Tobb
Det finns ju alltid åsikter i raka motsats. Ramlade in på DENNA sida (dock sedan -96) Men där står det längst ned att man INTE ska gräva ned sitt avfall, för då skulle det bildas onyttiga gaser då det bröts ned utan luft. Men om man läser på en sida som förespråkar att man gräver ned sitt avfall, där står det ju att man mindskar onyttiga gaser unsure.gif

Vad upplever ni som bästa alternativet? wub.gif
rosita
Jag jordiserar och tycker att det funkar alldeles utmärkt! tongue.gif Grävt ner matavfall har folk gjort i alla tider, så det är nog inte så fel som en del säger. rolleyes.gif Matavfallet förmultnar mycket fortare än i en kompost och gödningen kommer på plats direkt! biggrin.gif
e_sedell
Gaserna det syftas på är metangas (även kallad sumpgas) framförallt. Gasen bildas under syrefattig nedbrytning. Metan är en ganska stark växthusgas, och det kan bildas ganska mycket.

Jag har ingen större erfarenhet men det har hänt att jag grävt ner matavfall någon gång. Dock har jag inte kollat efter hur lång tid det tagit innan det varit borta. Om det som rosita skriver, försviner fort, tyder det på att det finns god syretillgång och därmed inte bildas metangas.

Det ska också nämnas att en vanlig kompost ger ifrån sig ganska mycket metangas. Varierande mängd beroende på hur den skönts. Ju större eller ju kompaktare, ju sämre blir syresättningen.

Vid jordisering påverkar jordmånen syresättningen och därmed resultatet. Lerjordar är kompakta, och där funkar nog jordisering ganska dåliga. Ju lättare jord ju bättre resultat. Även mängden organiskt material och mängden mikrober kommer påverka processen. Har man jordiserat en tid så är det rimligt att anta att mängden mikrober är hög och därmed ger en snabbare start.

Det vore intressant att ta del av lite erfarenheter.
Tobb
Jag har grävit ned lite fårdynga som har legat i mellan 1-5 år. Får hoppas att det finns tillräckligt med syre där smile.gif Och att maskarna gillar att mumsa på det wub.gif
Uppepå ligger det typ kanske 10 till 20 cm lermatjord och ovanpå det köpt trädgårdsjord som är kanske 20-40cm...

Men det är ju inge bra om syret i marken försvinner sad.gif Och metan är ju mycket värre än koldioxid som är ganska snäll i jämförelse.
Tänkte inte så, men det blir ju faktiskt som att röta så man får metan till bilar tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon