Pius
Jag har fått ett trevåningshus byggt på tomten intill. Från att ha haft utsikt över Visby ringmur så stirrar jag nu rätt in i ett vitt och gult hus. Vilket retar mig mycket. mad.gif Det ligger i och för sig långt från tomtgränsen men eftersom det är så högt och brett så känns det som om det står precis intill.

Därför skulle jag vilja få förslag på snabbväxande och helst vackra träd som kan skymma det.

Det är zon 1, kalkhalting lerjord, platsen är utan skydd för blåst och sol. Intill växer japansk körsbärsträd (tyvärr står det inte mitt för min nya utsikt utan till vänster så den skyddar bara en liten del), syren och hägg.

Var köper man förresten stora träd, som Gunnel gjorde i Gröna Rum?

Tacksam även för förslag om länkar till sidor som handlar om träd eftersom jaghar så dålig kunskap om dessa.

Pius
fruberglund
Nåt förslag på träd har jag inte men här kan man köpa större träd

http://www.tonnersjo.se/
Åsa, mälardalen zon 2
Katalpa/trumpetträd växer ju hyfsat snabbt och den har ju vackra blad och väldigt fina blommor samt den klarar sig ju i zon 1. (jag upptäckte när jag sökte på nätet att det var en 4 meters katalpa som Gunnel planterade så då borde det gå att få tag på den som stort träd).

En katalpa kan dock bli ganska stor uppåt 10m hög så allt beror ju på hur mycket plats du har för trädet/träden.
Pius
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-12-2006, 12:02)
Katalpa/trumpetträd växer ju hyfsat snabbt och den har ju vackra blad och väldigt fina blommor samt den klarar sig ju i zon 1. (jag upptäckte när jag sökte på nätet att det var en 4 meters katalpa som Gunnel planterade så då borde det gå att få tag på den som stort träd).

En katalpa kan dock bli ganska stor uppåt 10m hög så allt beror ju på hur mycket plats du har för trädet/träden.

Jag har också sett programmet där Gunnel planterade en Katalpa och läste om det på nätet men är inte det trädet känsligt för blåst?

Annars får det bli hur stort det vill, bara jag slipper detta gräsliga hus laugh.gif Bättre att stirra in i ett träd med eller utan löv än ett betonghus i gult och vitt.

Funderar på om jag skulle ta och fixa till den där delen av trädgården, nu är det något slags land med lite jordgubbar, lite potatis, några rosbuskar samt en hel del ogräs av alla de slag. Vore bättre med träd och buskar i massor. Och kanske ett litet land med jordgubbar och potatis.

Pius
Fenja
Acer platanoides lönn
Betula björk, alla sorter
Populus poppel, alla sorter
Pterocarya fraxinifolia vingnöt
Salix pil, alla sorter

Är alla snabbväxande!
Mvh
Fenja
Helen i Skåne
Har du en plantskola där du brukar handla så kan de ta hem större exemplar till dig. Jag beställde ett stort ex och fick vänta ca 3 veckor, trädet är jättefint men inget som passar dig då det inte blir så stort/högt. Det har ganska smal stam men är närmare 4 meter högt. Hör dig för och lycka till!
ingmet
Fläder blir ju ganska stor, går dessutom att stamma upp.
Snöflinga
Häggmispel växer fort tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon