Kan man plantera vitlöksklyftor i kruka inomhus nu?
Ja du testa vet jag det kan ju var värt ett försök jag vet ej om det funkar
Alexander-VG-zon3
26-12-2006, 19:09
ja det brukar gå bra . jag hade förra vintern igenom vitlök som var gröna inne .
jag tror även att du kan plantera dom i marken nu . om du vill ha odling på dom till våren/sommaren .
Åsa, mälardalen zon 2
26-12-2006, 20:00
Inomhus kan man plantera vitlök året runt men det blir ju ingen ny stor lök under jord då utan det är den gröna blasten man skördar då.
Hej!
nu fick vi svaret att det fukar. om man vill använda blasten.
Alexander-VG-zon3
26-12-2006, 20:08
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-12-2006, 20:00)
Inomhus kan man plantera vitlök året runt men det blir ju ingen ny stor lök under jord då utan det är den gröna blasten man skördar då.
men det går väl att plantera löken i nov och sen ha lök odling till sommaren så man får fler lökar väl !?!
Åsa, mälardalen zon 2
26-12-2006, 20:52
Jodå utomhus kan man ofta plantera vitlök i nov. jag har spettat ner vitlök något år och det gick utmärk. I år borde man även kunna plantera vitlök på många håll i sverige även nu, det är ju som höst utomhus här iallafall.
mamamaggan
27-12-2006, 00:55
Vitlök utomhus med ny lök som resultat går alldeles utmärkt. Man kan säkert sätta nu men normalt sätter jag i september. Blasten är nu c:a 20 cm denna konstiga vinter.
Sätter min vitlök i kanten på rabatterna för att få ha blommorna ifred för rådjur och det funkar i alla fall hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.