Henrik_
Halloj!
Får till att börja med önska gott nytt år till alla!
Sen tänkte jag om det är någon som vet nått bra ställe som man kan beställa plugg plantor ifrån.
Ska driva en del sommarblommor i vår tänkte jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är ettåriga sommarblommor du menar så är jag osäker på om det finns någon seriös postorderfirma i sverige, de flesta sommarblommor är dock urlätta och mycket billigare att fröså. Vilka sommarblommor är det du vill odla??
Henrik_
Jag kommer odla dom från frö som går att dra upp från frön smile.gif
Mest är det femtunga jag är ute efter, jag ska ha en ganska stor mängd wub.gif
Och då kostar det ju en hel del att köpa plantor, medan plugg då blir klart billigare.
Femtunga går ju som bekant inte att fröså.
Sen är det ju också mycket lättare, det blir så in i helsike med frösådder ändå! rolleyes.gif
Även med Santolina, Helichrysum kanske petunia så känns det som att det skulle underlätta med plugg.
Kanske är så att jag får övervintra några plantor och ta egna sticklingar av femtungan då...
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta trädgårdsbutiker/Gardencenter brukar sälja rotade sticklingar under vårvintern-våren och de brukar ha femtunga, fuchsior, helichrysum, petunia, pelargoner, snöflinga mm. så det är ju ett alternativ.
Lady Hamilton
Mitt tips är att du hör dig för hos din "lokala" handelsträdgård om de säljer "sticklingar". Problemet oftast är att de brukar komma redan i mitten av Februari. Men har du x:tra belysning så klarar du det "galant"
Henrik_
Aha, det gör dom!
Har inte sett det, men det beror ju antaglien på att jag aldrig tänkt på att titta efter det.
Extra belysning har jag, så då är det absorlut ett alternativ!
Tackar och bockar!
Lady Hamilton
Inte alla har sina plugg plantor/sticklingar framme så det kan löna sig att fråga/ringa. Varför det är svårt att köpa över postorder är pga frostrisken, därav att de skickar ut så sent på säsongen och då hinner inte plantorna att "bli något" tycker jag (undantaget "vanliga sommar plantor. Lycka till inhandlandet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon