Henrik_
26-12-2006, 15:42
Hej och god fortsättning till alla!
Jag sitter och planerar vårens rabatt projekt och klurar lite på vad jag ska ha för kanter, jag har tidigare haft rabatter som jag fått kant gräva för att gräsmattan inte ska ta sig in, snyggt men tidskrävande.
Hur gör ni?
Alexander-VG-zon3
26-12-2006, 16:16
plockar sten från marken och skogen och använder som kant . jag har en stenig jord så det brukar komma upp efter hand när jag gräver rabatten sen tar jag dom och använder till kanten . ogräset får det svårare att komma in om man gräver ner stenen ordentligt räcker inte med att lägga den på ytan då kommer rötterna in . billigt och snyggt
Henrik_
26-12-2006, 16:20
hmm, tar sig inte gräset in emellan då?
fast det klart, lägger man tätt och det inte finns någon jord emellan så lär det ju funka bra, är bara lite fundersam om det inte kommer ta sig in så småning om.
Hej och god fortsättning!
Det beror mycket på vilken trädgårdstyp man har.
Jag har ingen kantsten. Eftersom rabatterna ständigt växer, är det för min del lättare att kanta gräsmattan då och då. Dessutom tycker jag inte det passar med sten- eller plattkanter i vår naturträdgård.
Hälsningar
Cato
Alexander-VG-zon3
26-12-2006, 17:23
CITAT (Henrik_ @ 26-12-2006, 16:20)
hmm, tar sig inte gräset in emellan då?
fast det klart, lägger man tätt och det inte finns någon jord emellan så lär det ju funka bra, är bara lite fundersam om det inte kommer ta sig in så småning om.
nej det är sten i mellan man sätter stenen tät tät .
jag själv har inte haft några gräs problem alls .
skulle där komma in en rotskott så rensar jag bort det så mycket som jag rensar så hinner det inte växa in om där skulle smita in
Jag har skiffer på som gångar som går utmed rabatterna och som kansten har jag huggen granit.
Men jag har också torvblock-kanter där jag har surjordsplanteringar.
Monarda
26-12-2006, 18:46
Jag har betongplattor 30 x 30 cm, på högkant och nedgrävda till hälften. Stadigt och bra.
Jag brukar skaffa mig platter med kant på så jag kan köra en julet där på med gräsklippan.
kerstin z5-6
26-12-2006, 19:02
beroende på omgivande miljö , växtkrav osv -Torvblock på grus , brett dike av grus med geoduk -mellan gräs och rabatt , timmerstolpar nedgrävda till hälften -plattor liggande , trä målade med linoljefärg ,grusodling på grus -stenar -mest lättskött av alla ) trallgångar på geoduk mellan rabatter -inget gräs
Stora stenblock liggande på grus

Bodenblomman
26-12-2006, 22:10
Kerstin z5-6 du har alltid så fina bilder på alla möjliga projekt. Skulle verkligen vilja ta mej en rundtur bland dina blommor och blad i verkligheten. Kände bara att jag var tvungen att äntligen få lätta mitt hjärta. Jag har tänkt på det från första stund jag klev in på detta forum och nu kom det.
/ Bodenblomman
Jag har lagt 30 - 40 cm breda remsor av marktäckningsduk, grus på och natursten.
Inget gräs växer in och gräsklipparens hjul rullar på de ca 10 cm av gruset som "sticker ut".
Eftersom jag har så många rabatter mjukar jag upp stenkanterna med olika marktäckare och kantväxter.
Här t.ex. med lammöron

Jag är mycket nöjd med den lösningen.
Mulle
kerstin z5-6
27-12-2006, 17:22
Tack :)Bodenblomman -men jag fotar bara vackert och inte fulhörn ..
Välkommen !
Vi har förresten stor träff i sommar -de norra sta kretsarnas sommarmöte kommer att vara här i Burträsk -blir nog tredje helgen i juli -då har nästan alla lökar öppen trädgård , växtmarknad är det också
Annars får du höra av dej om du har vägarna förbi
(Jag är hemma hela juli tror jag , i mitten maj o fram till juni är jag bortrest)
Nu snodde vi tråden
Kom på en sak till- I England finns visst järnband med piggar att ha som kant -nån som vet hur de ser ut ?
Snygg kant MUlle!
fruberglund
27-12-2006, 18:03
Har bara en kant än och det är terracottafärgad kantsten. Ska ha olika marksten runt alla rabatter för att underlätta vid gräsklippning.
Lånar nog Mulles tips nånstans också, allt för att underlätta vid gräsklippning
Jag har bl.a kantat med gammalt virke från en smedja blandat med sten från densamma...i nån rabatt har jag bara lagt en läkt som faktiskt fungerar och den går fint att köra gräsklipparen på..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.