Full version: Julskivor?
Gossen Ruda
Inte av vörtbröd utan såna man spelar. Fick ett infall idag och spelade igenom mina. Undrar hur många såna album som spelats in av lite mer kända personer? Dvs inte div julsångsutgåvor av engångskaraktär. Här är mina.

Phil Spector m.fl. A Christmas Gift for You. 1963
Mireille Mathieu. Weihnachten mit Mireille Mathtieu. Utgiven slutet 60-talet.
Lynn Anderson. The Christmas Album. 1973?
Anne Murray. Christmas Wishes. 1981
Dolly Parton/Kenny Rogers. Once upon a Christmas. 1984.
Crystal Gayle. A Crystal Christmas. 1986.
Sofia Källgren. Julen är kommen. 1990.

Nästan bara gamla godingar, den äldsta är bäst om man som jag gillar "The Wall of Sound". rolleyes.gif

Den yngsta sämst tyvärr. Sofia har en klar vacker stämma men inte så stort register. Det blir lite för mycket av entonigt ringer den lilla klockan. Inte så mycket svenskt men så är jag inte så förtjust i psalmer och/eller ringdanser vilket det ofta blir på svenska skivor. Kommentarer?
gammelnalle
Har någon med Agnetha Fältskog (ABBA) och sin dotter...

spelat.... nä... inte de senaste 20 åren... kanske det är ett band?? men bilden minns jag..
http://www.agnetha.net/AGNETHA.html

En Phil Spector skiva finns också... KAN vara samma som du har... den har spelats något senare än Agnethas...

b
lena:-)
åh; det finns rysligt dåliga julskivor. Själv köpte jag en ny skiva från Naxox med Lunds studentsångare.........den var....tja.......orkade inte lyssna igenom den ens. Skruvade ner volymen så att den inte skulle känna sig helt kasserad.

Vi kör mest med Lars Vegas, Lars Christmas, lagom hysterisk och inte så högtravande högtidligt.Den kommer fram lagom till pepparkaksbaket. Den speglar min sinnesstämning vid det tillfället. Lagom hysterisk.

Agneta Fältskog med dotter finns i nån hylla, ospelad iår. Skivan alltså.

Har däremot kommit över Booker T and the MG´s julsamling...från 1966....den kan man säga är ...rysligt bra. Och den har spelats ett otal gånger
Gossen Ruda
Brorsan har den med Agneta och Linda. Ingen höjdare precis. Visor för barn skall inte SJUNGAS av barn. rolleyes.gif
Alba
CITAT (gammelnalle @ 26-12-2006, 19:29)
Har någon med Agnetha Fältskog (ABBA) och sin dotter...

spelat.... nä... inte de senaste 20 åren... kanske det är ett band?? men bilden minns jag..
http://www.agnetha.net/AGNETHA.html

En Phil Spector skiva finns också... KAN vara samma som du har... den har spelats något senare än Agnethas...

b

Det finns en julskiva med Agneta och dottern Linda.
Jag hör den före jul på radion.
lena:-)
Finns det någon med ett bra tips på julskiva?????......UTAN Carola och Jöback, utan en lätt blandning av Jussi Björling, Skoterljud och hammondorgel.
Castea
Ann-Sofie von Otters julskiva "Home for Christmas" är rätt fin, om man gillar en mezzosoprans julsångstolkningar.

Kalle Moreus och Bengan Jansson är med också. wub.gif
Pirum
CITAT (Gossen Ruda @ 26-12-2006, 19:38)
Brorsan har den med Agneta och Linda. Ingen höjdare precis. Visor för barn skall inte SJUNGAS av barn. rolleyes.gif

Amen. Utom undantagsvis och då helst i kör.

Agnetha borde spela in fler julskivor, på svenska alltså. Vi har redan alldeles för många julvisor på utrikiska i raddion och TVn.
(Jag tycker alltså att det är för mycket amerikanskt julskval i radion)
Åsa, mälardalen zon 2
Har ingen julskiva och jag undviker dem. Efter att ha jobbat i flera år i en blomsteraffär i ett köpcentrum där man timme ut och timme in spelade julsmusik i flera veckor innan jul fick jag nog för en livstid samt det där året då syrran lyssnade på Cliff Richards julskiva (ja hon spelade även skivan mitt i sommaren) har också hjälpt till i valet att inte skaffa några julskivor.
askar
Någon som minns TV-sändningen från en stor körträff där de sjöng Amen..
solisten var en liten (kort) man som stod i kyrkogången och kören var nog minst trehundra pers.

Aaamen, aaamen, aamen amen amen..
Så minns jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon