp i skadlig dos (men är katten i fråga chokladoman så....)

edit: Giftinformationscentralen om choklad till hund och katt
Pjater
Fick choklad godis till min katt men hur farligt e choklad för katter man har ju alltid nån box med choklad öppen man vet ju aldrig om de ska där och nafsa blink.gif
Fenja
Tack för länken Whiskuchi! wub.gif Jag tror inte att hon stjäl ur askar, men ALLT som jag äter ska hon också ha...
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Jäkla otur om du måste sluta med choklad för kattens skull laugh.gif wub.gif
Reserv
CITAT (Eva i Skåne @ 25-12-2006, 23:04)

Men Eva då!!!! ohmy.gif blink.gif wacko.gif va´håller din tomte på med??? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva i Skåne
CITAT (Reserv @ 25-12-2006, 23:11)
Jäkla otur om du måste sluta med choklad för kattens skull  :lol:  :wub:

Men Eva då!!!! ohmy.gif blink.gif wacko.gif va´håller din tomte på med??? laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tja, nåt roligt får han väl ha efter en sån jobbig julafton biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Anma
Jag har för första gången råkat på en hund som inte äter choklad... Ninni äter ALLT som är ätbart utom choklad, jätteskönt för hon är den som kan stjäla från bordet i ett obevakat ögonblick.
Gibbe äter choklad om man ger honom, vilket jag inte gör, men stjäl aldrig förutom om det ramlat i golvet och Ninni inte hunnit före. Det händer endast om hon råkar sova... smile.gif
Fenja

Jag får äta den i smyg.... sleep.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon