|
Leker lite med en nyinförskaffad amatörkamera, inte så avancerad, men, den duger gott åt mig som nog främst ska ta bilder på växter och annat som håller sig stilla. Fast nu fastnade visst några fåglar. Två av dem känner jag tydligen inte igen, blåmes ( skrev talgoxe först) och nötväckan (antar jag att det är?), men den tredje...ja...det är ju en vanlig fågel, men...jag antar att jag borde köpa en fågelbok nu på kommande bokrean  Postar i ny tråd då jag inte ville 'inkräkta' på någon annans tråd, inte för att jag tror någon blir sur, men...  Alla är såklart mer än välkomna att posta egna bilder i denna tråd. Blåmes tittar misstänksamt fram: http://farm1.static.flickr.com/150/3372963...6f95c66e6_b.jpg (större) Nötväcka?: http://farm1.static.flickr.com/150/3372963...57724c25d_b.jpg (större) Okänd: (Ja, jag är kass...) http://farm1.static.flickr.com/125/3372963...668584403_b.jpg (större)
På första bilden är det nog en blåmes och ingen talgoxe. Tvåan tror jag med är en nötväcka. Tredje bilden är nog en en/talltita. Jag skulle säga talltita men jag är inte säker.  /suddis
Du har rätt. Satan. Min inkompetens överskuggas endast av min tilltagande senilitet. Tack för rättningen. *sgrumf* Nu måste jag editera taggarna till Flickr-bilden. (Vilket grämer mig eftersom talgoxen på engelska heter "great tit" och jag hade hoppats på många views...  )
CITAT (Pirum @ 29-12-2006, 17:17) (Vilket grämer mig eftersom talgoxen på engelska heter "great tit" och jag hade hoppats på många views...  ) Jag vet! Det är ljuvligt! Fåglnamn på engelska låter så fränt. "magpie" liksom. Slår ju skata med hästlängder! Vad heter blåmes då? Blue whimp?  /suddis.
Hm, ja, jo, magpie låter ju mer förnämt än skata kanske, mer klatschigt, men, jag tycker nog att svenska namn ofta duger rätt bra. Även om blåmes låter mycket roligare på engelska  Talgoxe och domherre är två bra namn tycker jag.
CITAT (suddis @ 29-12-2006, 17:29) CITAT (Pirum @ 29-12-2006, 17:17) (Vilket grämer mig eftersom talgoxen på engelska heter "great tit" och jag hade hoppats på många views...  ) Jag vet! Det är ljuvligt! Fåglnamn på engelska låter så fränt. "magpie" liksom. Slår ju skata med hästlängder! Vad heter blåmes då? Blue whimp?  /suddis. Vad roligt, betyder Magpie skata på engelska? Jag sitter nämligen och funderar på om jag ska beställa fröer till en Akleja som heter just "Magpie"!
Inte skarp bild, men så här ser det ut dagligen hos mig. Det är en Entita du har på bild 3.  Talltita
Tack, entita, där ser man, och den där bilden med flygande fåglar var fin. Ska försöka ge mig på att ta några sådana bilder. Men min kamera har inte manuella inställningar så får se hur det går.
Thalassa
30-12-2006, 13:57
Jag kan bidra med bilder på "våra" fasaner, vi har fyra stycken som kommer regelbundet. Där vi bor har det matats fasaner sedan 30-talet av de tidigare ägarna till huset så självklart fortsätter vi. Det är 2 hanar och 2 honor, de man oftast ser är honorna och den hannen med störst stjärtfjädrar. Vi har döpt dem till Fasaniel (ledaren), Fasallan, Fasandra och Fasanja  .   Förutom fasanerna så har vi en husmus också som vi döpt till Musama. Han gillar också att äta fågelfrö.
Biggan_
21-03-2007, 01:37
En blåmes fotograferad genom köksfönstret igår. 
[attachment=633:blandat_032.jpg] Jag bidrar med en bild på tjädern som besökt oss hela vintern, han har ätit frön som de små skvätt ner på backen. Men han har också försökt sitta på fågelbordet, vilket det inte riktigt hållt för, därför är det numera väldigt snett!
skogstroll
21-03-2007, 09:21
kanske mer rådjursbord än fågelbord... [attachment=634:fagelbord2.JPG]
Lars-Olof Arvids
21-03-2007, 09:35
Oj, det kan inte vara roligt att vara rådjur i den djupa snön. Tur att det finns mat att få! Här är det barmark och vår, men jag lägger fortfarande ut lite äpplen till rådjuren. En bock med fina bastklädda horn är ofta framme på mornarna. Ibland har han två getter med sig.
Olle
skogstroll
21-03-2007, 09:40
brukar sitta små ekorrar och mumsa där också... blir nog mycket solrosor i rabatten i sommar...
lisselbo
21-03-2007, 12:17
En ny art kanske?
CITAT (lisselbo @ 21-03-2007, 13:17)  En ny art kanske?  Det är ju fortfarande ett fågelbord, men maten kommer flygande till fågelbordet.
Snöflinga
21-03-2007, 15:59
[attachment=643:Ekorrakrobatik.jpg]Detta är också en gäst hos mig och idag satt /hängde han/hon länge ......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|