|
Alexander-VG-zon3
29-12-2006, 19:00
hejsan hejsan
i dag åkte några va jul sakerna ner i lådorna igen sen efter nyår är allt veck .
när tar ni veck ert ??
anna_rispan
29-12-2006, 19:05
Det dröjer nog ett tag till. Kommer nog att vara kvar tills granen barrar ordentligt.
Eva i Skåne
29-12-2006, 19:08
Jag brukar inte ta bort mitt förrän efter trettonhelgen, ibland inte förrän till tjugondedag Knut. Ena sonen fyller år den 7:e och vi har alltid haft julen kvar till dess, bjudit på de sista resterna av kakor och godis och sen har det varit läge att städa ut. I år fick jag inte fram nåt förrän på lillejulafton, så det får nog stå över trettonhelgen denna gången också, men annars tycker jag mig ha märkt en tendens att folk städar ut julen allt tidigare, men också att man börjar pynta tidigare så det hänger kanske samman. Man orkar bara se pyntet en begränsad tid. Vad tror ni om den teorin? Granen har jag en viss kärlek till så den vill jag ha kvar länge, men barrar den så åker den ut till nyår om det behövs.
Det 13e januari tror jag det är knut? Då plockar jag ner mitt i alla fall.
Piccante
29-12-2006, 19:08
"Tjugonda Knut sopas julen ut", brukar det heta. Det är den 13 januari. Men när jag var liten så tyckte mamma att det räckte att sakerna stod kvar till min födelsedag den 8:e januari för lagom tills dess brukade julgranen ge upp och börja barra  . Det föll sig naturligt att börja städa då...
13 januari även här
Jag brukar uthärda fram till tjugondag Knut i januari.
kerstin z5-6
29-12-2006, 19:19
När det är vår dvs 1 / 1
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-12-2006, 20:19) När det är vår dvs 1 / 1  Håller med, dvs på måndag åker eländet bort! In med frasiga tulpaner!
zaaritha
29-12-2006, 19:52
13 januari, om jag får bestämma! Bestämmer Christer, så lär det va´kvar till slutet av jan.
Tar man inte upp några julsaker så slipper man plocka undan det sen, har bara en julgardin i köket, den åker väl ner i Januari nån gång
Eva i Skåne
29-12-2006, 20:03
CITAT (Reserv @ 29-12-2006, 19:55) Tar man inte upp några julsaker så slipper man plocka undan det sen, har bara en julgardin i köket, den åker väl ner i Januari nån gång  Låter lite som mitt svar i skinkfrågan  vad gör man med resterna? Inga problem när man inte har nån skinka
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2006, 20:04
Jag har väldigt lite pynt bara ett par adventsstjärnor, någon adventsljusstake och några fönsterdekorationer och de brukar sitta kvar till framåt påsk det är så mörkt och tråkigt här ute på landet att jag vill ha kvar allt som lyser, åtminstone tills det börjar bli ljust ute.
Ja inte förrän till tjugondedag knut i alla fall. Julsakerna ska i alla fall få vara kvar hela julen!
lena:-)
29-12-2006, 20:32
Hur är det med julen egentligen, när tar den slut? Enligt Svenska kyrkan är julen slut vid Kyndelsmässm dvs slutet jan, början feb. Här i kyrkorna är advenststakarna kvar tills dess...Tjugondag Knut , vad står den dagen för egentligen ?
Nordiska museet: Knut själv var en dansk prins som knappast blev helgon för sina goda gärningars skull utan snarare för att han hade inflytelserika släktingar. Hans son, kung Valdemar den gode, fick påven att helgonförklara Knut 1169. Knuts dag var länge den 7 januari, den första vardagen efter julen. Men på 1700-talet flyttades Knutsdagen till den 13 januari och så blev denna dag istället julens sista dag.
Kyndelsmässodagen firades den 2 februari, fyrtio dagar efter juldagen, till minne av jungfru Marie kyrkogångs dag. En kvinna som nyligen fött barn och betraktades som oren blev genom en ceremoni återigen upptagen i den kyrkliga och sociala gemenskapen.
Kyndelsmäss var en populär kyrktagningshelg. Seden började forsvinna vid 1800-talets slut, men levde kvar på vissa delar av västkusten ända fram till 1940- och 50-talen. Dagen kallades även lillejul - då skulle man festa på de sista resterna från julbordet. Kärringajul var en annan benämning som kom av att man gärna hade fruntimmersgillen och kaffekalas då.
Under katolsk tid var kyndelsmässan en ljusfest, varav namnet missa candelarum. Vårt namn på helgen kommer från det fornnordiska kyndel som betyder fackla, bloss eller ljus. Man trodde att alla de ljus som tändes i kyrkorna den dagen bidrog till att jaga bort vintern.
Egentligen passar detta bättre i forumet för onödigt vetande men jag har inte startat det ännu . Finns det någon som känner till något sådant forum?
Hannele
29-12-2006, 20:41
CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 19:00) när tar ni veck ert ?? Nej, inte än. "Tjugondedag Knut dansas julen ut" heter det ju. Lördag den 13 januari, då ska man ha fest.
Allt utom granen och stjärnorna i fönstret är bortplockat idag. Resten åker på nyårsdagen. Det är så ljust på dagarna så det känns inte mysigt alls med julgrejs.
Piccante
29-12-2006, 20:44
CITAT (lenasch @ 29-12-2006, 20:32) Kyndelsmäss var en populär kyrktagningshelg. Seden började forsvinna vid 1800-talets slut, men levde kvar på vissa delar av västkusten ända fram till 1940- och 50-talen. Dagen kallades även lillejul - då skulle man festa på de sista resterna från julbordet. Kärringajul var en annan benämning som kom av att man gärna hade fruntimmersgillen och kaffekalas då. Jaha! är det det som är lillajul, man lär sig alltid något nytt. Det firas nog faktiskt ännu. Jag tror att man på sina håll ställer till med lite större middag för familjen då och om julmaten är slut så är det populärt att köpa en skinka till (de brukar vara billiga efter jul dessutom). Själv vet jag bara när julafton infaller sedan upphör mina kunskaper om kyrkoåret.
Hannele
29-12-2006, 20:50
CITAT (lenasch @ 29-12-2006, 20:32) Kyndelsmäss var en populär kyrktagningshelg. Vet du, vad kyrktagning betyder? Jag vet. Det har inget med avslutning av julhelgen att göra. Och har verkligen inget med "lilljul" att göra, som är före jul, firas i Finland och även i Danmark, tror jag.
lena:-)
29-12-2006, 20:58
JA, kyrktagning är väl det att man ansåg att en kvinna som nyligen fött barn och betraktades som oren blev men som genom en ceremoni återigen blev upptagen i den kyrkliga och sociala gemenskapen. ......men detta har som sagt absolut inget med julen att göra, men på något vis anser kyrkan ändock att Kyndelsmäss är avslutningen på julen. Jag vet dock inte på vilken grund... Själv plockar jag ner adventsstaken tillsammans med granen mest beroende på hur länge barren sitter fast på densamme. Julgardinerna sitter uppe tills jag ledsnar på dem och sätter upp exakt likadana fast blå.
CITAT (lenasch @ 29-12-2006, 20:32) .Tjugondag Knut , vad står den dagen för egentligen ?
Nordiska museet: Knut själv var en dansk prins som knappast blev helgon för sina goda gärningars skull utan snarare för att han hade inflytelserika släktingar. Hans son, kung Valdemar den gode, fick påven att helgonförklara Knut 1169. Knuts dag var länge den 7 januari, den första vardagen efter julen. Men på 1700-talet flyttades Knutsdagen till den 13 januari och så blev denna dag istället julens sista dag. Tjugondagknut kallas just det för att det är 20 dagar efter julafton...
Alexander-VG-zon3
29-12-2006, 21:10
våren kommer kanske snabbare om man tar unann jul sakerna tidigt .
CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 21:10) våren kommer kanske snabbare om man tar unann jul sakerna tidigt . Vi ska väl ha vinter först? Här har den inte börjat än.
Alexander-VG-zon3
29-12-2006, 21:14
CITAT (Kat @ 29-12-2006, 21:11) CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 21:10) våren kommer kanske snabbare om man tar unann jul sakerna tidigt . Vi ska väl ha vinter först? Här har den inte börjat än. jag har haft min vinter detta räcker för mig . men jag skrev att den kommer snabbare inte att den kommer i morgon
CITAT (stina @ 29-12-2006, 19:38) In med frasiga tulpaner!  Jag började med tulpaner idag..  Det är så fint! /suddis.
Snöflinga
29-12-2006, 21:38
Hos mig gäller tjugondagknut, då kastas julen ut ... och in tar jag kvistar som så småningom spricker ut och minner mig om den vår som komma skall  Frasiga tulpaner år också ett måste ......
CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 21:10) våren kommer kanske snabbare om man tar unann jul sakerna tidigt . Det hänger jag gärna med på!
Här sparas också alltihop till Tjugondaknut. När jag nu skulle kolla i almanackan vad 13 januari kallas ser jag att nån gjort en stor miss! Den 5 jan står det Trettondedagsafton, den 6 Trettondedag jul - den 11 står det Trettondedagsafton, den 12 Trettondedag jul och den 13 Tjugondedag jul.  Ska kanske inte skratta åt sånt, för den personen som skulle korrekturläst får nog höra både det ena och det andra efter den missen... Känns lite tokigt att blanda in kyrkan i det hela, här förekommer ingen sån inblandning öht.
ninnisky
30-12-2006, 14:13
Det mesta åker ut till trettonhelgen men ljusstakarna får vara kvar till Knut. Det blir så mörkt utan dom.......
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-12-2006, 19:19) När det är vår dvs 1 / 1  Ett svar helt i min smak  . Jag har faktiskt inte hunnit med, annars hade det åkt ut i dag. Men på måndag ryker det alltihop. Och den 7:e januari fyller jag år, och det värsta jag vet är att få min födelsedag förknippad med julen
Biggan_
30-12-2006, 14:25
Knut kör julen ut! Då åker allt julpynt ut, och det är dags för julstädning  för nu har man skitigare än innan jul. Belysningen i trädgården får däremot vara kvar januari ut eftersom man behöver något som lyser upp i mörkret!
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-12-2006, 14:27
Jag skulle helst har tagit bort alla julsakerna redan i veckan men än så länge ha rja inte kommit på nån bra ide var vi skall ha alla grejorna. Efter branden i våra förrådsutrumme så har vi ju inget förråd nu. Köpte inte heller såååå mycket men lite blev det ändå, säger vi en flyttkraton
Det pratas om kyndelsmässodagen här. I katholska kyrkan var det i många år en helgdag. Halvt om halvt är det fortfarande.
Förut i tiden så bytte tjänstefolket jobb på just denna dagen. Alla som jobbade på gårdarna, i hushållet o.s.v. bytte jobb om dom nu ville på just denna dagen. Och det är inte så länge sedan det var
Elisabeth
netaave
30-12-2006, 15:58
Inte en dag före 14 januari, det är tradition att grejerna ska vara uppe över äldsta jäntans födelsedag.
Allt är kvar till Knut. Själv hade jag kanske gärna tagit bort det tidigare men för dotterns skull så... Sen känner jag själv också detta år att det behövs lite extra ljus o det är så fint med adventsljusstakar.  Elias fick en egen adventsljusstake i julklapp av farmor o farfar och den är den tjusigaste i hela huset. Den borde jag ta kort på o visa för er. Vi lånar den av honom så länge han bor här.
kristerh
30-12-2006, 19:56
CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 19:00) i dag åkte några va jul sakerna ner i lådorna igen sen efter nyår är allt veck .
när tar ni veck ert ?? Jag gör som du, är så förb trött på alla julsakerna
CITAT (Kat @ 29-12-2006, 22:11) CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 21:10) våren kommer kanske snabbare om man tar unann jul sakerna tidigt . Vi ska väl ha vinter först? Här har den inte börjat än. Kan man inte få slippa???
mina åker ner den 1/1... nytt år...nya tider....nya saker och våren i antågande..
Lady Hamilton
30-12-2006, 20:02
 Nähäddå! Det kan man inte ! Kyla och snö skall vi ha innan det blir vår.................
Helen i Skåne
30-12-2006, 20:03
Här åker den ut nyårsdag! Huvva är redan så trött på alltihop så jag hade kunnat slänga ut eländet den 25... Sonen fyller år den 7 januari och då är det nytt år, inte skulle jag vilja ha min fördelsedag mitt i julfirandet! Det är ju nytt år! Kanske en anledning för mamma att få bli av med allt dammigt julpynt och överblommade amaryllisar? Jag lääängtar till måndag!!!
CITAT (Hamilton @ 30-12-2006, 21:02)  Nähäddå! Det kan man inte ! Kyla och snö skall vi ha innan det blir vår.................  VILL inte!!!
CITAT (stina @ 30-12-2006, 20:09) CITAT (Hamilton @ 30-12-2006, 21:02)  Nähäddå! Det kan man inte ! Kyla och snö skall vi ha innan det blir vår.................  VILL inte!!!  nopp...inte jag heller har den inte kommit nu...behöver den inte ens göra sig besvär med att försöka komma hit nu har vintern gjort sitt val, så nu är det våren nästa
CITAT (pejori @ 30-12-2006, 21:17) CITAT (stina @ 30-12-2006, 20:09) CITAT (Hamilton @ 30-12-2006, 21:02)  Nähäddå! Det kan man inte ! Kyla och snö skall vi ha innan det blir vår.................  VILL inte!!!  nopp...inte jag heller har den inte kommit nu...behöver den inte ens göra sig besvär med att försöka komma hit nu har vintern gjort sitt val, så nu är det våren nästa  Precis - tåget har gått sas...  Mer frasiga tulpaner åt svenska folket!!!
Tror nog att ni kommer att få rejält med snö innan våren
CITAT (askar @ 30-12-2006, 21:19) Tror nog att ni kommer att få rejält med snö innan våren  Tyst med sej!!!!
CITAT (stina @ 30-12-2006, 20:19) CITAT (pejori @ 30-12-2006, 21:17) CITAT (stina @ 30-12-2006, 20:09) CITAT (Hamilton @ 30-12-2006, 21:02)  Nähäddå! Det kan man inte ! Kyla och snö skall vi ha innan det blir vår.................  VILL inte!!!  nopp...inte jag heller har den inte kommit nu...behöver den inte ens göra sig besvär med att försöka komma hit nu har vintern gjort sitt val, så nu är det våren nästa  Precis - tåget har gått sas...  Mer frasiga tulpaner åt svenska folket!!!  japp....* ropen skalla...tulpaner åt alla *
CITAT (pejori @ 30-12-2006, 21:23) CITAT (stina @ 30-12-2006, 20:19) CITAT (pejori @ 30-12-2006, 21:17) CITAT (stina @ 30-12-2006, 20:09) CITAT (Hamilton @ 30-12-2006, 21:02)  Nähäddå! Det kan man inte ! Kyla och snö skall vi ha innan det blir vår.................  VILL inte!!!  nopp...inte jag heller har den inte kommit nu...behöver den inte ens göra sig besvär med att försöka komma hit nu har vintern gjort sitt val, så nu är det våren nästa  Precis - tåget har gått sas...  Mer frasiga tulpaner åt svenska folket!!!  japp....* ropen skalla...tulpaner åt alla *  *nynnar Vårvindar friska.....*
CITAT (askar @ 30-12-2006, 21:33) Puh....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|