Gossen Ruda
03-06-2003, 17:58
Har börjat lite med dessa växter. Köpte 3 olika förra året och dom tycks må väldigt bra och tänker blomma. Letar lite i år men har bara hittat en ny sort. Men hur höga skall dom bli? Min högsta, Lent A Williamsson, är nu 95 cm och har inte ens börjat blomma! Det står 70 cm på etiketten men växter är väl analfabeter?
Oj, det var högt! Hoppas den orkar blomma också. Helt klart ett bra irisläge du har, och goda irishandlag.
Det finns alltför få irissorter i handeln. Kanske kan man titta på brittiska postorderfirmor och beställa hem några nya sorter.
Kerstin i Malmö
04-06-2003, 07:32
Jag har också lite trädgårdsirisar och ett gäng där är också runt metern om inte mer... Dom blommar för fullt nu och det är vackert med de stora blommorna!
Andra irisar som jag har håller sig lite lägre mellan 60 - 80 cm skulle jag tro.
Flertalet har jag fått och några har jag köpt från Malmömässan av holländska lökförsäljare, dock stämde inte färgen på dem...
Kerstin
Louise i Göteborg
04-06-2003, 07:41
Jag har bara ärvda irisar, en hel del olika färger, höjder och blomningstid. Men inte namn på en enda
Jag dela gärna med mig av dessa ovetenskapliga växter.....
Gossen Ruda
04-06-2003, 20:39
Jag skall väl inte skryta med mina iris, jag har bara petat ner dom där jag tyckte dom passade och det har funkat. Kunskaperna kommer härifrån forumet, torrt och soligt och inte för djupt. Kommer ev nån bild när blomningen kommit igång. Gör kanske en sväng förbi Louise och kollar in läget. När är du hemma? Eller när är du inte hemma? (Är dom räknade?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.