Bizze
Vintern är långt härifrån med en medeltemperatur för December på 6,3 grader. Ser inte ut att bli någon vinter inom den närmsta tiden i heller. Alla mina växter mår bra i nu iaf.

Bilden nedan är tagen idag på förmiddagen och visar min dvärgpalm till höger som är inne på sin andra vinter, väderkvarnspalmen till vänster är planterad April 2006, tvivlar på att det blir några problem denna vintern.

Ett gott nytt år på er alla!

salomo
Fin innergård, är det en tuja-häck som skyddar där till vänster?

Spännande med exotiska växter - något tips på hur en zon 4-5:a får exotisk prägel på trädgården också? :-)
Alexander-VG-zon3
fin trachy wub.gif

har läst att kyla kommer ner ca efter den 10jan får se hur det blir .
för mig hade det räckt med det som var i november och kylan som varit nu .
men dom säger det ska bli en mild vinter . så för min dvärgplam är det bra om vintern blir mild .

har din dvärgpalm blommat ??
Bizze
Tackar:) har fler bilder på min länk nedan om ni vill se från hela året.

Japp det är tujahäck, den växer nästan året om så den ser lite ovårdad ut kanske. Jag är inte så bra på zon 4-5 direkt men finns ju en del saker som växer i lägre zoner som du kan prova, fråga kerstin här på forumet annars hon provar en hel del saker i zon 5-6 så hon har nog koll på läget.

Ja den har blommat men inte förra våren för det var rent för kallt för länge. Men med denna milda vintern som det har varit hitentills och med en mycket varm vår så tror jag nog den kan blomma igen, får vänta och se.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bizze @ 31-12-2006, 18:09)
Ja den har blommat men inte förra våren för det var rent för kallt för länge. Men med denna milda vintern som det har varit hitentills och med en mycket varm vår så tror jag nog den kan blomma igen, får vänta och se.

kom på när jag tittade på ditt album att jag har varit där för . många vackra växter . jag hade en humilis som visade en blomm knopp lite för sent . sen senare frös växte och ruttnade bort . om din blommar till våren kan du väl visa blommorna jag har ju bara sitt knopp . om du vill !?!!
Bizze
Ja om det är så att den blommar lär jag nog visa upp det:) Vet ju inte riktigt om dvärgpalm kan blomma här, väderkvarnspalmen har inga större problem att blomma här men den måste växa sig lite större innan den gör det första gången.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bizze @ 02-01-2007, 19:16)
Ja om det är så att den blommar lär jag nog visa upp det:) Vet ju inte riktigt om dvärgpalm kan blomma här, väderkvarnspalmen har inga större problem att blomma här men den måste växa sig lite större innan den gör det första gången.

har man en hona och hane ska ju väderkvarns palmen även kunna fröa av sig .
men då får man ju skydda dom små om man har oturen med bar mark . i usa i nästan samma zon som svensk 1-2 så har dom fått fler trachycarpus av blommande palmer . sen är ju turen att dvärgpalmen och väderkvarns palmen växer bra i svala somrar och då kan ju även dom små få nån tillväxt om dom inte fryser/ruttnar bort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon