Full version: Tips önskas!
Bodenblomman
Kära värld vad det finns mycket att välja på. Förra året drog jag upp en gammal eka som tjärades in. Jag satte tagetes i röd/orange/gula nyanser som ni kan se på bilden. Men vad ska jag göra detta år. Skulle vilja ha tips av alla blommsterfantaster på¨detta forum. Ekan står vid infarten till våran släkts lilla stugby. Skulle vara bra om jag kunde dra upp blommorna själv så det inte blir så dyrt. Bor i zon 6. Färger är helt öppet.

HJÄLP!!! / Bodenblomman

wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Boxer
Olika blåa blommor skulle väl passa i en båt

T.ex. Ageratum, Cerinthe major, Ipomoea Heavenly Blue
kerstin z5-6
I och med att du ska ha ettåringar är ju utbudet jättestort smile.gif
Jag gillar Nemesia -de blommar hela sommaren och sorten
N. strumosa KLM skulle väl i så fall passa om du väljer ett blåvitt tema smile.gif
De blommar även om man inte "noppar dem vilket kan vara bra i en sådan plantering

Anagallis monellii praktmire
Sommarflox 'Ethnic Light Blue' Phlox drummondi nana compacta

Salvia patens blåsalvia

kanske med några fina vippande gräs ?
Vita
Clarkia pulchella
sommarmalva Lavatera trimestris
Vill man ha ett högt Segel" i mitten -Nicotiana alata grandiflora stor doftande tobak vit
men du kanske gillar helt andra färger ?
smile.gif
Kajsa
En hel eka, oj så jobbigt, blir väl massor av plantor, kan du inte köpa knölar och lökar och fylla ut med, Dahlior är aldrig dyrt och finns i alla höjder/färger, Kanna, Kalla, Montbretia, Gladiolus och liljor, finns att köpa på våren inte minst här på Odla.nu, dessa knölar sparar du sedan år efter år. Så kan du sätta div. ettåringar runt men det behöver inte bli så många.
Bodenblomman
Tack för alla era intressanta svar jag ska googla runt och kika på era förslag och återkommer sen med rapport om vad det blev.

Jag har ett häbre med våtutrymme i hela med breda bord och massor av lysrör så det blir inga problem att så själv till båten. Runt 100 tagetes hade jag förra året som jag satte flera tillsammans i krukorna, det gick som smort.

mvh Susanne
kerstin z5-6
och skulle du vilja ha Dahlia -är sommardahlia -de lättaste du kan tänka dig att så , räcker med att börja 1 april och de blir fina knölar att spara till annat år .
Men de går inte att färgbestämma utan gör som de vill smile.gif
Bodenblomman
Jag frösådde 47st dahlior så det finns en hel del knölar nere i matkällaren. Inte nu 47st jag var vänlig och gav några till min nära och kära som dregglade över dem när det var dags att sätt ut dem. Utöver de frösådda så köpte jag några fina lökar förra våren som jag också har i matkällaren. Min sambo har redan insett hur denna vår kommer att se ut så han har nog börjat fundera hur vi ska fixa ännu mer plats. rolleyes.gif rolleyes.gif

Men jag återkommer med mer info senare och tack igen. Jag är väldigt tacksam för era svar.

/ Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon