Tinha
Hej!
Nu har jag problem igen... Jag hade ju tänkt plantera Rhododendron i min lilla rabatt men nu när jag har läst lite mer så verkar det inte som en bra idé. Är det någon här som har tips på vilka buskar eller träd som går bra att plantera i söderläge? Problemet är att de får inte bli för höga för de ska stå framför ett trevåningshus.
Jag ska plantera rosor till hösten är det tänkt men man vill ju ha något mer i rabatten som gärna buskar till sig.
Ha det bra!
Tinha
Louise i Göteborg
CITAT (Tinha @ 04-06-2003, 01:51)
Problemet är att de får inte bli för höga för de ska stå framför ett trevåningshus.

Hur menar du? Får dom inte bli högre än ett trevåningshus?? Då kan du plantera nästan vad som helst.

Vill du ha något som är snyggt till rosorna? vilka rosor då?

Hur breda får dom bli, hur mycket plats blir kvar mellan rosorna?
Tinha
Jag kanske förklarade mig otydligt.
Jag bor i ett trevåningshus med balkonger och grannen på första våningen blir nog inte glad om jag planterar ett stort träd framför hans balkong.

Jag har inte köpt rosor än utan tänkte vänta med dem tills jag ser vad blir för träd/buske så man inte inte planterar för tätt.

Små träd (som tåler mycket sol) gärna med röda löv eller något som är lite mer buskaktigt är vad jag är ute efter. De får ju inte ta upp hela rabatten men gärna täcka en meter.
Jag vet inte om man kan ha dvärgsyrener i stark sol?
Kerstin i Malmö
Rent spontant tänkte jag på Buddleja - Fjärilsbuske. Men nu vet jag ju inte var du bor och dom går väl inte hur långt upp i landet som helst. Mina i zon 1 har fryst ner varje år. Dock kan dom bli högre en en meter men är lätt att frisera.

Sedan finns det en spirea med rosa och vita blommor som är söt. Har glömt namnet.

Trädgårdsprakttry ska man väl också kunna hålla nere i storlek. Mitt två år gamla är fullt av knoppar nu och i fjor blommade det minst två gånger!

Bor du i zon 1 kan du även testa Skäggbuske. Vackert blå sent på säsongen.

Rosor till dessa borde inte vara något större problem.

Kerstin
Lena
Hej

Djävulsbuske är fin, med mörrött bladverk, den blir inte så stor, och vill stå soligt om den ska få fin rödfärg, borde pasaa bra tillsammans med rosa rosor och blå axnepeta

MVH
Lena zon4
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon