niklaswik
Ja, om jag sprayar "för mycket" så att det t.ex. blir nån fläck på en tapet eller så, finns det risk att jag blir krävd på en massa pengar då om dom hittar några andra fuktskador, alltså att dom kan säga "har du sprayat vatten där så kan du ha gjort det på det andra stället också" eller hur är det med det där?

Jag har så fruktansvärt torrt i normalfall, ca 24-28 % så det är ju absolut nödvändigt för mig att åtminstone spraya i fönstren, men jag har även en hylla på en vägg där det är tapet.. Kanske ska ställa alla kaktusar där för att slippa spraya och riskera något..?

Tack på förhand!

(Och hej igen, det var ett tag sen...)
Snöflinga
Vi har köpt en "luftfuktare" i form av en pingvin på biltema som är superbra rolleyes.gif Man fyller den med vatten och den omvandlar det till ånga, som kommer ut genom näbben ... Jättebra, ett annat tips är att blöta frottehandukar, vrida ur och hänga på elementen ... att spraya krukväxter är ingen fara i måttliga mängder wub.gif
Piccante
Min hyresvärd är extremt petig med sådant. När jag bytte lägenhet så skulle de passa på att riva ned kaklet i mitt förra badrum för de hade sett att en kakelfog hade lossnat och det kunde rinna in vatten bakom!!!. Jag riktade typ aldrig duschen däråt när jag duschade så jag vet inte hur vatten skulle kunna rinna in just där på väggen men livrädda för mögel och vattenskador så bytte de kakel ändå. Så jag skulle nog akta tapeterna.

Jag har samma problem med en torr lägenhet men ställer ett fat eller skål med vatten mellan växterna så att det avdunstar och blir högre luftfuktighet runt växterna.
kristerh
CITAT (Leocarpus @ 26-12-2006, 23:26)
Min hyresvärd är extremt petig med sådant. När jag bytte lägenhet så skulle de passa på att riva ned kaklet i mitt förra badrum för de hade sett att en kakelfog hade lossnat och [i]det kunde rinna in vatten bakom

Tyckte de gjorde helt rätt i att byta kaklet, det behövs inga mängder vatten för att det ska bli fuktskador med mögel mm och det hade i längden blivit mycket dyrare för dem att reparera.
Fukt på tapet är ju inte lika farligt men ger fula märken som du säkert får åtgärda/reparera innan du flyttar nästa gång, men om jag vore som du skulle jag köpa en luftfuktare typ 1 sådan som snöflinga skriver om, det finns ju andra oxså men en sådan som avger ånga skulle jag satsa på.
netaave
Man kan också sätta växterna i för stora ytterkrukor på en litet upp- och nervänt fat och hälla vatten i den krukan så det lägger sig runt fatet men så att inte växten står i vatten. Då dunstar vattnet och luftfuktigheten höjs.
fruberglund
CITAT (Leocarpus @ 26-12-2006, 23:26)
Min hyresvärd är extremt petig med sådant. När jag bytte lägenhet så skulle de passa på att riva ned kaklet i mitt förra badrum för de hade sett att en kakelfog hade lossnat och det kunde rinna in vatten bakom!!!. Jag riktade typ aldrig duschen däråt när jag duschade så jag vet inte hur vatten skulle kunna rinna in just där på väggen men livrädda för mögel och vattenskador så bytte de kakel ändå. Så jag skulle nog akta tapeterna.

Jag har samma problem med en torr lägenhet men ställer ett fat eller skål med vatten mellan växterna så att det avdunstar och blir högre luftfuktighet runt växterna.

Och i våran gamla lägenhet så rasade fogarna i kaklet ovanför köksbänken ner...de brydde sig inte alls...

Nu efter 4 år (svågern bor där nu) så har de spacklat i ny fog där det rasat men inte gjort nåt åt resten, ser förjävligt ut rent ut sagt. Så där verkar de inte ta tag i problemet (vattenskada) förrän det händer...inget förebyggande där inte tongue.gif wacko.gif

Förnuftig hyresvärd du har tycker jag!
askar
Är väl ingen som kan kräva dig på ersättning för att du sprayar på växterna. Men däremot om du blöter tapeter osv., men varför skulle du göra det wink.gif

Hyresgäst som upptäcker fuktskada i sin lgh är skyldig att anmäla detta
till hyresvärden/förvaltaren.
Kathy
Akvarium! Lösningen på problemet med torr luft. smile.gif
askar
CITAT (Scrollan @ 27-12-2006, 22:06)
Akvarium! Lösningen på problemet med torr luft. smile.gif

Också att om man har torktumlare... ha dörren till badrum (där tumlaren står) öppen
så sprids fukten i lgh. smile.gif
kristerh
CITAT (askar @ 27-12-2006, 22:20)
Också att om man har torktumlare... ha dörren till badrum (där tumlaren står) öppen

min samlar vattnet i en behållare wink.gif tror inte det blir något över till att fukta luften med wink.gif
Blomstertanten
CITAT (kristerh @ 28-12-2006, 12:14)

min samlar vattnet i en behållare wink.gif tror inte det blir något över till att fukta luften med wink.gif

Det vattnet är utmärkt till kalkskyende krukväxter !
Alexander-VG-zon3
man kan ha skålar och lägga stenar och singel i dom så fuktar det .vatten ytan måste brytas av vid stenarna är stenarna under vatten ytan händer inget .
plus kan man sätta vatten skålar på elementen . även då köpa en fuktare *behöver inte nödvändigt vis vara en figur* . sen kan man spraya krukväxterna men då ska man ju ha en fin dimma . växterna och fönstret ska ju inte droppa så jag tror inte det är så farligt att duscha dom . plus kan du skaffa akvarium men det är dyrt och kräver skötsel man ska ju inte skaffa det bara för att fukta och man behöver ett stort akvarium för att det ska ge nån fukt mängd . har man ett normalt stort akvarium så ger det samma effekt som en planvatten yta . och en plan vatten yta av dunstar inte så mycket fukt . plus alla/många moderna akvarium har täckglas och en heltäckande lysramp och då stannar vattnet kvar i karet .
askar

Det gör min också, men det kommer fukt i luften ändå.
Om jag har badrumsdörren stäng och inte öppnar fönstret där
så dryper det av fukt i fönsterrutan och väggarna är fuktiga.

Ventil finns och inga fuktproblem annars.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (askar @ 28-12-2006, 13:49)

Det gör min också, men det kommer fukt i luften ändå.
Om jag har badrumsdörren stäng och inte öppnar fönstret där
så dryper det av fukt i fönsterrutan och väggarna är fuktiga.

Ventil finns och inga fuktproblem annars.

Jag har alltid dörren öppen till badrummet när tummlaren är igång. Även när tvätten hänger där blir det fuktigt där.

Men så förstår ja inmte varför man skall spraya på väggarna??? Om det är för torrt då får jag väl ta min aväxter in i badrummet och spraya dom i badkaret.

Tänk om alla skulle spraya på väggarna, så skulle det bara finnas fuktskadade lägenheter. Och vem vill/kan bo där??

Man kann ju köpa luftfuktare, ställa vatten bland krukväxter osv. Skulle aldrig falla mig in att spraya på väggarna.

Och du får säkert stå för skadorna när du flyttar ur den lägenheten.

Elisabeth
Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 28-12-2006, 13:14)
har man ett normalt stort akvarium så ger det samma effekt  som en planvatten yta  . och en plan vatten yta av dunstar inte så  mycket  fukt . plus alla/många moderna akvarium har täckglas och en heltäckande lysramp och  då stannar vattnet kvar i  karet .

Sätter man pumpens utblås strax under vattenytan hålls den i rörelse och då avdunstar det mer, trots täckglas och ljusramp (dessutom är akvarievattnet mums för växterna) tongue.gif

edit: jag menar ingen luftpump, utan akvariefiltrets "utblås"
Alexander-VG-zon3
CITAT (Whiskuchi @ 28-12-2006, 20:53)
har man ett normalt stort akvarium så ger det samma effekt  som en planvatten yta  . och en plan vatten yta av dunstar inte så  mycket  fukt . plus alla/många moderna akvarium har täckglas och en heltäckande lysramp och  då stannar vattnet kvar i  karet .

Sätter man pumpens utblås strax under vattenytan hålls den i rörelse och då avdunstar det mer, trots täckglas och ljusramp (dessutom är akvarievattnet mums för växterna) tongue.gif

edit: jag menar ingen luftpump, utan akvariefiltrets "utblås"

jo lite mer . men täck glas och ljusramp stänger in fukten och fukten går tillbaka i karet det gör det på mina akvarium . har man äldre akvarium så kommer kanske fukten ut mer men det är ju väldigt lite ändå, ut igenom sladd och mat hålet och därifrån kommer inte ut så mycket heller . då är det ändå bättre med skålar som man har stenar i eller annat istället för att använda karet som en fuktar . även kan akvariumet göra så det blir för mycket fukt . jag hade ett stor kar som täckte en hel vägg sen utan täckglas och jag hade en fukt på 60-70nåting minst 50
kristerh
alla/många moderna akvarium har täckglas och en heltäckande lysramp och då stannar vattnet kvar i karet .

Jag har ett "modernt" akvarium (225 liter) med täckglas o en sån där heltäckande plastramp som ser ut som ett lock, och den dunstar vatten som bara den,
jag fyller på med ca 15 -20 liter varannan vecka wink.gif så visst kommer vattnet ut, tror det beror på vilken temp man har i vattnet.
niklaswik

Där kan det bli sprayat på väggen, fast jag försöker så gott det går att spraya från sidan så att det inte kommer så mycket på väggen...

Har nån nåt tips på vart jag kan köpa såna där luftfuktare? Fat har jag ställt ut lite överallt senaste veckan med vatten och lecakulor i, men det hjälper inte speciellt mycket, det går knappt över 30%... Sprayade på elementen några gånger nu på förmiddagen men den effekten gick över ganska snabbt och man orkar ju inte gå och spraya hela dagarna.. tongue.gif smile.gif
Kathy
Kan du inte sätta upp en plastfond på väggen?
Efter det att vi fick ommålat på jobbet så köpte vi in en plastmatta och satte upp den på väggen intill diskmaskinen.

Egentligen var det ett plastunderlägg man ska ha under skrivbordsstolen så att hjulen inte gör fula märken i golvet, men det nya användningsområdet funkar bra det med. smile.gif

Annars finns det luftfuktare att hänga på elementen, man fyller krukorna med vatten och sen avdunstar det med hjälp av elementens värme.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 29-12-2006, 11:51)
alla/många moderna akvarium har täckglas och en heltäckande lysramp och  då stannar vattnet kvar i  karet .

Jag har ett "modernt" akvarium (225 liter) med täckglas o en sån där heltäckande plastramp som ser ut som ett lock, och den dunstar vatten som bara den,
jag fyller på med ca 15 -20 liter varannan vecka wink.gif så visst kommer vattnet ut, tror det beror på vilken temp man har i vattnet.

kan det inte vara ljusrampen som bränner bort vattnet . eller så läcker det nån stanns . jag har ett öppet akvarium och ett modernt med både värme och ljuse det mer moderna är helt täckt och där avdunstar lite .
så i båda mina fyller jag inte alls på så ofta kanske var tredje-fjärde vecka och då har bara nivån sjunkit 1-3cm det som är öppet blir det fler gånger på .
men temperaturen har kanske en betydelse med .
men man ska ändå inte använda akvarium som fuktare
Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 31-12-2006, 15:06)
CITAT (kristerh @ 29-12-2006, 11:51)
alla/många moderna akvarium har täckglas och en heltäckande lysramp och  då stannar vattnet kvar i  karet .

kan det inte vara ljusrampen som bränner bort vattnet . eller så läcker det nån stanns . jag har ett öppet akvarium och ett modernt med både värme och ljuse det mer moderna är helt täckt och där avdunstar lite .
så i båda mina fyller jag inte alls på så ofta kanske var tredje-fjärde vecka och då har bara nivån sjunkit 1-3cm det som är öppet blir det fler gånger på .
men temperaturen har kanske en betydelse med .
men man ska ändå inte använda akvarium som fuktare

Vaddå "bränner bort"? Vatten avdunstar, det bränns inte bort... akvarier funkar utmärkt som luftfuktare, även om jag avråder å det bestämdaste att skaffa akvarie endast av den anledningen.
kristerh
CITAT (flaxss @ 31-12-2006, 15:06)

Nej det läcker inte utan dunstar helt enkelt, som det alltid gör med akvarier.
niklaswik
CITAT (Scrollan @ 31-12-2006, 14:16)
Kan du inte sätta upp en plastfond på väggen?
Efter det att vi fick ommålat på jobbet så köpte vi in en plastmatta och satte upp den på väggen intill diskmaskinen.

Egentligen var det ett plastunderlägg man ska ha under skrivbordsstolen så att hjulen inte gör fula märken i golvet, men det nya användningsområdet funkar bra det med. smile.gif

Annars finns det luftfuktare att hänga på elementen, man fyller krukorna med vatten och sen avdunstar det med hjälp av elementens värme.

Det skulle jag nog kanske kunna göra.. smile.gif Eller så fixar jag nån slags luftfuktare till hela rummet så kan jag flytta på dom där sakerna när jag ska duscha dom..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon