Henrik_
Hur gör man egentligen om man vill prata amaryllis till nästa år?
Och om jag vill plantera ut tazetterna i vår?
Margith
Tazetterna kan jag inte svara på, de slänger jag när de blommat över wink.gif
Amaryllisarna däremot brukar jag spara.
Så här gör jag:
När de blommat över låter jag dem stå kvar i fönstrena och sköter dem som vilken krukväxt som helst. Dvs både vatten och näring. När risken för frost är över ställer jag ut krukorna i trädgården. Skuggigt, under nån buske eller vid komposten t ex.
När frosten hotar igen tar jag in krukorna, ger dem inget vatten, efter ca en månad brukar de ha "dött". Då tar jag upp dem, skakar bort så mycket jord jag bara kan, slår in dem i torrt tidningspapper och förvarar dem svalt, minst 1 månad.
Sen planterar jag dem i kruka igen smile.gif
Jag försöker att tajma in att nyplanteringen sker i mitten av oktober biggrin.gif

Några bilder på mina amaryllisar finns i mitt album.

Lycka till!
Margith
malin72
ja och när jag frågade ang tazzeterna så fick jag till svar att dom är bara att kasta...tydligen så blir det inget nytt av dom
Henrik_
Självfallet blir det nytt av tazetterna också... dom kan ju övervintra utom hus i gynnsamma lägen..
Så jag antar att jag egentligen borde göra likadant som med amaryllisen för att lyckas...
Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon