LillaTiger
Nu är det äntligen dax. Sitter just nu och väntar på att vi ska åka till landvätter för att sedan styra kosan till Madeira wub.gif .
Planet går 06:50 så avfärden här ifrån jönköping blir om några timmar. Igentligen skulle jag behöva sova lite, men man är ju så pirrig att det inte riktigt går.
mamamaggan
Ha det så bra på resan!
fruberglund
Ha en skön solsemester smile.gif

Jobbar du kvar i Gränna förresten?
LillaTiger
Nu har jag fatt en fast tjanst pa kommun i huskvarna som parkarbetare, det ar himla roligt. =)

Har pa madeira ar det soligt och varmt, ungefar 22º i skuggan. Tankte lagga in ett par bilder sen nar jag kommer hem sa ni ocksa far se hur vackert det ar har.
Snöflinga
Lycka till på resan ... precis rätt årstid att resa dit ... det är så fiiint med alla blommor wub.gif
fruberglund
CITAT (LillaTiger @ 03-01-2007, 20:52)
Nu har jag fatt en fast tjanst pa kommun i huskvarna som parkarbetare, det ar himla roligt. =)

Har pa madeira ar det soligt och varmt, ungefar 22º i skuggan. Tankte lagga in ett par bilder sen nar jag kommer hem sa ni ocksa far se hur vackert det ar har.

Ok, grattis till nya jobbet!

Ha det så skönt nu och vi är inte alls avundsjuka tongue.gif
AnitaO
Madeira kallas ju Atlantens trädgård .... blir skoj att se bilderna sen smile.gif
Rossi
Hoppas du har det bra! Vi var på Madeira för drygt ett år sedan och det var avkopplande. Mycket äldre människor. Vid vår pool på hotellet såg vi ett enda barn på hela veckan!!!! Har aldrig varit med om lugnare semester! smile.gif

Vi var alltså på Madeira i november 2005. Då var mycket utblommat, tyvärr. Jag som hade hoppats att få se mängder av blommande Agapanthus. Det ska bli kul att höra dig berätta om de blommar nu. Kika gärna i mitt album. Där finns ett Madeira-album. Ska bli kul att få se dina bilder sen!
fruberglund
CITAT (Rossi @ 04-01-2007, 10:25)
Kika gärna i mitt album. Där finns ett Madeira-album.

Vilka fina bilder Rossi!

Visst är det fränt att se våra vanliga krukväxter växa fritt och vara superstora i andra länder, vi såg mycket fint och roligt i Australien och Singapore smile.gif
LillaTiger
Nu har vi lyckats fa upp ett par bilder pa hemsidan. Bilderna ar ganska stora eftersom vi inte kan redigera dem harifran.

madeira

Idag har vi akt linbana upp till monte dar det finns en botanisk tradgard. Eftersom det ar var har nu sa ar det inte sa manga vaxter som blommar just nu, men det ar valdigt gront overallt. bara det gor att man blir glad.

imorron ska vi pa levada vandring och pa lordag ska vi kanske till en orkidé tradgard. =)
Rossi
Det ser ut att kunna vara samma hotell som det vi var på - Hotel Ocean Park. smile.gif
Margaretha
Hoppas att du får en fin semester! Och många vackra bilder både i kameran och på näthinnan!

Ni som varit där - det är en av mina drömmar fast jag inte tycker om tanken på flygplatsen där - när är det egentligen bästa tiden att åka dit om man vill se mycket blommor - och helst inte ha det alltför varmt! Svår kombination kanske!!!! unsure.gif
Ciczi
CITAT (fruberglund @ 04-01-2007, 11:14)
Visst är det fränt att se våra vanliga krukväxter växa fritt och vara superstora i andra länder,

När vi var på kanarieöarna pratade jag med en kille från nya Zeeland och han kunde omöjligt förstå hur vi kunde ha hibiskusar i kruka. Men visst är det kul att se dem växa fritt.

Ciczi
Rossi
CITAT (Margaretha @ 05-01-2007, 22:01)
Ni som varit där - det är en av mina drömmar fast jag inte tycker om tanken på flygplatsen där -

De har ju byggt ut flygplatsen för en hel del år sedan så landnings-/startbanan är inte alls lika kort som den var förut. Jag märkte ingen skillnad mot andra flygbanor.

På Madeira har man jämnt klimat året om så temperaturen är ungefär densamma när på året du än åker.
Margaretha
CITAT (Rossi @ 06-01-2007, 10:06)
På Madeira har man jämnt klimat året om så temperaturen är ungefär densamma när på året du än åker.

Och blomsterprakten? unsure.gif
Irene_L
CITAT (Margaretha @ 06-01-2007, 14:38)

Det undrar jag också!!! Jag skulle jättegärna åka till Madeira men vill åka när det blomstrar som mest.
rolleyes.gif
mvh
Irene
Rossi
CITAT (Irene_L @ 06-01-2007, 16:10)
CITAT (Margaretha @ 06-01-2007, 14:38)

Det undrar jag också!!! Jag skulle jättegärna åka till Madeira men vill åka när det blomstrar som mest.
rolleyes.gif
mvh
Irene

Kanske någon annan vet? Vi var där i november och då var Agapanthusen överblommad. Jag skulle tippa att det blommar som mest juni-augusti. Fast jag vet inte om resebyråerna har så många resor dit då. Det känns som om de "sparar" Madeira-resorna till de årstider när man inte kan åka till så många andra ställen.
LillaTiger
Nu ar det ju vinter har sa en del trad har till och med tappat bladen. Nu i mitten av januari borjar regnperioden som haller pa anda till mars. sen efter det borjar blommorna sla ut. i april ar blomsterfestivalen sa da borde forsta blommningen vara pa g.

De sager att det finns tva blommningsperioder har och den forsta borjar i april skulle jag tro, den andra vet jag inte riktigt... skulle gissa pa augusti kanske.

Flygplatsen ar inget att oroa sig for. de har byggt ut den tva ganger sa nu ar det inga problem alls att landa pa den.

nu nar det gatt en vecka sa kan jag saga att det inte ar nagot stalle man aker till for att sola och bada, for det forsta finns det inga strander och for det andra sa hinner man inte. Det finns sa otroligt mycke att gora och se.

Tycker man om god mat, att vara ute i naturen och se sig om, vaxter och sanna saker ska man definitift aka hit =). wub.gif
AnitaO
Madeira är väl den plats som har det jämnaste klimatet man kan tänka sig.
Det ligger på ca 20 grader året om. Alltså inte på något sätt olidligt varmt på sommaren.
mulle
Jag har varit på Madeira tre gånger, i jahuari, mars och april.
April var den klart bästa månaden då det blommade överallt.
Sluttningarna fullkomligt glödde av krasse och jakarandaträden lyste blå...
Underbart!
Nu sist hade vi också ett härligt hotell, Porto Santa Maria. Det är det enda bättre hotellet med pool som ligger precis vid stranden i gamla stan.
Stor balkong med utsikt över havet...
Vi reste med Vingresor, kanske någon annan också har det.
Mulle
Margaretha
Tack Mulle för den upplysningen! April, påsk ungefär. Jättebra! wub.gif
Trösterikt också det du säger om flygplatsen, Lilla Tiger. wub.gif
noora
Vi var på Madeira i oktober 2005. Trots att det inte var den bästa tiden för blommor fanns det mycket vackert att se (en del av bilderna finns i mitt album). Det blev en hel del runtflängande dock för att hinna se "allt", och vissa av vägarna är inte att leka med om man har höjdskräck biggrin.gif Men nästa gång vi åker till Madeira blir det definitivt på våren, och med bättre kängor för att skona fotlederna vid klättringen bland levador...
LillaTiger
Nu har jag laggt upp några bilder i mitt album. Det kommer fler senare.

Skönt att vara hemma igen, trots att det är så kallt här, tongue.gif wub.gif
mulle
Jag blir alldeles sjuk av längtan tillbaka då jag ser dina bilder, Lilla Tiger!
wub.gif
Mulle
askar
Tack för att du delar med dig av alla vackra bilder. wub.gif

Blommande Aloe på så hög höjd... men kanske det är vanligt där. unsure.gif
Orchidésmyckena... åh så fina. wub.gif
estet
Wow! säger jag om delfinbilden! wub.gif
Alexander-VG-zon3
vilka vackra bilder underbart
ninnisky
Så vackra bilder. Har funderat många gånger på att åka till Madeira så det blir nog denna vår! smile.gif
LillaTiger
April, Maj rekommenderar de som är bofasta på madeira. då blommar det som allra mest. I slutet på april är det blomsterfestival dessutom.
Margaretha
Jättefina bilder lilla Tiger! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon