Sofia Hell
26-12-2006, 18:01
Jag tycker att jag vattnat den sparsamt och låtit den ha det svalt, och givetvis blev jag jätteglad när jag skymtade knoppen i bladrosetten.
Men nu mognar blomman utan att själva stängeln växer.... Vad göra?
Det där är ett aber som jag också råkat ut för
Tror det kan bero på för lite ljus, men vi får hoppas att någon av de mer Cliviakunniga forumisterna nappar på frågan och kan reda ut detta åt oss!
Det där är något som händer mig ofta också. Jag har trott att jag vattnar för mycket när stängeln just börjar visa sig, men jag är rädd att den ska torka ut annars. Ljuset har jag faktiskt aldrig ens tänkt på, men det låter vettigt!
Mina amaryllisar som har stått under lampa får mycket högre stänglar än de som står utan lampa, så det kan säkert vara liknande med clivia!
Den har kanske inte stått tillräckligt svalt. Det optimala är en kallperiod under 12 veckor och då ska du gärna ha enbart runt 10 plusgrader. Då samlar de kraft att skjuta upp blomstängeln sen när det är dags.
CITAT (Jejja @ 07-03-2007, 11:42)

Mina amaryllisar som har stått under lampa får mycket högre stänglar än de som står utan lampa, så det kan säkert vara liknande med clivia!

För lite ljus brukar leda till långa *rangliga* stänglar och redigt med ljus till kortare och stadigare.
Din variant låter som bakvända världen! Är det något mer än ljuset som skiljer plantorna åt? Sort tex ?
Jag är ganska säker på att Åsa, Mälardalen har förklarat vad detta med korta stänglar i klivian beror på i en tidigare tråd. Jag minns inte hur det var, men använd sökfunktionen!
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
07-03-2007, 19:08
på vintern tar jag veck all jorden runt rötterna och lägger dom på en plast bit i källaren runt +10c .är det frostfritt ute åker dom i en kruka med torv sen står dom ute . ingte vatten mer än dusch på rötterna . sen visare blomstänglen sig och jag planterar om den och börjar vattna sätter även den ljusare och det blir fina blommor å fin stängel . men jag vet inte hur man får den längre eller vad som gör att det blir så . har faktisk en nu som har kortstängel men det gör inte mig nåt .
CITAT (Ramoth @ 07-03-2007, 16:03)

För lite ljus brukar leda till långa *rangliga* stänglar och redigt med ljus till kortare och stadigare.
Din variant låter som bakvända världen! Är det något mer än ljuset som skiljer plantorna åt? Sort tex ?
Oj vad skumt! Nä, det skiljer ingenting de båda stänglarna sitter på samma lök till och med! När första stängeln kom hade jag krukan på köksbordet med en svag lampa och när den andra kom så hade jag ställt krukan i fönstret, under en starkare lampa... Fast värmen skiljer ju förståss... Det kanske var det då...
Alexander-VG-zon3
07-03-2007, 22:09
CITAT (Jejja @ 07-03-2007, 21:49)

Oj vad skumt! Nä, det skiljer ingenting de båda stänglarna sitter på samma lök till och med! När första stängeln kom hade jag krukan på köksbordet med en svag lampa och när den andra kom så hade jag ställt krukan i fönstret, under en starkare lampa... Fast värmen skiljer ju förståss... Det kanske var det då...
clivia är ingen lök , utan det är en växt med tjocka kraftiga rötter och det som liknar en lök är bladen som omsluter varann .
CITAT (flaxss @ 07-03-2007, 22:09)

clivia är ingen lök , utan det är en växt med tjocka kraftiga rötter och det som liknar en lök är bladen som omsluter varann .
Vi vet att Clivia inte har en lök.
Däremot har det smugit sig in lite amaryllisprat i tråden.
CITAT (Ramoth @ 08-03-2007, 10:24)

Vi vet att Clivia inte har en lök.
Däremot har det smugit sig in lite amaryllisprat i tråden.
Precis - jag jämförde blomstänglarna på clivian med blomstänglarna på amaryllisen. Och när jag pratade om två stänglar på samma lök, var det amaryllis jag menade (skrev kanske otydligt).
backsippan
08-03-2007, 14:47
har läst att man ska ställa blomman på golvet under ett ljust fönster för att "dra upp" en blomstjälke som inte vill växa på höjden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.