Rosengeranium
Hej!

Jag funderar på att börja odla grönsaker inomhus, både för skoj skull och för att jag tröttna på de 'vesna' vintergrönsaker man hittar i butikerna. Är det någon här som har försökt och har några tips och erfarenheter att dela med sig av.

Mina planer cirklar just nu kring groddar, "baby leaf" och örter, men jag är lite nyfiken på hur man kan ordna det med tilläggsljus och växtkärl etc.
AndreasBlomquist
Det borde väl inte vara några problem med extra belysning, lysrörsform tror nog jag blir bäst. Det finns ju folk här på forumet som drar upp sina plantor i köket då de kanske inte har tillgång till en svalare plats.

Vad du ska ha för kärl varierar väl med vad du tänkt att odla. Börja i små krukor eller brätten och omskola sedan. Kryddor räcker ju gott och väl med en 9-cm kruka som slutmål.
Åsa, mälardalen zon 2
Och till många groddar behöver du inte extra ljus, till många groddar räcker det med en glasburk, en nylonstrumpa och en gummisnodd (+lite vatten och en handduk att lägga över, många groddar vill växa lite mörkare).

Vad man odlar i bryr sig inte växterna om det går bra med glassburkar, cremé fraichburkar och dyl. bara man gör dräneringshål i botten.
Rosengeranium
Tack för svaren! wub.gif

"Vad man odlar i bryr sig inte växterna om det går bra med glassburkar, cremé fraichburkar och dyl. bara man gör dräneringshål i botten."

Hm, jag har odlat på balkong i många år, och det är en sanning med viss modifikation. Växterna bryr sig kanske inte, men jorden uppför sig väldigt annorlunda i ett terracottakärl jämfört mot hur det fungerar i ett plastkärl. Anledningen till att jag frågar om kärl är att jag måste ta hänsyn till hur mycket det väger (så att fönsterbrädan inte rycks loss från sina fästen när vikten av den våta jorden kommer till) och hur djupt det är. Det är svårt att få tag på burkar som är djupa nog om man vill göra mer än bara dra upp sina växter i dem. Kreativa tips uppskattas alltid (på min balkong står till exempel ett antal Curverbaljor av största storleken).

Och jag vet hur man odlar groddar, måste vara jordens mest lättodlade gröda. Svårare att äta upp i ensamt majestät dock....wacko.gif

(Jag var litet tveksam om var jag skulle posta den här frågan; på köksträdgårdsforumet eller på krukväxtforumet, den passar lika bra/dåligt på båda. Tanken om att odla grönsaker etc. inomhus verkar vara ganska ny i Sverige - jag har hittat en del engelska hemsidor om saken och ville se hur landet låg här.)
Åsa, mälardalen zon 2
Hmm. det beror lite på hur stora dina fönsterbrädor är men det finns ju balkonglådor i olika storlekar med fat och för att minska vikten kan man ju ex. bottna med lecakulor, odlar man sådant som sallat, storbladig kryddkrasse och liknande så behöver de inte så djup jord det räcker med runt 10-15cm djup.

Känner man någon som jobbar i ex. ett skolkök kan man få tag på stora konservburkar och cremé fraichburkar som är som små hinkar och liknande. Man kan även odla i mjölkkartonger och andra tetra pack förpackningar. Ikea har också backar, papperskorgar och liknande som inte är alltför dyra. Murarhinkar och vanliga 10liters hinkar brukar också gå bra att odla i.
Eva i Västerås
Baby-leaf kan du odla i grunda kärl, inga problem. Dom kommer ju bara precis förbi groddstadiet. Såpass jord att du håller fukten räcker. 3-5 cm, om du sprayar ofta med vatten. Ha många små, grunda kärl och så ofta.
Kryddörter behöver väl ca 10 cm krukor. Men jag tycker dom är svåra att få riktig doft på inomhus, fast det kanske går med riktigt bra ljus.
Denna konstiga vinter har jag lager, rosmarin och timjan i en kruka ute som fortfarande är helt ok...

I ett fönster funkar det nog inte med storköksburkar och -hinkar. Vem har såna fastsättningar av fönsterbänkarna? Inte jag i alla fall. Men för balkong är det nog jättebra.
noora
Så här på vintern brukar jag odla groddar och "grodda" lök och vitlök, och i så småningom samla på mig färska örter i kruka från "grönsaksdisken" som jag sedan långsamt anpassar till "riktiga" odlingsförhållanden för att sedan flytta ut dem på sommaren.

Groddarna odlar jag i ett groddkärl som är inköpt på loppis för länge sedan. Jag brukar odla dom helt mörkt, i ett köksskåp t.ex.

Små lökar och vitlöksklyftor sätter jag i en kruka jord eller en vas med leca-kulor. Efter några dagar börjar blasten växa, och den klipper jag och har på mackan, i sallader eller på maten.

Färska örter i kruka från grönsaksdisken ställer jag till en början i glas eller ytterkrukor där jag häller ett par-tre cm vatten så att de inte torkar (de är oftast väldigt känsliga för torka i början). Sen toppar jag dem rejält vartefter jag använder dem i matlagningen, så att varje stjälk bara har ett eller två bladpar kvar (vissa sorter har bara två från början, så då lämnar jag ett bladpar). Om de inte är döda vid det laget (en del har för dåliga rötter från början) sätter jag dem i större krukor med blomjord. De flesta örter går att odla inne i kruka i alla fall säsongsvis, så länge de inte blir för stora. En lysrlörslampa eller lågenergilampa kan vara bra som extraljus på vintern.
Tesa
Man kan få godisburkar gratis i affärer där de säljer lösgodis..dom slängs bara ändå..

Har också varit lite inne på det där att odla grönsaker inomhus men eftersom jag inte får nån hjälp uppifrån mad vattningen då så har jag inte vågat mig på det..
Det är bara i perioden med småplantor som jag är duktig på att vattna..*skäms lite*
Men jag har lite kryddor iallafall...rosmarinen och ananassalvian verkar överleva tom min vanvård.. rolleyes.gif tongue.gif
Rosengeranium
Jag tänkte använda de mängder av enliters yoghurthinkar som vi samlat på oss. (Ni vet, sån där turkiskt yoghurt man använder till tsatsiki o dyl. Vi matar vår magre tulting med detta för att han ska växa till sig.) De är visserligen djupa, men det gör att jag kan bygga om dem till enkla självvattnande krukor genom att dela av nedre delen till vattenmagasin. (De kommer också att förses med avrinning, men jag drar inte hela tillverkningsprocessen här.) Jag har nämligen också problem med att jag glömmer att vattna i perioder.

Tack för beskrivningen hur man vänjer in butiksörter, Noora! Jag har en självvattnande kruka full med strakväxt salvia och mynta i köksfönstret. De lider uppenbarligen svårt av att det är ganska mörkt, men jag tror att jag ska prova din metod slaviskt när jag fiffar till min lilla "örtträdgård" nästa gång, vilket lär bli när jag äntligen köper en lampa för tilläggsljus. Överhuvudtaget har jag fått massor med bra råd här wub.gif

Heh. Jag har för övrigt lagt upp en liten blogg om hur det går med mina inomhusodlingar. I skrivande stund innehåller den tre poster, och jag försöker uppdatera varje dag. Om ni vill läsa och komma med uppmuntrande tillrop blir jag glad :-)

Parkettodlaren
(Finns också på engelska som Indoor Gardener)
Jonas70
Gamla mjölkkartonger är oxå utmärkta att odla i. De kan man dessutom skära av på höjden, och när man använt dem så kan man slänga dem i återvinningen. Praktiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon