Full version: Azalea
lena:-)
Sambon fick en Azalea idag..en stor vacker historia. Min mamma får alltid en sådan på sin födelsedag strax före jul. Att vi nog har åldern inne för Azaleor är nog ett faktum men hur i hela fridens dagar sköter man om dessa? Någon med bra odlatips?
Alexander-VG-zon3
sätt ut den med akta den för frost . sen ge den vatten när det är torrt oftast räcker det som kommer från himmelen när det är svalt ute . sen efter det är för mycket frost ute så tar man in den svalt 0c till +5c max +10c och extra ljuse . vattna med en snö . sen till våren sätter man ut den på sommaren igen och gör om hela saken . sköter man den så så kan man behålla den i år och ger man den surjord och kalkfritt vatten så trivs den . har man ingen plats ute så inne ska den ha fuktigt både i jorden och i luften och så svalt som möjligt
Oj, kan man ha den ute oxå? Fast jag tror att det inte är värt eftersom jag är glömsk av mig, kommer det en frostknäpp står den säkert ute och förfryser.
Den verkar vara illa ute inne med, wink.gif , svalt och fuktigt, hm, i köket är det oftast över 22 grader och i vardagsrummet blir det lika varmt...Mycket vatten alltså och så svalt som möjligt. Inte ovanför elementen m.a.o. wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lenasch @ 31-12-2006, 13:57)
Oj, kan man ha den ute oxå? Fast jag tror att det inte är värt eftersom jag är glömsk av mig, kommer det en frostknäpp står den säkert ute och förfryser.
Den verkar vara illa ute inne med, wink.gif , svalt och fuktigt, hm, i köket är det oftast över 22 grader och i vardagsrummet blir det lika varmt...Mycket vatten alltså och så svalt som möjligt. Inte ovanför elementen m.a.o. wub.gif

har du den inne ställ den där det är svalast plus stäng av elementen och öppna eventuellt fönstret . sen vattnar du med isbitar eller snö och av kalkat vatten .
Boxer
www.odla.nu

Läs här (ovanför). Där står t.ex. ´Azalean kan placeras var som helst i rummet när den är utslagen. Gärna i eller vid ett fönster eller en lampa. Undvik starkt solsken och heta element, rumstemperatur eller något svalare ger den bästa utvecklingen. Azalean ska aktas för drag och temperaturväxlingar.´ smile.gif
Tackom alla för upplysningarna. ....vattnas varje dag..jo jag tackar jag, det är till att ha pretantioner. MEn jag får ge den ett så gott hem jag kan..så länge det varar...
Gott Nytt Azaleaår på er !
Ophelia
Fukten och tillräckligt med blöta kan du skapa genom att ställa krukan på ett fat som har lika stor diameter som själva kronan på växten. Sedan vattnar du växten. Fyll på med vatten så att det rinner ut på fatet. Den bör ha sugit i sig allt vatten på ett par timmar, om inte, häll bort det överflödiga vattnet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 31-12-2006, 15:02)
www.odla.nu

Läs här (ovanför).  Där står t.ex. ´Azalean kan placeras var som helst i rummet när den är utslagen. Gärna i eller vid ett fönster eller en lampa. Undvik starkt solsken och heta element, rumstemperatur eller något svalare ger den bästa utvecklingen. Azalean ska aktas för drag och temperaturväxlingar.´ smile.gif

den är inte så kinkig med temperatur växlingar . min har haft upp till +9c på dagen och snabbt ner mot +2c +3c . och den står än nu ute i full blom
så ser min ut nu
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052uneIVT
wub.gif
det är den med vita blommor
Boxer
Linus, du är tydligen grön upp till armbågarna! smile.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 07-01-2007, 13:29)
Linus, du är tydligen grön upp till armbågarna! smile.gif wub.gif

haa tack wub.gif
nja vet inte riktigt vad jag är
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon