Jag undrar om det är OK att hälla ut askan från spisen i rabatterna?
Antar att man bör undvika att strö ut askan runt surjordsväxterna men hur är det med annat? Klematisen? Shersminen? Varmkomposten??
Hej!
det är inga problem md att hella ut askan på dina Klematisen och Shersminen. Samt dina rabatter men ej på dina surjords växter. Det är ju bra att man kan ta tillvara på askan och inte skicka den med sopperna.
fruberglund
27-12-2006, 19:00
Gräsmattan gillar aska har jag hört också, så länge det är vedaska alltså
Grillkolsaska bör man nog vara mer försiktig med har jag förstått.
e_sedell
27-12-2006, 20:42
I varmokomposten är nog inte så bra. Kan va om det är för lågt pH men för att en kompost ska fungera så ska pH-värdet va "lagom", tror de är straxt under 7. Tror de finns andra här som här bättre koll på vart de ska ligga.
Aska från lövträd ska du inte strö ut på jord du ska odla någonting för att äta. Lövträd suger nämnligen upp mer metaller än barr. Vet inte hur det ligger till med Lärk, de fäller ju barren, om det är bladfällningen som föranleder akumulering av tungmetaller menar jag. Strör man ut år från år blir det ju ganska mycket.
Alexander-VG-zon3
27-12-2006, 20:58
Aska kan man använda till grönsaker och fruktträd och gräsmattan .
även på sensommaren/hösten till alla andra utom surjordsväxter .
den innehåller inte nån kväve
Tackar, då häller jag försiktigt ut överallt utom runt surjordsväxterna...
Ung_trädgårdsfantast
02-01-2007, 18:21
Vi satte vanlig aska på våra vinbärsbuskar men jag tror att vi satte för mycket för dom dog!
Så var försiktiga med de!!
ingrid fuxwall
02-01-2007, 18:34
CITAT (Ung_trädgårdsfantast @ 02-01-2007, 19:21)
Vi satte vanlig aska på våra vinbärsbuskar men jag tror att vi satte för mycket för dom dog!
Så var försiktiga med de!!
Har samma erfarenhet som dig, lite lagom på bärbuskarna är bra men man måste vara måttlig.
ingrid
fruberglund
02-01-2007, 18:46
Aska är även bra för Pioner har jag hört...mot pionrost.
Vi hade pionrost på en men myllade ner aska och i år var det ingen rost så det verkar har hjälpt.
Lagom är bäst och som ovanstående skrev så får man inte ösa på hur mycket som helst
Katti med torpet
02-01-2007, 19:48
Jo aska ska ju vara bra, men är det verkligen någon idé att hälla ut den redan nu?
Innan växterna vaknar i vår och börjar ta upp näring har väl det mesta lakats ur och sköljts bort med allt regnande eller?
fruberglund
02-01-2007, 22:59
CITAT (Katti med torpet @ 02-01-2007, 19:48)
Jo aska ska ju vara bra, men är det verkligen någon idé att hälla ut den redan nu?
Innan växterna vaknar i vår och börjar ta upp näring har väl det mesta lakats ur och sköljts bort med allt regnande eller?
Nej, nu är väl knappast nån vits, till våren skulle jag tycka. Växterna ska ju dessutom vila inför vintern nu och vill nog inte ha en massa goja slängt på sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.