Full version: Netikett
anna_rispan
Ja ibland har jag funderat på vad de där osynliga umgängesreglerna säger om hur jag ska bete mig på nätet.
Har flera gånger tidigare googlat o hitta lite olika sidor som tar upp de vanligaste netiketterna. Eftersom jag själv inte ser mig som en van internetanvändare.

Jag bifogar länk o en bit ner på den sidan står det om forum. Men sidan tar upp allt möjligt- även epost och liknande.
om netikett

Vad tycker ni om netikett o dessa som står på just den sidan??
AnitaO
Grundreglerna är ju ungefär samma.
Men sen utvecklas olika kulturer på olika forum, och där är det ju forumägarna/administratöerna som sätter sin prägel.

Vissa forum är ju väldigt strikta och tillåter nästan ingenting, medan andra är mer liberala och har högre i tak.
Därför trivs man ju olika bra på olika forum beroende på vad man är för sorts person.
anna_rispan
CITAT (AnitaGg @ 30-12-2006, 18:55)
Därför trivs man ju olika bra på olika forum beroende på vad man är för sorts person.

Mm, det stämmer säkert. Jag har bara fastnat för Odlas forum. Där är det trevlig. smile.gif
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 30-12-2006, 18:59)
CITAT (AnitaGg @ 30-12-2006, 18:55)

Mm, det stämmer säkert. Jag har bara fastnat för Odlas forum. Där är det trevlig. smile.gif

Tycker jag också smile.gif
anna_rispan
de säger lite olika saker.

om netikett på passagen

olika detaljerat. men jag tyckte det var upplysande att läsa dem iallafall.
anna_rispan
En av netikett-tipsen är att man inte ska svara om man inte bidra med något. Det kallas typ me too-inlägg.
Vad tycker ni om det?
Tänk om de måste be oss att tänka på det här på forumet för att det tar så mycket plats?!

O sen nu när jag läst de olika så ser jag ändå att det skiljer sig en del mot vanliga livet. Just för att man syns inte o kan inte se de andra. Tydligheten är verkligen viktig o sådant.
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 30-12-2006, 19:39)
En av netikett-tipsen är att man inte ska svara om man inte bidra med något. Det kallas typ me too-inlägg.
Vad tycker ni om det?

Kluven är jag .... om det används allt för mycket så kan det bli ganska irriterande.
Men då och då så tycker jag det är på sin plats att bekräfta något som man tycker en annan medlem uttryckt på ett bra sätt.

Då kallar jag det feedback i stället smile.gif
anna_rispan
ja jag är också lite kluven. vists är det bra o få o ge respons på trådar. feedback helt enkelt. men ibland så tänker jag att nej, jag behöver inte skriva att det där tipset funkar för mig med. när x antal männsikor redan skrivit det. hmmm..... det är väl därför en av tipssidorna skriver att man ska tänka på om man bidrar med något innan man postar inlägg. för några stycken "me too-inlägg" kan ju behövas o ge något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon