Alexander-VG-zon3
hejsan

finns det nån här på odla som vet var man kan köpa denna växt !?!?
Arisaema ??

vilka sorter kvittar bara den är en härdig sort
och fröer går inte då dom tar tid på sig , har hört upp till 1-3år inann dom gror sen tar det 5-7år innan dom blommar . så jag ska då köpa plantor

tack i förväg wub.gif
kerstin z5-6
Nu har du läst på uselt Flaxx : ) Eller på fel ställe :)Mina frö grodde samma vår jag sådde dem -de gör då ett blad -inte mer , sedan sommnar knölen in , och bladet går tillbaka -i augusti grävde jag ur dem ur krukorna och planterade knölarna -De var rejäla bladruggar i somras år två och jag ränknar med blom i sommar
Arisaema
som liten

Sådd av Kobrakalla
Har grott (3 feb) inom 3 v från sådd i max + 15 grader -under lysrör, oftast betydligt svalare nattetid, mer eller mindre ytligt sådda. Till hälften "begravda" frö. Såjord med perlit, luftigt ilagd, plastlock över tills de grodde:) skrev jag då
i blom

Vill du köpa färdiga knölar brukar lökföretagen ha dem -tex eurobulb
Alexander-VG-zon3
åhh tusen tack Kerstin . det var ju mycket bra eller bättre wub.gif

men då ska man kanske testa både frön och knölar .
vet du några ställen som har frön !!?? kanske nån svensk sida eller nåt annat
lilla mamma
Kerstin kanske..
Piccante
Häftig växt! Såg att det fanns knölar hos Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik. Men det är möjligt att fler har den?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Leocarpus @ 30-12-2006, 23:48)
Häftig växt! Såg att det fanns knölar hos Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik. Men det är möjligt att fler har den?

haha japp det tycker jag med . läste om denna växt i ett gammalt nummer av allt om trädgård där kunde man beställa sån från tidningen men som sagt va den gammalt nummer (2000 eller nåt) .

tror det svenska namnet är frilands kalla men den är lite knepig med vår frost och den behöver skydd beroende vilken sort . sen vill den ha djup skugga med .
men hos mig i mitt klimat hoppas jag den ska gå wub.gif

tack för sidan !!!! ska kolla där nu efter jag skickat detta
Alexander-VG-zon3
CITAT (Leocarpus @ 30-12-2006, 23:48)

tack för sidan ska någ beställa där ifrån .

bild googlade växten om nån vill se mer av den
länk
Arisaema

Kerstin vilken sort är din ?? så på en sida att alla är inte fult vinterhärdiga
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittar du fler sorter att köpa samt det är något billigare, Lilla fiskaregatan tar 298kr för A. flavum och Verberghe tar runt 120kr.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-12-2006, 00:06)
Här hittar du fler sorter att köpa samt det är något billigare, Lilla fiskaregatan tar 298kr för A. flavum och Verberghe tar runt 120kr.

jag såg det med tänkte så fall köpa denna sorten

candidissimum
ARISAEMA
vit kobrakalla
ARISAEMA
Art.nr. 1450-002
Färg: rosa m vita streck
Höjd: 40 cm
Antal/förp: 1
Lökstorlek: I
Blomningstid: 05-07
Pris: 269.00 kr
förr den verkar vara härdig och fin men den kostar ju då dock 269kr

ska kolla denna sida med
Alexander-VG-zon3

va ju den sidan var inne å kollade men hittade inte dom tack för du letade fram dom wub.gif
Piccante

Bra sajt, där ska jag kolla mer smile.gif . Jag tyckte att Arisaemorna var jättesnygga, men jag fastnade för denna vackra svart-vit randiga som heter A. constatum. Men på Eurobulb står det att deras constatum är lila? kan samma sort finnas i flera färgvarianter tro? Jag tyckte att den som ser svart ut var snyggare.
Alexander-VG-zon3
jag ska någ köpa här ifrån .
http://www.flower-blommor.com/var/produkte...=Arisaema&Page=
Alpiner i Halmstad
Är du intresserad att så? Jag kan nog samla ihop lite fröer på backen under våra plantor. Det tar normalt 2 -3 år innan de blommar. Vi rensar också sidoknölar under våren.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Den "lila" är nog mer svart i starkt ljus , så det är samma .
Pröva både frö o knöl det är kul att så-tyvärr har jag inga frö nu -tur att Bernt är så givmild
Jag har Arisaema amurense och Arisaema triphyllum
Jag önskar mig en
Arisaema sikokianum de är så fina

Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-12-2006, 15:42)
Den "lila" är nog mer svart i starkt ljus , så det är samma .
Pröva både frö o knöl det är kul att så-tyvärr har jag inga frö nu -tur att Bernt är så givmild
Jag har Arisaema amurense och Arisaema triphyllum
Jag önskar mig en
Arisaema sikokianum de är så fina

har du dina ute i marken ??
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 31-12-2006, 15:12)
Är du intresserad att så? Jag kan nog samla ihop lite fröer på backen under våra plantor. Det tar normalt 2 -3 år innan de blommar. Vi rensar också sidoknölar under våren.
M.v.h. Bernt

skickar ett pm wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon