Dottern har kommit in på en utbildning i Malmö och flyttar ihop med en kompis där om ett par veckor.
Det är bara en tillfällig lösning och hon måste hitta eget boende.
Men vart letar man? Tips emotages tacksamt om vart man kan ställa sig i kö.
Jag känner inte till Malmö alls förutom Rosengård pga av de som skrivs i tidningar. Det området låter ju inte så lockande, men finns det inga alternativ så...
Åsa, mälardalen zon 2
27-12-2006, 13:29
Det närmaste Malmö jag har bott är Arlöv och då bodde jag hos Burlövs bostäder som äger en massa hyreshus. Tror det tog 5-10 min med pågatåget till Malmö. Skåne är inte så stort så man kan även titta på områdena runtomkring Malmö transportsträckorna är inte så stora.
När jag flyttade till Arlöv var det hur gott om bostäder som helst det var bara att välja och vraka men i och med att bron öppnades så fylldes de flesta lägenheter och jag kan se att just nu har Burlövsbostäder 0st lediga lägenheter enligt hemsidan.
Inte ofta jag skriver nnåt här..men jag läser ofta. Men jag tänkte tipsa dej, för jag har en son son bor i Malmö.
Hans bostadsbolag heter MKB.
Gå in på Malmö stads hemsida och klicka dej vidare till boende och sen kommer det opp olika alternativa bostadsföretag. Finns även länkar till studentbostäder...tyvärr vet jag inte hur man länkar här så jag får inte det att funka
/Maja
Piccante
27-12-2006, 13:57
Ska hon utbilda sig i Malmö kan det vara värt att kolla på
studentlya.nu där finns annonser från studentbostäder och privata uthyrare.
Eva i Skåne
27-12-2006, 14:01
Om dottern ska läsa på högskolan tror jag dom har nån förmedling av studentlägenheter eller åtminstone tips om vilka som hyr ut sådana. Antagligen blir det lättare för henne när hon är på plats att ordna nåt genom tips från studiekamrater. Jag tror det är lite lättare att hitta studentlägenhet nu än på hösten när de flesta utbildningar börjar.
Jag tror inte det finns studentlägenheter på Rosengård, så du behöver nog inte oroa dig för det. Malmö är ju ganska stort...
MKB är det kommunala bostadsbolaget och jag har bara positiv erfarenhet från deras hus.
Hoppas det går bra i hennes/ er lägenhetsjakt
lena:-)
27-12-2006, 20:40
MKB har trevliga bostäder för studenter men titta även på blocket och bostadsförmedlingssidor efter lägenheter..
Rönnen (MBK) är ett centralt och väldigt fint boende, men dyrt, tror att ett rum kostar 3.500, men då är det nytt och supernodernt. Egen kokvrå men gemensam tvättstuga och gemensamhetsutrymmen.
Oj oj, tack för alla tips.
Har härjat runt på Malmösidor en bra stund nu.
Ser ju ut som att det här Gripen med 600 lägenheter som byggs nu kan vara nåt. Men det tyckte ju dottern låg för långt bort för Högskolan låg tydligen vid järnvägsstationen.
Vi letar vidare. Det är nog så också, att det är lättare att hitta sen när man väl är där.
Tjohoo va glada vi är.
Vi har letat, ringt o mailat som 17 på allt möjligt tänkbart/otänkbart och det gav resultat.
Dottern har fått ett 1:a handskontrakt på en 1:a med kokvrå på 35 kvadrat på Rönnblomsgatan.
Ser ut att ligga ca 1½-2 km från Högskolan.
Gissa om det är glädjetjut här idag
Nu återstår bara att se vilket krångel det blir med tåg, buss och lokaltåg idag för att ta sig dit.
Eva i Skåne
17-01-2007, 10:28
Grattis till dig och dottern!
Hannele
17-01-2007, 10:36
CITAT (Klura @ 17-01-2007, 10:18)
Tjohoo va glada vi är.
Vi har letat, ringt o mailat som 17 på allt möjligt tänkbart/otänkbart och det gav resultat.
Och vi har lyckats fixa boende i Umeå... han sticker ikväll med nattåget.
Taaaack så mycket. Vi bara studsar av glädje.
Inflytt 1 februari
Supernice Hannele

Nu är jag mycket lugnare när jag vet att hon slipper leva i kappsäck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.