Hej alla trevliga människor!
Är det någon som har förslag på vilkaväxter/blomor man kan ha i kruka, och som även övervintrar i densamma.
vivi
kerstin z5-6
30-12-2006, 13:26
Jag antar att du menar i kruka -utomhus -det beror aldeles på var du bor /zon/och förutsättningar i övrigt
Jag bor två mil söder om Stockholm (tror det är zon II). Ja, jag vill ha perenna växter eller små enar lite varvat kanske. Jack är tacksam för alla svar.
vivi
kerstin z5-6
30-12-2006, 13:43
Ja det borde gå -Hosta och alunrot är ex på växter som tål krukförvaring i ditt klimat , säkert små barrträd men -Eftersom jag bor så kallt till är det nog bäst att avvakta mer svar från de som har liknande mild zon som du
ewa zon 3
30-12-2006, 14:27
En del clematissorter går bra i stora djupa rejäla krukor. De som är svagväxande passar nog bäst. Har flera clematis som övervintrat i kruka.
Har en ros och en clematis i en jätterkruka vid entrén. De har växt och frodats i sommar, får se om de klarar vintern
Hosta och alunrötter går jättebra precis som Kerstin säger.
Stora, frostsäkra /tjocka väggar på krukorna är ett måste. Halva ekfat el liknande går också bra
Väldränerad jord och avrinningshål på krukorna , särskilt på vinter om krukan står öppet till så att rötterna inte ruttnar bort.
I vår som så växlar det mellan plusgrader och minus och det gör att jorden kan bli väldigt blöt av smält snö och regn.
/Ewa
Alexander-VG-zon3
30-12-2006, 18:26
det du ska tänka på är krukan frost säker ???
annars så går då dom flesta perenner bra även härdiga buskar och träd och även härdiga klätter växter . så väljer du träd,buskar,klätter växter så ta dom som är härdiga en eller två zoner högre än dig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.