Full version: "grava på" lax
netaave
Tycker laxen vi gravade till jul blev väl lös och smaklös.
Kan jag göra något åt det?
askar
Skiva den och lägg skivorna på ett fat,
strö över lite salt... täck med plast och låt stå nån timma.

Du kan också salta hel bit, knyt den i plastpåse och låt stå
i kylskåp över natten.
KURT
Gravar man fryst lax så bör man minska något lite på sockermäöngden för att inte få så löst kött.
askar
Hur fixade du till laxen Neta... och blev den bra?

Vid gravning ska man, om man vill ha bästa resultat...
ta 3 delar vanligt salt, 2 delar havssalt och 2 delar socker.

Laxen ska alltid frysas i ett par dygn, antingen före eller efter gravning.
petero1973
Verkar bli ganska salt lax, kanske kan kallas rimmad, men gravad....nja.
Margith
Skrev du inte fel nu Askar??
Hade du skrivit 3 delar vanligt salt VARAV 2 delar havssalt, hade jag varit med, men 5 delar salt mot 2 delar socker unsure.gif
Tror inte att jag vill kalla det rimmat ens, låter mer som saltat i mina öron unsure.gif

Och kom ihåg: laxen MÅSTE frysas ett par dygn före eller efter gravningen och vill ni byta ut saltet så byt INTE mot mineralsalt!!
netaave
Nej den blev alldeles för salt, skulle nog ha gravat på med den vanliga blandningen, jag följde receptet i kokboken när jag gjorde den, men tänkte inte på att biten var större än 1 kg. Därför blev den som den blev, och den hade varit fryst ett par veckor.
Har dock hälften i frysen, men det andra fick jag slänga efter att bara ha saltat på den efter Agnetas råd, och då saltade jag ändå inte speciellt mycket..
Gör inte det alltså!
askar
CITAT (Margith @ 30-12-2006, 13:43)
Skrev du inte fel nu Askar??
Hade du skrivit 3 delar vanligt salt VARAV 2 delar havssalt, hade jag varit med, men 5 delar salt mot 2 delar socker unsure.gif
Tror inte att jag vill kalla det rimmat ens, låter mer som saltat i mina öron unsure.gif

Och kom ihåg: laxen MÅSTE frysas ett par dygn före eller efter gravningen och vill ni byta ut saltet så byt INTE mot mineralsalt!!

Nej jag skrev precis som fiskhandlaren sagt. Han gravade senast igår en 5-kilos lax
åt oss.
Han gör en blandning av 3 kg vanligt salt, 2 kg havssalt och 2 kg socker
plus att han har i lite peppar.
Vi har alltid när vi själv gravat, haft i hälften så mycket socker som salt t.ex 3 dl salt + 1,5 dl socker och då får laxen vara i påse i kylen ca 32 tim = perfekt saltad.
askar
CITAT (netaave @ 30-12-2006, 16:08)
Nej den blev alldeles för salt, skulle nog ha gravat på med den vanliga blandningen, jag följde receptet i kokboken när jag gjorde den, men tänkte inte på att biten var större än 1 kg. Därför blev den som den blev, och den hade varit fryst ett par veckor.
Har dock hälften i frysen, men det andra fick jag slänga efter att bara ha saltat på den efter Agnetas råd, och då saltade jag ändå inte speciellt mycket..
Gör inte det alltså!

Det var ju synd att du saltade på för mycket.
Man får ta på ytterst lite, eller lite mer- mycket...
helt beroende på hur osaltig den var innan.
Margith
OK, fördelningen 5 salt mot 2 socker kanske blir alldeles utmärkt om du gravar en 5 kg:s bit... men hur många av oss gravar 5 kg lax? unsure.gif

Kokböckerna ger recept utifrån drygt 1 kg lax (mellanbit), 4 msk salt och 3-4 msk socker. Själv använder jag den mindre sockermängden.
Efter 2 dygn brukar jag smaka en liten bit från "svansen" Är det hiskeligt salt, då vet jag att den är klar, annars får den ligga ett dygn till.

Netaave, den bit du har kvar i frysen: gillar ni laxlåda? Jag har gjort det för första gången nu efter jul, själv älskar jag laxlåda, men det var alltså "oprövat" på min familj biggrin.gif
Alla tyckte att det var gott smile.gif
Tror det hette laxpudding när jag slog upp det i kokboken unsure.gif
netaave
CITAT (Margith @ 30-12-2006, 18:18)
OK, fördelningen 5 salt mot 2 socker kanske blir alldeles utmärkt om du gravar en 5 kg:s bit... men hur många av oss gravar 5 kg lax? unsure.gif

Kokböckerna ger recept utifrån drygt 1 kg lax (mellanbit), 4 msk salt och 3-4 msk socker. Själv använder jag den mindre sockermängden.
Efter 2 dygn brukar jag smaka en liten bit från "svansen" Är det hiskeligt salt, då vet jag att den är klar, annars får den ligga ett dygn till.

Netaave, den bit du har kvar i frysen: gillar ni laxlåda? Jag har gjort det för första gången nu efter jul, själv älskar jag laxlåda, men det var alltså "oprövat" på min familj biggrin.gif
Alla tyckte att det var gott smile.gif
Tror det hette laxpudding när jag slog upp det i kokboken unsure.gif

Försöker nog grava på den till trettonhelgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon