Välkommen hit sallymolly!
Angående din fråga om Vallmo så nog kan man fröså på hösten ifall man vill, men jag föredrar våren. Då jordytan har blivit varm så plattar jag till den lite, vattnar och frösår. Sen tar jag och klipper till en bit av fiberduken och lägger över, fäster med stenar eller annat så duken ligger kvar. Då det har grott och plantorna är någon cm. tar jag bort fiberduken och gallrar så att plantorna inte står för tätt. Då Vallmon har bildat frökapsel och innan den har spruckit plockar jag bort alla för att slippa enorma mängder av småplantor nästa år men, jag frösår några frön runt varje sort och planta. Eftersom jag har flera olika sorters Vallmon i min trädgård så korsar dom sig lite hur som helst, men det är inga problem, bara dra bort dom plantor som uppstår och man inte vill ha. Ang. perenna Vallmo (P.orientale)så frösår jag dom inne i mitten/slutet av mars. skolar om en och en och planterar ut under våren/sommaren. Dom blommar oftast året efter men ibland händer det att någon enstaka planta blommar första sommaren. På dom perenna Vallmorna plockar jag bort alla frökapslar innan dom har spruckit, man kan torka fröna och ge/byta bort ifall man vill, men även dom korsar sig så fröna är inte fröäkta. Lycka till! / Helen