|
Full version: Denna vinter!
ingrid fuxwall
31-12-2006, 23:12
Lördagen veckan före jul tog en bonde upp sin höstpotatis. Själv gräver jag ner hyasinterna allt eftersom de vissnar inne, kanske de blommar redan i vår? Grönsaklandet blev aldrig fräst i höstas så i dag grävde jag upp morötter och svartrötter och självfallet finns det purjolök kvar, nog är tiden ur led.
Kanske jag ska undersöka vad det är som börjat sätta små gröna skott?
ingrid
fruberglund
01-01-2007, 11:54
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-12-2006, 23:12) Själv gräver jag ner hyasinterna allt eftersom de vissnar inne, kanske de blommar redan i vår? Kan man göra det nu? Hur djupt, ska man gräva ner hela löken, i krukan är den ju ovan jord? Ja, visst är det konstigt ute, man går och letar vårtecken nu
Blomstertanten
01-01-2007, 12:14
Vilken vinter ???
Alexander-VG-zon3
01-01-2007, 12:45
CITAT (Blomstertanten @ 01-01-2007, 12:14) Vilken vinter ???  om det var vinter så. men det är höst nu vintern har inte kommit än
CITAT (flaxss @ 01-01-2007, 12:45) CITAT (Blomstertanten @ 01-01-2007, 12:14) Vilken vinter ??? :unsure: :o om det var vinter så. men det är höst nu vintern har inte kommit än  Allvarligt talat så tror jag inte att det kommer att bli nån vinter värd namnet över huvud taget i år. Efter denna höstlika årstid vi har just nu så kommer det antagligen en lång kall vår...
Alexander-VG-zon3
01-01-2007, 13:09
CITAT (Betty @ 01-01-2007, 12:52) CITAT (flaxss @ 01-01-2007, 12:45) CITAT (Blomstertanten @ 01-01-2007, 12:14) Vilken vinter ??? :unsure: :o om det var vinter så. men det är höst nu vintern har inte kommit än  Allvarligt talat så tror jag inte att det kommer att bli nån vinter värd namnet över huvud taget i år. Efter denna höstlika årstid vi har just nu så kommer det antagligen en lång kall vår...  jo jag tror det blir nån form av vinter med frost och kanske snö . vi är ändå bara i jan och då har vi ca3månader som där kan bli vinter på . och jag kan lova det kan hända mycket under dom månaderna .däremot tror jag det blir en mild vinter och kanske snö fri .
ingrid fuxwall
02-01-2007, 18:30
CITAT (fruberglund @ 01-01-2007, 12:54) CITAT (ingrid fuxwall @ 31-12-2006, 23:12) Själv gräver jag ner hyasinterna allt eftersom de vissnar inne, kanske de blommar redan i vår? Kan man göra det nu? Hur djupt, ska man gräva ner hela löken, i krukan är den ju ovan jord? Ja, visst är det konstigt ute, man går och letar vårtecken nu  De år det är tjälfritt brukar jag göra det och har jag tur så blommar de redan till försommaren. De år jag måste vänta tills våren dröjer blomningen tills nästa år. Jag har en sluttning som snart är full med hyasintlökar och mina är nergrävda, så att löken ligger 5 cm - 1 dm under jord. Om det är rätt vet jag inte men här brukar flertalet komma upp, fast kanske inte hur många år som helst. ingrid som njöt av svartrötterna i dag och de var godare nu än när jag testade i höstas - till och med hundarna åt sina Ps. på juldagen såg dottern och jag små fina nyuppkomna gula kantareller, men vi lät dem stå - plockade tillräckligt i höstas
fruberglund
02-01-2007, 18:36
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-01-2007, 18:30) CITAT (fruberglund @ 01-01-2007, 12:54) CITAT (ingrid fuxwall @ 31-12-2006, 23:12) Själv gräver jag ner hyasinterna allt eftersom de vissnar inne, kanske de blommar redan i vår? Kan man göra det nu? Hur djupt, ska man gräva ner hela löken, i krukan är den ju ovan jord? Ja, visst är det konstigt ute, man går och letar vårtecken nu  De år det är tjälfritt brukar jag göra det och har jag tur så blommar de redan till försommaren. De år jag måste vänta tills våren dröjer blomningen tills nästa år. Jag har en sluttning som snart är full med hyasintlökar och mina är nergrävda, så att löken ligger 5 cm - 1 dm under jord. Om det är rätt vet jag inte men här brukar flertalet komma upp, fast kanske inte hur många år som helst. ingrid som njöt av svartrötterna i dag och de var godare nu än när jag testade i höstas - till och med hundarna åt sina Ps. på juldagen såg dottern och jag små fina nyuppkomna gula kantareller, men vi lät dem stå - plockade tillräckligt i höstas Ok, då ska de under jord i alla fall, då ska jag gå ut och plantera imorgon, inga tecken på att det ska bli kallare här inte så det är väl riskfritt Svartrötter - du menar väl inte rötterna på julrosorna som är svarta? För de var väl giftiga
ingrid fuxwall
02-01-2007, 18:48
CITAT (fruberglund @ 02-01-2007, 19:36) De år det är tjälfritt brukar jag göra det och har jag tur så blommar de redan till försommaren. De år jag måste vänta tills våren dröjer blomningen tills nästa år. Jag har en sluttning som snart är full med hyasintlökar och mina är nergrävda, så att löken ligger 5 cm - 1 dm under jord. Om det är rätt vet jag inte men här brukar flertalet komma upp, fast kanske inte hur många år som helst. ingrid som njöt av svartrötterna i dag och de var godare nu än när jag testade i höstas - till och med hundarna åt sina Ps. på juldagen såg dottern och jag små fina nyuppkomna gula kantareller, men vi lät dem stå - plockade tillräckligt i höstas Ok, då ska de under jord i alla fall, då ska jag gå ut och plantera imorgon, inga tecken på att det ska bli kallare här inte så det är väl riskfritt Svartrötter - du menar väl inte rötterna på julrosorna som är svarta? För de var väl giftiga  Jag menar svartrötterna - grönsaken, kallas fattigmanssparris också om jag inte har helt fel för mig. Julrosens rötter tittar jag aldrig på, njuter enbart av knopparna, kanske de börjar blomma snart? ingrid
fruberglund
02-01-2007, 23:01
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-01-2007, 18:48) CITAT (fruberglund @ 02-01-2007, 19:36) De år det är tjälfritt brukar jag göra det och har jag tur så blommar de redan till försommaren. De år jag måste vänta tills våren dröjer blomningen tills nästa år. Jag har en sluttning som snart är full med hyasintlökar och mina är nergrävda, så att löken ligger 5 cm - 1 dm under jord. Om det är rätt vet jag inte men här brukar flertalet komma upp, fast kanske inte hur många år som helst. ingrid som njöt av svartrötterna i dag och de var godare nu än när jag testade i höstas - till och med hundarna åt sina Ps. på juldagen såg dottern och jag små fina nyuppkomna gula kantareller, men vi lät dem stå - plockade tillräckligt i höstas Ok, då ska de under jord i alla fall, då ska jag gå ut och plantera imorgon, inga tecken på att det ska bli kallare här inte så det är väl riskfritt Svartrötter - du menar väl inte rötterna på julrosorna som är svarta? För de var väl giftiga  Jag menar svartrötterna - grönsaken, kallas fattigmanssparris också om jag inte har helt fel för mig. Julrosens rötter tittar jag aldrig på, njuter enbart av knopparna, kanske de börjar blomma snart? ingrid Ja då missförstod jag dig nog å det grövsta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|