Full version: Någon datakunnig
Leia
Vi har köpt 3 dataspel till sonen idag. (tre spel i samma "ask" med samma "gubbe" i alla tre olika spelen) Två av spelaen går att spela utan problem men det tredje får vi felmeddelande på där det står att det inte är ett giltigt win32 program.
Vad göra? vi har sökt lite på nätet men vi fattar inte vad vi ska göra för att få igång spelet.
(Tänk på att vi inte är jätteduktiga på data så är det någon som har lösningen och vill förklara så var gärna övertydlig! smile.gif rolleyes.gif )
Fizzgigg
Vad heter spelen/paketet med spel? Hittar du det på till exempel www.webhallen.se så att det går att ta reda på lite mer om dem? Vad har ni för prestanda på datorn? Vad har ni för operativsystem?
Leia
Datorn är köpt i år så den är inte "för dålig". Vi har XP. Spelen heter Rayman M, Rayman 2 och Rayman 3. Köpte dem i en samlingsbox och på baksidan står vad som krävs för operativsystem, prossesor osv, Vår dator uppfyller alla dessa.
Det är 3:an som inte funkar. (har undertexten:Hoodlum Havoc)
Fizzgigg
Systemkraven verkar ju inte vara något problem så där borde det funka. Felmeddelandet tyder på att någon fil är defekt. Har du provat att installera om spelet?
Anki på Öland
Win32 är några filer som finns i Windows i mappen system32. Vad det är vet jag inte men kanske något är fel där???
Anki
Fizzgigg
Nu kommer det att låta som teknisk mumbojumbo, men...
Windows XP är ett 32-bitars operativsystem, därav förkortningen Win32. Det är operativsystemets klumpiga sätt att säga att "det här programmet är inte något program som fungerar på 32-bitars Windows". Eftersom spelet är ett program som ska fungera med Windows XP tror jag att något har hänt under installationen så att filen, i brist på bättre beskrivning, är trasig. När operativsystemet ska köra filen vet den inte vad det är för sorts fil eftersom den är trasig men en sak är operativsystemet helt på det klara med: det är inte "ett giltigt win32 program". Därför skulle jag göra följande:

1. Avinstallera spelet som inte fungerar, stara om datorn och försöka med att installera det en gång till.

2. Om inte det hjälper skulle jag dubbelklicka på "den här datorn", sedan högerklicka på den hårddisken som spelet installerades på, till exempel C: eller vilken partition det nu kan vara. När jag högerklickat på hårddisken, väljer jag Egenskaper, klickar på fliken Verktyg och sedan på knappen Kontrollera nu i rutan Felkontroll. Markera bägge rutorna "Reparera fel i filsystemet automatiskt" och sök efter skadade sektorer..." och klicka på Starta. Sedan är det bara att följa anvisningarna så kommer datorn att göra en kontroll av hårddisken och om det skulle vara några skadade sektorer kommer datorn att markera dem så att de inte används i fortsättningen.
Det kan vara så att spelet inte fungerar för att en del av filen som inte går att köra har kopierats in på hårddisken där det är ett litet fel på hårddisken och det gör att filen blir trasig.

Har jag bara trasslat till det eller hänger du med i svängarna? smile.gif
Leia
Tack! Jag ska prova i morgon när jag är pigg och utvilad. (och orkar tänka biggrin.gif tongue.gif )
Fizzgigg
CITAT (Leia @ 30-12-2006, 20:23)
Tack! Jag ska prova i morgon när jag är pigg och utvilad. (och orkar tänka biggrin.gif tongue.gif )

Det brukar underlätta. smile.gif
Leia
Har nu provat, men det hjälpte inte.... sad.gif

Tack iallafall för tipset! smile.gif Jag fick ju´lära mig något nytt man kan göra. smile.gif Du förklarade utförligt och bra! smile.gif wub.gif
Fizzgigg
CITAT (Leia @ 31-12-2006, 13:40)
Har nu provat, men det hjälpte inte.... sad.gif

Tack iallafall för tipset! smile.gif  Jag fick ju´lära mig något nytt man kan göra. smile.gif Du förklarade utförligt och bra! smile.gif  :wub:

Tacka, jag har skrivit min besärda del av datorguider genom åren så förhoppningsvis kan jag beskriva begripligt. smile.gif

Har du tittat så att det inte är några fingeravtryck eller fläckar på själva skivan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon