Lisa
jag har ställt frågan på ett annat ställe

... varför blommar inte min bolero, pelaräppelträd, som står på balkongen?

jag har sett att trädet lever, skrapar man lite på barken så är det grönt innan. mittt träd började utveckla blad, men plötsligt så avstannade det när de syntes att det var blad och skulle precis slå ut.

hjälp mig, vad kan jag göra? går det att göra något?

lisa sad.gif
Cilla
Om trädet inte orkar utveckla bladen helt kan det bero på näringsbrist, torka eller brist på syre, ofta beroende på för mycket stående vatten i krukan. Det kan också bero på platsbrist för rötterna.

Om bladen är buckliga eller deformerade kan det bero på bladlöss.

Du kan prova att ta upp trädet ur krukan (vält ned det, dra inte i stammen) och se om rötterna växt ut längs krukkanten - då behöver du ny, större kruka. Kolla också hur jorden luktar - doftar den illa är jorden antagligen sur av för mycket stående vatten, för stark näringshaltig jord eller liknande.

När du planterar om - sprid ut rötterna om de är synliga. Bättre att en och annan går av och sprids utåt än att de fortsätter att växa i cirkel.

Att trädet inte blommar kan bero på att det haft en svår vinter, blommade mycket förra året, inte orkar utveckla blad mm. För trädets överlevnads skull är det viktigt att det får utveckla blad - blom kommer i andra hand.
Lisa
tack, jag ska prova dina tips. jag ska berätta sen hur det gick. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt vad Maj-Lis Pettersson som jobbar på lantbruksuniversitetet sade i sitt radioprogram så har många fruktträd + andra träd mått mycket dåligt denna vinter. I många trädgårdar har hela eller delar av träd dött + de blommar och grönskar dåligt. +Många träd tog ut sig förra året då de blommade och satte enormt med frukt.
evarina
Jo, fast mitt och Lisas träd var nya och färska förra året och satte således ingen frukt... (inte mitt iallafall). Men nu har jag testat att försöka torka ut lite, spännande och se om det fungerar...
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon