Full version: Halsbränna
netaave
Sura uppstötningar eller halsbränna, har ni någon huskur mot det, själv har jag bara Samarin hemma och det hjälper inte.
Pjater
Honungs vatten kan nog hjälpa...
Margith
Mot lättare attacker "medicinerar" jag med mjölk smile.gif
Men om Samarin inte hjälper, kanske du måste ta till Novalucol eller Novalucid, men då måste du ju på Apoteket sad.gif
Men visst finns det nån krydda som ska hjälpa mot halsbränna? Men vilken? Jag minns inte sad.gif

Annars håller jag med Pjater smile.gif Börja dagen med honungsvatten, det hjälper mot det mesta wub.gif
Lady Hamilton
Wichyvatten av något slag brukar hjälpa.
Och även bakpulver utblandat i vatten säger folk att det brukar hjälpa (men det har inte jag testat själv)
arno
Min mamma använde bikarbonat mot halsbränna och sur mage.Vill minnas att hon tog en tesked direkt i munnen och sedan sköljdes det ner med vatten men man kan säkert bland först. Hoppas det löser sig.....
Kathy
Pepcil, finns receptfritt på apoteket.
Eva i Skåne
Havregryn, som du sväljer så torra du kan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Knäckebröd.

Att knapr apå en skiva hjälper många gånger
Gossen Ruda
Ett skämt för att lätta på stämningen?

Två gnällkärringar pratade om sina sjukdomar:

- Usch, jag har sån halsbränna!

- Prata inte om halsbränna med mig, jag har halsbränna över hela kroppen.

laugh.gif

Beträffande ursprungsproblemet så håller jag med om Novalucol eller Novalucid men det är ju apoteksvaror. Samarin hjälper knappast. Mjölk är också ok. Ett kanske märkligt tips är en Treo men faktum är att Treolösningen är buffrad. Annars brukar det hjälpa att äta något lättsmält så saltsyran får göra sitt vanliga jobb. Framför allt varva ner, det är ofta stress som sätter igång saltsyreproduktionen.
AnitaO
Om man nu bortser från Apoteksvaror, som väl är bäst.
Brukar själv använda Pepcid Duo.

Knäckebröd. Utan någonting på.
Knapra ett par skivor, jag tycker det absorberar lite sur magsaft, så brukar det kännas lite bättre.
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 26-12-2006, 18:23)
Framför allt varva ner, det är ofta stress som sätter igång saltsyreproduktionen.

Visst är det ett gott råd, att varva ner, men så här i jultider är väl all den feta maten och godsakerna den största boven unsure.gif
suddis
Mandel tyckte jag hjälpte mot halsbränna när jag var gravid.

/suddis.
Susanna
Att dricka mjölk och vatten tycker jag funkar bra. Dessutom bör man tänka på att undvika fett eftersom det tar lång tid för magen att bryta ner och då alstrar betydligt mer magsyra än annat. Mycket magsyra ger halsbränna. På apoteket är gaviscon en bra produkt - den skapar ett lock vid magmunnen så att ingen syra kan tränga upp.
netaave
Novalucol och Novalucid hjälper inte ett dugg, det har jag också hemma.
Jag dricker inget annat än vatten och mineralvatten och tycker att det känns bättre om jag dricker lite kallt vatten, men bara en liten stund.
Säkert är det stress, har hänt mycket både privat och på jobbet.
Ska prova knäckebröd. och äta mindre knäck wink.gif
imk
Jag har rätt mycket magkatarr sen jag opades,,men inga sura uppstötningar..har du det Neta? Det kan man väl inte ha nu mera..magsaften är ju kvar i gamla magsäcken. Nå iallafall kan jag rekommendera Omeprazol..de finns receptfria nu för tiden. Sen Actimel shots är också bra att lungna ner magen med. Jag har märkt att om jag slarvar med att dricka vatten, så får jag problem med magen. Många gånger lyckas jag hejda magkatarren med vatten.
netaave
CITAT (imk @ 27-12-2006, 13:54)
Jag har rätt mycket magkatarr sen jag opades,,men inga sura uppstötningar..har du det Neta? Det kan man väl inte ha nu mera..magsaften är ju kvar i gamla magsäcken. Nå iallafall kan jag rekommendera Omeprazol..de finns receptfria nu för tiden. Sen Actimel shots är också bra att lungna ner magen med. Jag har märkt att om jag slarvar med att dricka vatten, så får jag problem med magen. Många gånger lyckas jag hejda magkatarren med vatten.

Vadå! Magsaft måste väl även finnas i den lilla som är kvar?????
Annars blir jag ju orolig, kan det vara läckage någonstans????
Har absolut inte magkatarr, bara sura uppstötningar.
imk
CITAT (netaave @ 27-12-2006, 14:04)
CITAT (imk @ 27-12-2006, 13:54)

Vadå! Magsaft måste väl även finnas i den lilla som är kvar?????
Annars blir jag ju orolig, kan det vara läckage någonstans????
Har absolut inte magkatarr, bara sura uppstötningar.

Ja alltså..jag kan ha fel..men jag har för mej att jag läst på viktop.se att magsyran bildas i gamla magsäcken och den sitter ju kopplat längre ner "i systemet" och därför kan inte magsyran komma uppåt i den nya lilla magsäcken och vidare uppåt.

Jag får rapa mycket då jag har magkatarr ,och det gör ont i matstrupen men inte så det kommer opp nån magsyra.

Men går det inte om så får du ju kolla opp det. JaGg var och gjorde gastroskopi i våras för jag var också rädd för läckage eller nåt,,,men allt såg bra ut.

/Maja
netaave
Imk det handlade väl om överskottet på magsaft i alla fall.
netaave
Nu har jag pratat med doktorn och det är "vanlig halsbränna" magsyran bildas alltså även i den stympade magsäcken.
ingrid fuxwall
Vad är en stympad magsäck?
imk
CITAT (netaave @ 28-12-2006, 14:59)
Nu har jag pratat med doktorn och det är "vanlig halsbränna" magsyran bildas alltså även i den stympade magsäcken.

Jaha..då är det väl så...jag var osäker....
imk
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2006, 23:30)
Vad är en stympad magsäck?

Både jag och Neta har gjort en Gastric Bypass....förminskat magsäcken alltså...Den är avdelad och vi har bara en lite del kvar nu.

Men jag är lite petig..förlåt...villl inte kalla det att vara stympad....personlig åsikt...stympad för mej är nåt man fått gjort mot sin vilja och man skulle vara märkt för livet på nåt vis... Ta inte illa opp...det är bara jag som personligen reagerar på ordet.

/Maja
Snöflinga
Mig hjälper det att tugga rårivna morötter rolleyes.gif
Tesa
Rå potatis tuggar jag när jag inte har Gaviscon hemma...gavisconet blir som ett skum som lugnar ner både magsäck och matstrupe..
Har även ätit Omeprazol en lång period men inte nu..den hämmar saltsyrepumparna i magsäcken..
netaave
Knäckebröd och kallt vatten hjälper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon