Full version: Stjärtmesar?
Berit
Dessa fåglar kom utanför mitt fönster igår, jag har aldrig sett dem tidigare (bott här i 30 år). Har tittat i fågelboken. Visst är det stjärtmesar?

unsure.gif
Sagosessa
Jepp, ser ut som Stjärtmesar.

Hörde av grannen att även vi haft påhälsning av några flockar (jag såg dem aldrig). Dock bara 1 dag - sedan var de borta.
Jag bor i sydvästra Småland och det är inte ofta vi ser dessa fåglar.
Däremot hade vi besök av Stenknäck igår! Cool fågel, men inte så ofta vid vårt fågelbord.
Gossen Ruda
Jag instämmer i stjärtmesbestämningen. Oerhört trevliga fåglar men så här på vintern stannar dom inte länge på samma ställe så man ser dom inte så länge. Flockarna är familjegrupper, dvs föräldrarna och ungarna som föddes upp i somras, stjärtmesar får många ungar. Frampå våren splittras gruppen. Dom har också ett väldigt karakterisktiskt drillande kontaktläte.
zaaritha
Har bara sett stjärtmesar när vi bodde i Borrbäckstorp.
Här i Missveden har vi inte sett några, tyvärr!
Lars-Olof Arvids
Grattis Berit! Underbart att ha sju stjärtmesar på samma talgboll! ohmy.gif wub.gif
Här har jag bara sett dem vid enstaka tillfällen och aldrig framme vid fågelmaten. Men de är väldigt fina när man väl får se dem!

Olle
askar
Såna skulle jag också vilja få se smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (askar @ 29-12-2006, 21:33)

Då får du åka söderut, den saknas däruppe hos dig. Den håller till i löv- och blandskog men eftersom den lever mest på insekter och andra smådjur och dessutom är en stannfågel får den svårt att klara vintern däruppe. Skulle möjligen vara denna vintern då. biggrin.gif
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2006, 22:01)
CITAT (askar @ 29-12-2006, 21:33)

Då får du åka söderut, den saknas däruppe hos dig. Den håller till i löv- och blandskog men eftersom den lever mest på insekter och andra smådjur och dessutom är en stannfågel får den svårt att klara vintern däruppe. Skulle möjligen vara denna vintern då. biggrin.gif

Fortsätter det i samma takt som denna vinter,
så kanske dröjer det inte alltför många år innan de kommer hit..
hoppas jag. smile.gif

Igår hade vi iaf igen en flock Sidensvansar vid matborden och på altanen
...det är första gången
de kommer hit under de 29 år som vi har bott här.
I vanliga fall brukar de hålla till i rönnarna och mumsa på bären.
Sagosessa
Hör och häpna! För första gången hade vi stjärtmesar vid fågelbordet igår. wub.gif
Det har aldrig hänt tidigare.
Gulsparvarna visade sig också för första gången. Eller tja, vi brukar ha påhälsning av dem, men det var första gången sedan säsongen började som de var vid fågelbordet. Tror det beror på att jag satt upp en halmkärve smile.gif

Övriga fågelarter var större hackspett, stenknäck, grönfinkar, gråsiskor, talgoxar, blåmesar, en- eller talltita (har svårt att se skillnad), samt nötväcka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon