Full version: Jobb
Wetter
Hej!!
Hoppas att ni har haft en bra jul. Det har jag haft så nu har jag fått lite böker att läsa igen.
Jag undra om ni har några bra tips på.

Hur man kan få ett jobb inom den gröna sektorn som
trädgårdsarbetare eller på ett garden center?

M .v .h. Danne
biggrin.gif
Fenja
Ta kontakt med alla lämpliga företag där du bor och fråga är väl en bra början?
Om du efter att ha arbetat med det ett tag inser att det är något du vill fortsätta med så kan du ju utbilda dig inom genrén.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta krävs det numera någon form av trädgårdsutbildning för jobben inom den gröna sektorn men det finns vissa områden där det ofta är brist på arbetskraft, så där kan man ha en viss chans även utan utbildning.

Exempelvis säsongsjobben som trädgårdsarbetare på dessa typer av arbetsplatser kan man ofta ha något större chans att få: Kyrkogård, Parkförvaltningar, Bostadsbolag typ HSB, stora skötsel och anläggningsföretag typ Svensk markservice.
Alexander-VG-zon3
prova som praktikant kanske .

jag själv är det på växtmästaren och har varit där sen i våras och sen sommar jobbade jag där men praktiken har jag fått igenom skolan så jag har lov nu . sen efter jag gått klart gymnasiet ska jag söka till trädgårds utbildning sen vidare därifrån söka jobb .
Ciczi
Prata med kommunerna. De har säkert plats till någon som kan hacka ogräs (det finns det gott om vill jag lova) och det krävs inte någon utbildning för det.

Lycka till!!!

Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (ciczi @ 25-12-2006, 23:50)
Prata med kommunerna. De har säkert plats till någon som kan hacka ogräs (det finns det gott om vill jag lova) och det krävs inte någon utbildning för det.

Lycka till!!!

Ciczi

Det är väl inte sant!! Och det är ett nedvärderande för kommunernas trädgårdsarbetare (trodde det där felaktiga tankesättet -att har du ingen utbildning kan du ju jobba som trädgårdsarbetare hade försvunnit). Man måste visst kunna en hel del som "ogräsrensare" (finns nog ingen som enbart gör detta numera mer än möjligtvis skolelever man använder trimmer mm. som trädgårdsarbetare inom en parkförvaltning), speciellt känna igen ett stort antal växter. Det är ganska dyrt med anställda som rensar bort perenner, ringbarkar träd med trimmern mm.
kerstin z5-6
Ja , det ska gudarna veta .... vi har ju gjort en plantering på den lokala Campingplatsen vid sjön -skulle skötas av de som klipper gräsmattorna och har hand om stug o husvagnsuthyrningen ...
Det går sådär
I våras,somras dog bla 15 nyplanterade clematis pga att ingen vattnade dem sad.gif
Vi har fotat alla tänkbara ogräs med digitalkamera, och satt dem i en pärm -men det växer massor i rabatterna sad.gif

Däremot rensades mina stockrosor bort som små ...

I sommar måste vi själva vara mer aktiva -men det ingick inte i avtalet
sååå trist mad.gif
cato
Jag känner igen det som Kerstin berättar.
Ibland undrar man varför trädgårdsarbetarna inte går av sitt motorfordon eller i vart fall aldrig använder ett redskap som inte brummar?
Oj! Nu trampade jag säkert någon på tårna.
Hälsningar
Cato
Wetter
Hej !

Igen jag ber om ursäkt att jag glömde skriva att jag har trädgårdsutbildning. Jag håller med dig Åsa att nuförtiden krävs det folk med kompetens. Själv tror jag att problemet ligger i att många som jobbar inom denna sektor känner någon som jobbar Ex. Parkförvltning eller kyrkoförvaltning. Men å andra siden får dom sin kompetens med tiden. Det känns fel att man kan få chansen
Men hade man vänt på steken så hade jag inte klagat heller. Men jag är ju inte i den sitsen nu. Jag tackar er för era förslag det var bra tips.

Mvh Danne
Alexander-VG-zon3
har du en trädgårds utbildning så är det att söka som praktikant eller söka jobb då . för du har väl haft igenom utbildningen praktik
Wetter
CITAT (flaxss @ 26-12-2006, 17:59)
har du en trädgårds utbildning så är det att söka som praktikant eller söka jobb då . för du har väl haft igenom utbildningen praktik

Tja
Jag hade praktik igenom min utbildning men dom kunde bra erbjuda mig några månader. Jag hade ett jobb som truckförare som jag tog tjänstledigt ifrån när jag pluggade om jag skulle ha det jobbet då var jag tvungen att säga upp mig jag tyckte inte det var värt det. Jag jobbar kvar där en. Jag söker jobb för fult nu om jag skulle få en säsongs anställning någonstans så skulle jag ta den direkt.
Mvh
Danne
kerstin z5-6
Hoppas du får jobb snart , för det behövs utbildat folk som sagt
Lycka till smile.gif
K
Iris i V-botten
Jaha Kerstin , är det så det ligger till på Campingen. Vi tittade förbi planteringen i somras och tyckte att det var smått bedrövligt. Anade att den inte sköttes som den skulle. Nu var det ju en extrem torrsommar men ändå skulle det inte ha behövt se ut som det gjorde. Synd på en sån fin plantering med så många möjligheter.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Wetter @ 26-12-2006, 18:33)
har du en trädgårds utbildning  så är det att söka som praktikant eller  söka jobb då  . för  du har väl haft igenom utbildningen praktik

Tja
Jag hade praktik igenom min utbildning men dom kunde bra erbjuda mig några månader. Jag hade ett jobb som truckförare som jag tog tjänstledigt ifrån när jag pluggade om jag skulle ha det jobbet då var jag tvungen att säga upp mig jag tyckte inte det var värt det. Jag jobbar kvar där en. Jag söker jobb för fult nu om jag skulle få en säsongs anställning någonstans så skulle jag ta den direkt.
Mvh
Danne

Om du har trädgårdsutbildning och om du inte har provat söka jobb hos Svensk Markservice eller HSB gör det, jag vet att de brukar ha stort behov av trädgårdsutbildad arbetskraft och de finns över hela sverige, så de borde även finnas i området runt Jönköping.

(viss del av min tjänst på jobbet är APU placeringar så jag har ganska mycket kontakt med representanterna för trädgårdsbranschen)

Kan lägga till att du tyvärr för alla trädgårdsutbildade tjejer har en fördel i att du är en kille, numera är ju runt 80-90% av eleverna på trädgårdsutbildningarna kvinnor så de få killar som utbildar sig brukar ha lättare att hitta jobb.
Wetter
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-12-2006, 21:00)
CITAT (Wetter @ 26-12-2006, 18:33)
har du en trädgårds utbildning  så är det att söka som praktikant eller  söka jobb då  . för  du har väl haft igenom utbildningen praktik

Tja
Mvh
Danne

Om du har trädgårdsutbildning och om du inte har provat söka jobb hos Svensk Markservice eller HSB gör det, jag vet att de brukar ha stort behov av trädgårdsutbildad arbetskraft och de finns över hela sverige, så de borde även finnas i området runt Jönköping.

(viss del av min tjänst på jobbet är APU placeringar så jag har ganska mycket kontakt med representanterna för trädgårdsbranschen)

Kan lägga till att du tyvärr för alla trädgårdsutbildade tjejer har en fördel i att du är en kille, numera är ju runt 80-90% av eleverna på trädgårdsutbildningarna kvinnor så de få killar som utbildar sig brukar ha lättare att hitta jobb.

tack för tipset Åsa

Jag vet vad jag ska göra i morgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon