Helen i Piteå Zon 5
Medan de övriga i familjen ser på 'Kungens återkomst' så har jag roat mig framför datorn med att lägga in lite bilder över hur min trädgår ser ut rolleyes.gif Den är bara 3 hela sommrar ännu, så träden är inte så stora förutom de 2 Bollpilarna som fanns här. Välkommna att se!
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...id=14292&page=1
Margith
Åhhhh vilken vacker trädgård!!!
Tack för titten wub.gif
Anma
Vadfint du har det! Gillar verkligen dina "fattigmansportaler" och grusgångarna med sten. Jättefint! wub.gif
Monarda
Jösses, nu blev jag verkligen inspirerad! Känner på mig att ännu en del av gräsmattan ryker till våren. Vad är det för buskaktig växt med vita blommor som du har till höger om första bilden på 'fattigmansportalen'?
Margaretha
Underbart, Helen! Jättetrevligt att få se din fina trädgård! wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Monarda @ 26-12-2006, 22:48)
Vad är det för buskaktig växt med vita blommor som du har till höger om första bilden på 'fattigmansportalen'?

Det är någon sorts Slide.. kallad Herrgårdsfröken, ursprungligen från Finland....
Jag tycker det är svårt att återge en trädgård i bild rolleyes.gif helst min egen eftersom den är 'hullerombuller' biggrin.gif biggrin.gif grusgångar här och där, höga, mellan, låga och pytteväxter i en väldig oordning laugh.gif men så blir/är det då allt ska testas biggrin.gif
Bizze
Väldigt imponerad:)
carren
Men åh, vilken vacker trädgård du har.

Åh nr 2: Men ar du att du bara haft trädgården i 3 år, TRE??? och den är så vacker!? Jag är helimponerad, vilket jättejobb du lagt ner. Vi har bott i vårt hus i tre år och här är det fortfarande mest platt gräsmatta och x st äppelträd.

Min trädgårdsblogg:
Trädgårdsliv- eller tre barn och en trädgård...
mamamaggan
Underbar trädgård du har Helen! Tack så mycket för att jag fick besöka den.
malin72
kanon fint wub.gif hoppas på att se den i verkligheten i framtiden rolleyes.gif
men 3 år ohmy.gif ohmy.gif
tack för titten smile.gif
Christoffer
Läckert! Synd att jag inte bor i Piteå.
AnitaO
Jättesnyggt!! wub.gif
ewa zon 3
Tack för rundturen:)
En mycket vacker 3-åring du har
Fick många bra idéer och med inspiration av dina bilder så vet jag nu vad jag ska göra med en trist grusgång vi har bakom huset.

/Ewa
Ewa L
Tack för titten! Mycket fint.

Känns som en tröst om kommande vår/sommar.
evelina
Jätteroligt att gå rundtur hos dig,mycket fin trädgård.
Mozart
Verkligen jätte fint! wub.gif
Vilket jobb du lagt ner, och vad fint det är!! Tack för titten, nu längtar man mer och mer till våren och sommaren!
mulle
wub.gif Mycket smakfullt och personligt!

Jag hoppas att alla också har varit inne och tittat i Helens album här på Odla för där finns det en massa fler härliga bilder!

Mulle
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, trädgården är 3 hela sommrar gammal rolleyes.gif Vi flyttade till det här huset juli -02. Den första sommaren gick till att ta bort träd (Rönnar) och gräva för växthuset, någon enstaka rabatt blev det, men det var en klen början. Startade upp mer ordentligt sommaren -04 sen har det rullat på, är beroende av att maken gräver, så ibland får jag gå och vänta tongue.gif Perenner behöver inte speciellt lång tid på sig för att bli stora, men träd och buskar, nåja, dom växer ju lite varje sommar, det är jag som har bråttom biggrin.gif Till sommaren ska det grävas och ändras lite, därför har jag sagt att jag ska ta det lugnt med frösådderna biggrin.gif Det man har frösått, bytt och köper ska ju grävas ner och då helt plötsligt visar det sig att allt som redan finns står felplacerat ohmy.gif wink.gif Och som alla vet så börjar man gräva på ett ställe får man gräva om allt biggrin.gif
Kajsa
Åh så fint, vackert hus i blått, snygga gångar med stenar och så alla dessa perenner, har förstått att du är duktig på frösådder. Vacker damm, det fanns väl inget som saknades i din trädgård. wub.gif
kerstin z5-6
Du har hunnit så mycket sen sist jag såg det så det är inte klokt!
I sommar ska du bara ligga i hängmattan o njuta av lustgården .. o flytta nån enstaka felplacering va? laugh.gif
Alexander-VG-zon3
jätte vackert är det wub.gif wub.gif
fruberglund
Underbart...det är ju en sån där trädgård man bara drömmer om wub.gif

Och det var du som hade de fina bollpilarna och den vitbrokiga lönnen...nu blir jag sååååå inspirerad igen smile.gif

Fick frökatalogen från Impecta idag så det blir nog att beställa lite där, igår var jag ut och grävde en rundel för att flytta päronträdet i vår och ska nog ut och gräva lite mer imorgon. Perfekt nu när det är så milt ute så blir det mindre jobb till våren, bara att djupgräva då laugh.gif

Vad är det för träd med röda blad du har på sid 4, bilden längst upp till höger i bilden? Nån sorts körsbär??? Vackert var det i alla fall.

Drömmer att jag nån gång kommer få lika fint men tyvärr är jag för lat så det dröjer nog 10 år till här, har bott här 4 år nu och tycker knappt det hänt nåt rolleyes.gif
Elisabeth P
underbart vackert wub.gif Tack för rundvandringen.

Det ser dessutom ut som att du bor i ett villa område.
Brukar nämligen själv ha som ursäkt (när det inte går tillräckligt fort) att det inte går att göra en inklämd villatomt ( vi har grannar åt alla håll) lika personlig och mysig som en mera "naturtomt".
Du gav mig just nytt hopp rolleyes.gif

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (fruberglund @ 27-12-2006, 17:59)
Vad är det för träd med röda blad du har på sid 4, bilden längst upp till höger i bilden? Nån sorts körsbär??? Vackert var det i alla fall.

Det rödbladiga trädet är Prunus virginiana ´Canada Red´ - Kanadensisk hägg. När bladen slår ut på våren är de först ljust gröna men blir sedan alltmera purpurröda, den har ca. 5cm långa vita blommor. Till motsatts till det trädet har jag även Malus ´Rudolph´ - Rosenapel, där är bladen först rödfärgade när de slår ut på våren och övergår i grönt senare på säsongen, den har vackra rosa blommor.
Prunus virginiana 'Canada Red'
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...27366150_ab.jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...27365378_ab.jpg
Malus 'Rudolph'
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...19536281_bn.jpg
fruberglund
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-12-2006, 18:18)
CITAT (fruberglund @ 27-12-2006, 17:59)

Det rödbladiga trädet är Prunus virginiana ´Canada Red´ - Kanadensisk hägg. När bladen slår ut på våren är de först ljust gröna men blir sedan alltmera purpurröda, den har ca. 5cm långa vita blommor. Till motsatts till det trädet har jag även Malus ´Rudolph´ - Rosenapel, där är bladen först rödfärgade när de slår ut på våren och övergår i grönt senare på säsongen, den har vackra rosa blommor.
Prunus virginiana 'Canada Red'
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...27366150_ab.jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...27365378_ab.jpg
Malus 'Rudolph'
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...19536281_bn.jpg

Tack för det smile.gif Står på önskelistan nu wub.gif
Wetter
Hej!
den var jätte fin
fruberglund
Måste fråga också Helen hur stor trädgård har du? Känns på bilderna som den är 6000 kvm men eftersom det ser ut som ett villaområde så antar jag att den inte är så stor.

Hur jag än försöker så känns det inte som att jag skulle kunna få in allt ditt på våran tomt och då är den numera ca 3000 kvm fast sen får man räkna bort skogen på baksidan och jättebergknallen bakom garaget osv.

Antar att det kanske bara är väldigt välplanerat, just sånt jag är superdålig på...VILL HA LIKA FINT HÄR OCKSÅ ...men vet liksom inte hur jag ska gå tillväga rolleyes.gif wacko.gif
Helen i Piteå Zon 5
Vår tomt är på 1300 kvm. själva huset står rätt nära gatan på framsidan vilket gör att jag har stor plats på baksidan rolleyes.gif välplanerad? nej, inte ett dugg! jag har inga planer över något, det bara blir... nu i efterhand så skulle jag göra helt annorlunda. Jag är väldigt ivrig och allt ska gå fort, ibland för fort biggrin.gif
fruberglund
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 28-12-2006, 12:33)
Vår tomt är på 1300 kvm. själva huset står rätt nära gatan på framsidan vilket gör att jag har stor plats på baksidan rolleyes.gif välplanerad? nej, inte ett dugg! jag har inga planer över något, det bara blir... nu i efterhand så skulle jag göra helt annorlunda. Jag är väldigt ivrig och allt ska gå fort, ibland för fort biggrin.gif

Ja, då borde ju jag få plats med mycket också laugh.gif

Det är bara det att det känns som att det skulle bli fullt om man sätter ett par träd men jag såg att du hade stora rabatter under bollpilen, gör man så får man nog plats med mycket biggrin.gif

Ja, superfint har du hur som helst wub.gif
maja zon 5
smile.gif smile.gif Tack Helén, för en vandring i din härliga trädgård, otroligt att den inte är äldre än 3 år. Fint och lättskött med grusgångarna, mysigt med alla små "gröna rum". Inspirerande !!
Maja zon 5
ingrid fuxwall
Även jag tackar för titten och blir helt förundrad - allt detta på så kort tid. Inte utan att man inser att man måste ta och skärpa till sig wub.gif

ingrid
Mia, zon 3
Instämmer i tidigare beröm & förundran! Tackar för titten!
titti49zon6
Tack för titten, måste nog planera in ett besök till sommaren biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon