Olivkvisten
Jag har ett citronträd som är ca 2 m högt (inkl kruka). Det blommar nu som bäst och små citronfrukter har kommit fram. Tyvärr tappar den frukterna efter ett tag. Vad ska jag göra? Ännu finns lite frukter kvar. Trädet står innomhus i rumstemperatur.
Alexander-VG-zon3
den vill ha på vintern extra ljuse och en temp på +5c +10c .
för att frukterna trillar av kan vara med att trädet inte orkar . eller att det är för varmt och för torrt och för lite ljuse
kerstin z5-6
Den släpper frukten pga ljusbristen denna årstid -fönster ger eg inget ljus före april .. vanliga lysrör funkar utmärkt smile.gif
Lady Hamilton
Och de flesta citrusar släpper normalt en stor del av sina frukt anlag. Men för att skapa de bästa förutsättningarna så bör du tillföra näring och extraljus. Näring kan du med fördel blanda ut i en spray flaska och duscha bladen med, då tillför du näring samtidigt som du motverkar torrluft (=kan också vara en orsak till frukt/blad fall) Extre ljus tillför du bäst med lysrör men det kan även fungera med en lågenergilampa som placeras över citrus trädet
Henrik_
Håller med om allt ovanstående... utom näring via bladet...
Växter har svårt att ta upp näringsämnen via bladen, det är möjligen en del micro näringsämnen som växten kan ta upp, men det mesta rinner av och tas ändå upp av rötterna...
Lady Hamilton
Jag tycker i allafall att det är utmärkt sätt att tillföra näring på denna årstid smile.gif När det normalt är "vilo period"
Denna bild är på "årets" frukt som kommer att skördas i morgon på Nyårsafton

ztinger
Oj vilka fina frukter Hamilton! Hur lång tid tar det från blomma till färdig frukt?
Lady Hamilton
Ca 6-12 månader, lite beroende på växtensmiljön smile.gif
Mia, zon 3
Följdfråga - hur vet jag att frukten är mogen? Räcker det att den är gul? Har frukt på mitt träd nu, en som var grön när jag köpte trädet för ca 1 år sedan och som nu är gul, och flera som var gröna i höstas men som nu är gula också. Men ingen av dem är "knallgul", utan snarare blekgula ännu?
Åsa K, zon 1
Kläm på den tongue.gif

Är den "ganska" mjuk så är den färdig. Det brukar ta ca ett år för dem att mogna, låter du dem sitta kvar för länge så tar de onödig kraft från trädet. Citroner "ramlar inte av" för att de är mogna utan man får klippa av dem.
anna_rispan
CITAT (Hamilton @ 30-12-2006, 22:30)
Jag tycker i allafall att det är utmärkt sätt att tillföra näring på denna årstid smile.gif När det normalt är "vilo period"
Denna bild är på "årets" frukt som kommer att skördas i morgon på Nyårsafton

gud vad lyxigt med egneodlade citroner. jag blir lite avis. längtar ännu mer efter bättre förutsättnigar för att odla lite av varje....
Mia, zon 3
CITAT (Åsa K @ zon 1,03-01-2007, 14:18)
Kläm på den tongue.gif

Är den "ganska" mjuk så är den färdig. Det brukar ta ca ett år för dem att mogna, låter du dem sitta kvar för länge så tar de onödig kraft från trädet. Citroner "ramlar inte av" för att de är mogna utan man får klippa av dem.

Jag ska klämma.... rolleyes.gif

Kan ju faktiskt ta en och se, alltid blir man lite visare av erfarenheten... tack för svar!
Lady Hamilton
CITAT (anna_rispan @ 03-01-2007, 18:28)
......gud vad lyxigt med egneodlade citroner. jag blir lite avis. längtar ännu mer efter bättre förutsättnigar för att odla lite av varje......

Ja det är ju inte helt utan besvär wub.gif ........Men det är samtidigt kul och doften från blommande citrus den är helt underbar.
Men någon ekonomisk vinning är det ju inte som en påpasslig Dansk sa till mig innan jul......De finns att köpa på Ica för 2.90:- st sleep.gif
Mia, zon 3
Jo, skulle man se till ekonomin skulle väl det mesta av odlandet vara "onödigt".... Man får ta på andra glasögon, och njuta av det som man vill! Så här års skulle jag inte vilja vara utan min glasveranda för allt smör i Småland, trots att den inte innehåller mer nyttigheter än lite kryddväxter - resten är BARA lyx! Men det är klart - jag kan se det som ett sätt att slippa gå på ljusterapier etc i väntan på våren, då kanske det är en sorts besparing i alla fall! laugh.gif
Min näsa väntar på att de nya blomknopparna på citronträdet ska slå ut, vilken dag som helst.... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon