|
försökt eller lyckats med medicin Zyban - jag har både försökt och lyckats (tror jag i alla fall) men tycker det skulle vara intressant att diskutera det med andra - olika biverkningar o s v. En del funkar det på -andra är helt oberörda o s v.
Zyban har jag aldrig testat. Däremot hade jag eventuellt tänkt försöka prova den där nya medecinen Champix. Den har ju ett annorlunda sätt att verka än dom medel som funnits hittills.
De där preparaten ni pratar om ( Zyban och Champix ), får ni mer än gärna utveckla lite närmare om ni skulle ha energi över till det  . Har inte hört talas om dem förut och vill självfallet veta vad de ev skulle tillföra själva " viljan " att sluta?
CITAT (Evgeni @ 31-12-2006, 08:12) De där preparaten ni pratar om ( Zyban och Champix ), får ni mer än gärna utveckla lite närmare om ni skulle ha energi över till det  . Har inte hört talas om dem förut och vill självfallet veta vad de ev skulle tillföra själva " viljan " att sluta? Champix innehåller inte niktoin som t.ex. Nicorette och liknande medel. Det påverkar belöningscentrum i hjärnan så att man inte upplever lika stor tillfredställelse med att röka. Det minskar också begäret. Just nu är det inte förmånsberättigat (ganska dyrt), men det kommer att bli det i mars-april nån gång. Har en granne som jobbar på Pfizer så det är säker källa
CITAT (AnitaGg @ 31-12-2006, 08:25) CITAT (Evgeni @ 31-12-2006, 08:12) De där preparaten ni pratar om ( Zyban och Champix ), får ni mer än gärna utveckla lite närmare om ni skulle ha energi över till det  . Har inte hört talas om dem förut och vill självfallet veta vad de ev skulle tillföra själva " viljan " att sluta? Champix innehåller inte niktoin som t.ex. Nicorette och liknande medel. Det påverkar belöningscentrum i hjärnan så att man inte upplever lika stor tillfredställelse med att röka. Det minskar också begäret. Just nu är det inte förmånsberättigat (ganska dyrt), men det kommer att bli det i mars-april nån gång. Har en granne som jobbar på Pfizer så det är säker källa  Tack! Jag blir nyfiken på allt som ev skulle kunna ge mig en genväg till slutet för nikotinet
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-12-2006, 08:54
CITAT (Evgeni @ 31-12-2006, 08:36) CITAT (AnitaGg @ 31-12-2006, 08:25) CITAT (Evgeni @ 31-12-2006, 08:12) De där preparaten ni pratar om ( Zyban och Champix ), får ni mer än gärna utveckla lite närmare om ni skulle ha energi över till det  . Har inte hört talas om dem förut och vill självfallet veta vad de ev skulle tillföra själva " viljan " att sluta? Champix innehåller inte niktoin som t.ex. Nicorette och liknande medel. Det påverkar belöningscentrum i hjärnan så att man inte upplever lika stor tillfredställelse med att röka. Det minskar också begäret. Just nu är det inte förmånsberättigat (ganska dyrt), men det kommer att bli det i mars-april nån gång. Har en granne som jobbar på Pfizer så det är säker källa  Tack! Jag blir nyfiken på allt som ev skulle kunna ge mig en genväg till slutet för nikotinet  Jag med Elisabeth
titti49zon6
31-12-2006, 09:26
Efter dryga 40 år som nikotinslav tror jag att jag skall lyckas, har nu varit rökfri 1månad 1 vecka 4 dagar Tror att man måste bygga upp en stark tro på att man kan klara av att sluta, tidigare försök har misslyckats men då har jag inte förberett mig utan bara slutat Nu går det bra utan hjälpmedel, hitta på nåt att göra när suget sätter in det går längre och längre tid mellan rökbegäret Håller tummarna för att det skall gå bra denna gång Olika preparat kan ju vara bra men det finns risk för att man blir beroende av dom istället
31-12-2006, 11:07
CITAT (titti49 @ 31-12-2006, 09:26) Efter dryga 40 år som nikotinslav tror jag att jag skall lyckas, har nu varit rökfri 1månad 1 vecka 4 dagar Tror att man måste bygga upp en stark tro på att man kan klara av att sluta, tidigare försök har misslyckats men då har jag inte förberett mig utan bara slutat Nu går det bra utan hjälpmedel, hitta på nåt att göra när suget sätter in det går längre och längre tid mellan rökbegäret Håller tummarna för att det skall gå bra denna gång Olika preparat kan ju vara bra men det finns risk för att man blir beroende av dom istället Jag håller tummarna för dig men nu klarar du det när det redan har gått så lång tid. Jag ångrar mig ju så mycket att jag inte slutade så länge jag hade trädgård och framförallt kunde göra nåt. För när jag gick där så behövde jag inte den där dumma ciggen. Men nu när jag i stort sett sitter hemma i lägenheten och knappt kommer nåt vart ja då blir det genast värre. Tyvärr kan jag ju inte handarbeta heller längre. Men det stör mig själv att man är so beroende på den där j....a Cigaretten. Elisabeth
Grattis titti49! Stark tro på att man klarar och envishet hjälper absolut. Bra jobbat. Lycka till med stoppet gunvor.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2006, 11:07) Men nu när jag i stort sett sitter hemma i lägenheten och knappt kommer nåt vart ja då blir det genast värre. Tyvärr kan jag ju inte handarbeta heller längre.
Men det stör mig själv att man är so beroende på den där j....a Cigaretten.
Elisabeth Och jag är så gott som stillasittande just pga cigaretterna. Bra att du iaf inte gillar beroendet... då finns hopp om att du klarar av att sluta.
malin72
31-12-2006, 12:06
CITAT (titti49 @ 31-12-2006, 09:26) Efter dryga 40 år som nikotinslav tror jag att jag skall lyckas, har nu varit rökfri 1månad 1 vecka 4 dagar Tror att man måste bygga upp en stark tro på att man kan klara av att sluta, tidigare försök har misslyckats men då har jag inte förberett mig utan bara slutat Nu går det bra utan hjälpmedel, hitta på nåt att göra när suget sätter in det går längre och längre tid mellan rökbegäret Håller tummarna för att det skall gå bra denna gång Olika preparat kan ju vara bra men det finns risk för att man blir beroende av dom istället grattis att du klarade dig!!!!!!!!!!!!
Whiskuchi
31-12-2006, 12:13
CITAT (AnitaGg @ 31-12-2006, 08:25) CITAT (Evgeni @ 31-12-2006, 08:12) De där preparaten ni pratar om ( Zyban och Champix ), får ni mer än gärna utveckla lite närmare om ni skulle ha energi över till det  . Har inte hört talas om dem förut och vill självfallet veta vad de ev skulle tillföra själva " viljan " att sluta? Champix innehåller inte niktoin som t.ex. Nicorette och liknande medel. Det påverkar belöningscentrum i hjärnan så att man inte upplever lika stor tillfredställelse med att röka. Det minskar också begäret. Just nu är det inte förmånsberättigat (ganska dyrt), men det kommer att bli det i mars-april nån gång. Har en granne som jobbar på Pfizer så det är säker källa  Funkar inte Zyban likadant? Dvs genom att påverka receptorerna i hjärnan så man inte får den där nikokicken...
Är inte så jätteinsatt, men vet att Champix anses vara det modernare preparatet. Inget av dom innehåller ju nikotin, men dom har olika verksamma substanser, så nån skillnad är det ju.
Bäst är väl att fråga sin läkare.
Whiskuchi
31-12-2006, 12:56
Jag är inte särskilt insatt i de medlen (jag slutade röka med hjälp av nikotintuggummin), men jag har uppfattat Zybans funktion sådan när jag lyssnat på andra som använt det  edit: ja, båda är väl receptbelagda så prata med läkaren måste man ju hur som helst.
Grattis till er som lyckats sluta röka. Jag ser på nära håll vilket h-e rökningen kan ställa till med i form av lungemfysem och KOL. Skulle inte vilja sätta min värsta fiende i den situationen.
CITAT (askar @ 31-12-2006, 11:15) Grattis titti49! Stark tro på att man klarar och envishet hjälper absolut. Bra jobbat. Lycka till med stoppet gunvor.  Jag slutade röka för några år sedan utan hjälp från ngt annat än stora godispåsar- var rökfri ett år - gick upp 12kg och sedan började jag röka igen o gick ner 14!!
CITAT (Evgeni @ 31-12-2006, 08:12) De där preparaten ni pratar om ( Zyban och Champix ), får ni mer än gärna utveckla lite närmare om ni skulle ha energi över till det  . Har inte hört talas om dem förut och vill självfallet veta vad de ev skulle tillföra själva " viljan " att sluta? om jag inte har fel så är Zyban ett antidepresivt medel som användes till USA-soldaterna när dom kom hem från Vietnam -biverkning rökslut!! Så utvecklades (?) detta till en antirökmedicin. På mig funkar det. väninna A - helt oberörd! Väninna B - har trappat ner från mycket till 3-4 per dag - feströker över helgerna då hom tagit bsarningen "ej kombineras med alkohol " på för mycket allvar. Jag äter tabletterna och dricker vin till maten utan tvekan. Jag har haft det så här: Dag ett - efter ett dygn med första tabletten i kroppen - lyckades pressa i mig 10 cig - hade fått för mig att det inte var bra att sluta tvärt! Dag 2 - 7 cig! Kände mig som en gamal sur disktrasa i mun på morgonen - rfter en ororlig natt. Sömnstörningar är en bi verkning. Dock inte särskilt trött på morgnarna. Dag 3 3 cig dag 4 - slut totalt. Stoppade ner resterna i ett kuvert o postade till en väninna! Nu är jag inne på 26e dygnet rökfritt - känner mig lite trött efter mina nattliga vandringar! Sover lite då o då dagtid "sömn vid behov" - helt ok! Hinner läsa en hel del. Nu skall jag ju ta två tabl per dag med minst 8 tim emellan - tabl nr 2 inte fölr sent på dagen - missar den ibland. Detta låter jobbigt eller hur? Men jag har en slutarökapengaburk - den får 40 kr per dag och i den finns det nu 1040 kr!!! Det är mina sparpengar - vågar inte tänka på hur mycket jag inte sparat! En annan biverkning - torr i munnen - men det fixas med apoteksgodis!
anna_rispan
31-12-2006, 15:08
2 tabletter låter väl inte jobbigt??!! men du kanske menade allt innan det kom så långt??
Skönt att det har fungerta för dig! Hoppas att du hittar några att jämföra med också.
CITAT (Whiskuchi @ 31-12-2006, 12:56) Jag är inte särskilt insatt i de medlen (jag slutade röka med hjälp av nikotintuggummin), men jag har uppfattat Zybans funktion sådan när jag lyssnat på andra som använt det  edit: ja, båda är väl receptbelagda så prata med läkaren måste man ju hur som helst. ja prata med läkaren är bra - då kollar dom lite annat smått o gott samtidigt - själv hade jag lite dålig lungkapacitet - så det blev liksom lite chockterapi!!
31-12-2006, 17:45
Jag skrev ett hättelångt inlägg men tyvärr försvann det nog i cyberhimm,len. Det var bara error hela tiden när jag skulle skicka
Elisabeth
CITAT (anna_rispan @ 31-12-2006, 15:08) 2 tabletter låter väl inte jobbigt??!! men du kanske menade allt innan det kom så långt??
Skönt att det har fungerta för dig! Hoppas att du hittar några att jämföra med också. Första veckan skjall man ta en tablett per dag och sedan två med minst 8 timmar emellan - så det gäller att ta den första tidigt - det är inte bra om nr 2 kommer för sent på dagen!
31-12-2006, 19:52
Men jag hörde/läste att Zyban har så många biverkningar???
Eftersom jag tyvärr är tvungen att äta en hel del medicin så vill ja inte äta något som har så många biverkningar. Och definitivt inget som krockar med mina livsviktiga mediciner
Edelweiss
zaaritha
31-12-2006, 19:54
Jag lade av--utan problem.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2006, 19:52) Men jag hörde/läste att Zyban har så många biverkningar???
Eftersom jag tyvärr är tvungen att äta en hel del medicin så vill ja inte äta något som har så många biverkningar. Och definitivt inget som krockar med mina livsviktiga mediciner
Edelweiss Visst har Zyban biverkningar, precis som alla andra mediciner. Men inte alla märker av dem. Jag har mediciner som har biverkningar som man nästan får skrämselhicka av att läsa i bipacksedeln. Har du testat plåster?
31-12-2006, 20:03
CITAT (askar @ 31-12-2006, 19:58) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2006, 19:52) Men jag hörde/läste att Zyban har så många biverkningar???
Edelweiss Visst har Zyban biverkningar, precis som alla andra mediciner. Men inte alla märker av dem. Jag har mediciner som har biverkningar som man nästan får skrämselhicka av att läsa i bipacksedeln. Har du testat plåster? Jag är allergisk mot Plåster. Har testat. Jag klarar inte tuggummi p.g.a. tänderna och tandköttet. Och så vidare och så vidare
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2006, 20:03) Jag är allergisk mot Plåster. Har testat. Jag klarar inte tuggummi p.g.a. tänderna och tandköttet. Och så vidare och så vidare Då återstår bara din egen vilja.  Jag hade plåster i 10 dagar, men maken bestämde sig för att klippa av banden till nikotin helt tvärt. Vi var båda storrökare, 30 cigg/dag. Säger som Scrollan... vill inte att någon enda ska drabbas av de hemska sjukdomar som rökningen ger åt så många.
Har slutat 2 ggr i mitt korta liv men all stress från jobb och pluggande drar en tillbaks, jag mår dåligt i en hel vecka om jag slutar tvärt men ett nytt år är på väg så jag ska nog försöka sluta, får börja med nicoretts tuggumi och dra ner men det är svårt som attans stor rökare som man är  Man sparar ju en hel del pengar får man tänka
CITAT (Pjater @ 31-12-2006, 20:21) Har slutat 2 ggr i mitt korta liv men all stress från jobb och pluggande drar en tillbaks, jag mår dåligt i en hel vecka om jag slutar tvärt men ett nytt år är på väg så jag ska nog försöka sluta, får börja med nicoretts tuggumi och dra ner men det är svårt som attans stor rökare som man är  Man sparar ju en hel del pengar får man tänka  Absolut värt att göra ett försök igen. 102.422.25 kr har jag hittills sparat (inte lagt på cigg) och maken lika mycket. 58.527 cigaretter/person har vi INTE rökt.
31-12-2006, 21:18
CITAT (askar @ 31-12-2006, 20:34) CITAT (Pjater @ 31-12-2006, 20:21) Har slutat 2 ggr i mitt korta liv men all stress från jobb och pluggande drar en tillbaks, jag mår dåligt i en hel vecka om jag slutar tvärt men ett nytt år är på väg så jag ska nog försöka sluta, får börja med nicoretts tuggumi och dra ner men det är svårt som attans stor rökare som man är :( Man sparar ju en hel del pengar får man tänka :D Absolut värt att göra ett försök igen. 102.422.25 kr har jag hittills sparat (inte lagt på cigg) och maken lika mycket. 58.527 cigaretter/person har vi INTE rökt.  Agneta har du sparad alla dessa pengar?
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2006, 21:18) CITAT (askar @ 31-12-2006, 20:34) CITAT (Pjater @ 31-12-2006, 20:21) Har slutat 2 ggr i mitt korta liv men all stress från jobb och pluggande drar en tillbaks, jag mår dåligt i en hel vecka om jag slutar tvärt men ett nytt år är på väg så jag ska nog försöka sluta, får börja med nicoretts tuggumi och dra ner men det är svårt som attans stor rökare som man är  Man sparar ju en hel del pengar får man tänka  Absolut värt att göra ett försök igen. 102.422.25 kr har jag hittills sparat (inte lagt på cigg) och maken lika mycket. 58.527 cigaretter/person har vi INTE rökt.  Agneta har du sparad alla dessa pengar? Nej... det har varken maken eller jag gjort... mer än en liten del. Vi unnar oss att ha roligt varje dag ... alltid äta gott, oavsett vad det kostar ... köpa "onödigt" ... göra resor som jag orkar med... köpa presenter till barn och barnbarn osv Det är tusen gånger roligare än att se siffrorna växa på sparkonto.
31-12-2006, 21:37
CITAT (askar @ 31-12-2006, 21:34) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2006, 21:18) CITAT (askar @ 31-12-2006, 20:34) CITAT (Pjater @ 31-12-2006, 20:21) Har slutat 2 ggr i mitt korta liv men all stress från jobb och pluggande drar en tillbaks, jag mår dåligt i en hel vecka om jag slutar tvärt men ett nytt år är på väg så jag ska nog försöka sluta, får börja med nicoretts tuggumi och dra ner men det är svårt som attans stor rökare som man är  Man sparar ju en hel del pengar får man tänka  Absolut värt att göra ett försök igen. 102.422.25 kr har jag hittills sparat (inte lagt på cigg) och maken lika mycket. 58.527 cigaretter/person har vi INTE rökt.  Agneta har du sparad alla dessa pengar? Nej... det har varken maken eller jag gjort... mer än en liten del. Vi unnar oss att ha roligt varje dag ... alltid äta gott, oavsett vad det kostar ... köpa "onödigt" ... göra resor som jag orkar med... köpa presenter till barn och barnbarn osv Det är tusen gånger roligare än att se siffrorna växa på sparkonto.  Det hat du ju också rätt i , emn nåt skall man väl spara när man slutar röka......
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2006, 21:37) Det hat du ju också rätt i , emn nåt skall man väl spara när man slutar röka...... Egentligen inte. Varför skulle man? När vi rökte så bokstavligen eldade vi upp slantarna. Nu har vi så mycket roligt istället och kan njuta av livet på ett helt annat sätt. Bara det att kunna skratta gott utan att få en hostattack... värt miljoner.
CITAT (askar @ 31-12-2006, 21:40) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2006, 21:37) Det hat du ju också rätt i , emn nåt skall man väl spara när man slutar röka......
Egentligen inte. Varför skulle man? När vi rökte så bokstavligen eldade vi upp slantarna. Nu har vi så mycket roligt istället och kan njuta av livet på ett helt annat sätt. Bara det att kunna skratta gott utan att få en hostattack... värt miljoner.  Du har så rätt, ät gott och ta en resa ska jag f*n göra i vinter till nåt där solen skiner om jag nu slutar men det gör jag nog ändå , hahaha
Det är en bra inställning tycker jag Agneta.  Man lever bara en gång och varför skulle man inte unna sig att ha trevligt för pengarna medan man kan? Såvitt jag vet har ingen blivit lycklig av att ha en massa pengar på hög.
Som jag brukar säga... vi föds nakna och inte får vi med vare sig plånbok eller bankbok när vi dör. Bättre då att njuta av livet medans man har det i behåll.
31-12-2006, 22:15
CITAT (askar @ 31-12-2006, 21:49) Som jag brukar säga... vi föds nakna och inte får vi med vare sig plånbok eller bankbok när vi dör. Bättre då att njuta av livet medans man har det i behåll.  Och så finns det ingenting att bråka om efteråt. Därför har vi köpt husbil, vi lever upp varenda korvöre  min sambo och jag
ingrid fuxwall
31-12-2006, 23:14
För att återgå till den som skrev inlägget - Tycker du är jättduktig!
ingrid som hoppas det håller i sig
Nu har jag tatt min sista cigarett
Anki på Öland
01-01-2007, 00:33
CITAT (Reserv @ 01-01-2007, 00:14) Nu har jag tatt min sista cigarett Lycka till!! Anki
CITAT (Anki på Öland @ 01-01-2007, 00:33) CITAT (Reserv @ 01-01-2007, 00:14) Nu har jag tatt min sista cigarett Lycka till!! Anki Tackar  Doktorns order, så det kanske underlättar
Fizzgigg
02-01-2007, 13:33
Eftersom det delvis handlar om just det här ämnet skulle jag vilja berätta att jag är omåttligt stolt över min käresta. Idag, den 2 januari 2007, är det nämligen 2,5 år sedan hon slutade röka. Eftersom det handlade om att röka ett paket om dagen innan hon började nedtrappningen som ett led i att sluta har det blivit en hel del ickerökande: Hon har hållit uppe i 944 dagar och inte rökt 18880 cigg, dvs 944 paket eller 94,4 limpor. Om man räknar att det tar sju minuter att röka en cigg betyder det att om hon hade rökt oavbrutet dygnet runt skulle det ta 91,78 dygn att röka så mycket. Om man räknar på 36 kronor per paket blir det 33984 kronor som kan läggas på roligare saker och framför allt har hon inte andats ner 188,8 gram tjära i lungorna. Nästan obegripliga siffror faktiskt. Och för att förtydliga: nej, jag har inte suttit och fört anteckningar dag för dag. Tack snälla Excel för all underbar automatik.
Lycka till till alla som försöker sluta röka.
Jag röker inte och har aldrig gjort men kan förstå att det är ett litet ........... att sluta. Sluta med godis är nog så svårt.
Anki på Öland
02-01-2007, 14:55
Har inte rökt 2½ paket om dagen sen den 30 maj 2000. Hur många kronor det blir orkar jag inte räkna ut, men många blir det!! Så visst har jag köpt/gjort saker som jag inte skulle haft råd med annars! Anki
Hjälp finns - men njae snigelgift Rökavvänjning, godissug mm
vickeva
02-01-2007, 16:10
Mina föräldrar har rökt sedan innan jag föddes (64) och det har verkat helt omöjligt att få dem att sluta, men för ung ett år sedan, konstaterades att pappa höll på att få KOL (han har väl ett slags förstadie) och då bestämde de sig (äntligen) för att sluta. De använde Zyban och har varit helt rökfria ett år den 16 januari. SÅ skönt!! Lycka till alla ni andra som försökt/försöker sluta. Själv slutade jag för 16 år sedan efter en rejäl lunginflammation.
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-12-2006, 23:14) För att återgå till den som skrev inlägget - Tycker du är jättduktig!
ingrid som hoppas det håller i sig jajamensan det håller i sag - den värsta biverkningen har nog varit det ojämna sovandet - mina nattliga vandringar o s v - men i dag vaknade jag kl 9 efter 11 timmars sömn - det har inte hänt på många år - tror att kroppen behövde lite vila. F.ö. mår jag bra - har gått upp 4 kilo men det skyller jag på dåligt väder och frö lite motion!
CITAT (Anki på Öland @ 01-01-2007, 00:33) CITAT (Reserv @ 01-01-2007, 00:14) Nu har jag tatt min sista cigarett Lycka till!! Anki Instämmer med föregående!!!
Detta hade jag missat Lycka till med stoppet Reserv!
malin72
04-01-2007, 18:57
CITAT (Reserv @ 01-01-2007, 00:14) Nu har jag tatt min sista cigarett hoppas att du inte blev som jag då(röksugen när jag såg din bild) lycka till nu
CITAT (malin72 @ 04-01-2007, 18:57) CITAT (Reserv @ 01-01-2007, 00:14) Nu har jag tatt min sista cigarett hoppas att du inte blev som jag då(röksugen när jag såg din bild) lycka till nu  Nejdå, inga problem, man skriver så lite som möjligt så slipper både du, jag och alla andra att se bilden. Kunde livet bestämma sig för att jävlas något mindre så skulle röksuget inte existera alls
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|