Full version: purpurfläder
goa_marie
Jag var häromdagen på en plantskola i Helsingborg och ville ha tag på fläder, vi hittade då en sort som heter/kallas för purpurfläder och den ger alltså röda blommor och är lågväxt. Den vore perfekt för oss som bara har en liten täppa utanför vårt radhus. Herrn på plantskolan visste inte med säkerhet om det var fläder man kunde göra saft eller så på så nu är frågan....vet NGN om den är ätlig eller om den är giftig?? han skulle undersöka saken och jag skulle återkomma men nu hittade jag den här härliga sidan och testar här först....
Berith
Så här står det in en artikel från odlas arkiv:

"Sambucus nigra, fläder, är en ståtlig buske som växer snabbt och blir stor, upp till 6 meter hög. Den är tålig och anspråkslös men blir bäst i näringsrik, gärna kalkhaltig jord. Passar bra som insynsskydd, i större buskage och som solitär. Blommar med doftande, krämfärgade blommor på försommaren, det surrar massor med bin och humlor i dess blommor och det resulterar i svartblåa, vackra bärklasar till hösten som man kan göra saft av. Man kan göra saft av blommorna också.

Här finns några vackra namnsorter som dock brukar bli lägre än arten.

'Aurea' har gula blad, 'Marginata' har gröna blad med vita kanter, 'Purpurea' som kallas purpurfläder, har purpurgröna blad och rosa blommor, och så den nya, kanske vackraste av alla, 'Black Beauty', som har mörka, svartpurpurfärgade blad och kontrasterande ljusrosa blommor. Zon 3-4."

Men innebär det att alla nämnda sorter har ätliga bär? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon