|
Jag har aldrig tidigare haft problem med detta, men tiken jag tog hand om i höstas är väldigt skotträdd (5:a på momentet i MH) Har aldrig haft en katt, så det vet jag ingenting om. Lite nyfiken på hur pass vanligt problemet är Använd gärna tråden också för att dela med er med diverse tips.
Hästar då? Våra hästar blir helt panikslagna när det smäller och blixtar. Man vet ju aldrig när det börjar, ibland börjar folk skjuta långt innan tolvslaget. Då springer hästarna hysteriskt omkring i hagen, men när vi med viss möda fått in dom i stallet får dom ha lampan tänd och radion på som distraherar lite tills det lugnar ner sej efter nån halvtimma.
CITAT (Berith @ 01-01-2007, 11:29) Hästar då? Våra hästar blir helt panikslagna när det smäller och blixtar. Man vet ju aldrig när det börjar, ibland börjar folk skjuta långt innan tolvslaget. Då springer hästarna hysteriskt omkring i hagen, men när vi med viss möda fått in dom i stallet får dom ha lampan tänd och radion på som distraherar lite tills det lugnar ner sej efter nån halvtimma. O, ja. Det finns massor av skräckslagna djur. Harar, rådjur, älgar, rävar ...... Men denna tråden tänkte jag skulle handla om hundar och katter. Fast iofs kanske det finns bra tips som kan användas även på hästar
Vi har en hund som är helt enormt skotträdd, vi hamnade mitt i ett åskväder när han var valp och blixten slog ner rakt framför oss. Människoöron ringde två dagar. Han får nozinan dom åren vi inte kan åka till stugan. Det verkar funka bra. Katten bryr sig inte ett nå om smällar.
CITAT (AnitaGg @ 01-01-2007, 11:32) CITAT (Berith @ 01-01-2007, 11:29) Hästar då? :unsure:
Våra hästar blir helt panikslagna när det smäller och blixtar. Man vet ju aldrig när det börjar, ibland börjar folk skjuta långt innan tolvslaget. Då springer hästarna hysteriskt omkring i hagen, men när vi med viss möda fått in dom i stallet får dom ha lampan tänd och radion på som distraherar lite tills det lugnar ner sej efter nån halvtimma. O, ja. Det finns massor av skräckslagna djur. Harar, rådjur, älgar, rävar ...... Men denna tråden tänkte jag skulle handla om hundar och katter. Fast iofs kanske det finns bra tips som kan användas även på hästar  Ok. Sorry, gick på rubriken...
Har inte haft problem med djuren förr, och nu när vi flyttat ännu längre från civilisationen så trodde man att det skulle va´lika lugnt....  jo jädrar va´jag bedrog mig.  Klockan tio på kvällen kom första salvan, och Fanny vart orolig. Sen fortsatte det fram till en stund före tolv...(klockorna måtte gå fel här ut på landet) då bröt halva helvetet löst med fyrverkerier, Fanny kissade på sig lillkatta försvann nånstans i huset, gammelkatta vart totalt tossig och hade en helgalen blick innan hon tog sin flykt in under soffan.......sen har vi då det nya stjärnskottet...våran 8 kilos bebis, nallebjörnen nummer ett. Den idioten ville följa med mig ut och kolla raketerna  han satt helt lugnt innanför dörren och väntade på att få gå ut. Ja ja, snacka om att dom tog det olika, dom har sovit lugnt inatt i alla fall och på morron nu så verkar dom ha drabbats av kollektiv senilitet.....fast det kan juh bero på att det ligger snö på backen idag, det är nåt nytt och spännande
herkules
01-01-2007, 12:34
benzo är rädd, han blir orolig, trampar runt och när det är som värst så lägger han sig under sängen och skakar. i gårkväll/natt satt jag på sovrumsgolvet med honom när det small som värst, vi delade en skinkmacka, även om han inte fick i sig så många tuggor. det är ändå inte så farligt så att jag tycker jag måste till vet för att få lugnande, blir det värre tänker jag köpa dap att sätta i vägguttaget.
jag har inga andra råd än de gamla vanliga, ner med persienner, på med tv/musik. fast jag vet att det inte funkar på hundar/katter som är livrädda.
Katterna verkar inte bry sig, men jag tror de är för lata. Den ena låg på rygg i sängen och sov, den andra tassade omkring och letade efter henne De kan däremot bli otroligt stressade av att inte veta vart den andra katten befinner sig, då blir det både mjau, pip och gnäll tills båda är redovisade. När den ena katten försvann i ett par dagar matvägrade den andra. Hon hade nog svultit ihjäl om vi inte hade hittat hennes syster.
fruberglund
01-01-2007, 12:50
Kan inte rösta men grisarna är inte skotträdda i alla fall Vi köpte raketer som inte skulle smälla så mycket men jag tyckte de smällde en del ändå...visst inte så mycket som de riktiga men nog mycket för att säkert skrämma ett djur som är skotträdd. Grannens hundar är dock jakthundar och vana vid skott
Min Frida (katt) är inte direkt rädd.... hon kan ducka till lite när värsta salvan sätter igång vid tolv, men hon är strax framme och spanar in raketerna.
avstår från själva röstningen, då jag har flera varianter. en hund som är rätt så nervös och en som inte bryr sig, den tredje är rädd ute bara. en katt som inte bryr sig, och en som mest undrade, vad fan hände egentligen?...hon gick och gömde sig
En av våra tidigare hundar, en jakthund van vid skott, var lite änglig för raketer. Men var han inne med oss tog han det ganska lugnt.
Varför är en del hundar så rädda för just fyrverkerier, även om de inte ser dem och ljudet är lågt? Om de är inomhus alltså. Utomhus förstår jag att djur blir rädda.
(Menar inte hundar som stressas av ägaren alltså, för sådana finns såklart också, läste om en stackars hund som var rädd i veckor innan fyrverkerier :/ )
min salige anfader, till dom jag har nu, träffades av en smällare på baken som valp. efter det blev han bara värre och värre, för varje år som gick. dom sista sex åren i hans liv, drogades han ner inför nyårsfirandet. det blev då lite uthärdligare för honom, men man fick också ha koll på väderraporter, då han också blev åskrädd
*Stintan*
01-01-2007, 14:28
Min stackars vovve gillar varken åska, smällare eller raketer och jag tycker det har blivit värre med åren (hon är snart 12). Hon ställer sig i ett hörn och vrålskäller. Tror hon blev skrämd när hon var liten och åskan slog ned i huset. Till nyår o påsk får hon lugnande men jag vet inte om det hjälper så värst mycke. Här har det pangats hela december och igår lät det som om det var krig. Då hjälpte det inte att ligga med matte i sängen, få piller och ha TVn o radion på högsta volym. Egentligen tycker jag det borde införas förbud mot att använda smällare i tid o otid
Whiskuchi
01-01-2007, 14:39
Jag har haft en hund som fick ren ångest när det smällde.  Nu har jag katter varav två knappt bryr sig, och en är vaksam men verkar ganska intresserad ändå.
Gossen Ruda
01-01-2007, 14:45
Jag har ju inga husdjur själv men jag var hemma hos brorsan och svägerskan och dom har katt. Hon brydde sig inte det minsta, låg och tittade ut genom fönstret bara. Då var det ändå den värsta kanonaden jag hört, millennieskiftet var bara en andeviskning i jämförelse. Borde det inte vara bättre att vänja djuren vid smällar istället för att droga dom? Jakthundar och kavallerihästar har alltid vänjts vid smällar så nog går det. Att förbjuda fyrverkerier går knappast, då är det nog lättare att genomdriva ett husdjursförbud.
Anki på Öland
01-01-2007, 14:47
Har inte heller röstat eftersom jag har båda sorterna. Dom äldre hundarna är rädda och det verkar bli värre ju äldre dom blir - och smällandet här blir värre för varje år verkar det som också eftersom småbarnen blir större och fler bofasta flyttar in - dom yngre verkade inte bry sig speciellt. Anki
Tittade på nyhetsmorgon i morse, och Anders Hallgren var gäst. Intressanta saker berättade han. Bl.a. rent kemiska processer som utlöses i hjärnan hos dom räddaste hundarna. Det handlade om just hundar, så jag vet inte om det funkar likadant på andra djur. Han hade råd som t.ex. att återställa balansen i hjärnan med olika födoämnen. Han hänvsiade också till IMMI:s hemsida http://www.immi.nu
CITAT (fruberglund @ 01-01-2007, 12:50) Kan inte rösta men grisarna är inte skotträdda i alla fall  Gosse-grisarna
Margith
01-01-2007, 15:02
CITAT (fruberglund @ 01-01-2007, 12:50) Grannens hundar är dock jakthundar och vana vid skott  fruberglund, jag tycker att du ska gå över till dina grannar och fråga dem hur deras hundar reagerar på smällare. Detta sagt i allra bästa välvilja Man ska vara rädd om grannsämjan Anledningen är alltså att vi haft jakthundar i över 20 år, alltid samma ras. De första 5 var fruktansvärt rädda för åska, smällare och raketer. En av dem klöste ner tapeterna i ett helt rum  (Inte vårt rum) En klöste sönder 2 innerdörrar  (Våra innerdörrar) En lyckades öppna dörren till linneskåpet, tömde hela skåpet och kissade  (Inte vårt linneskåp) Och allihop bara darrade och flåsade och sprang runt, runt. De brukade lugna sig framåt 4-5 på morgonen. Så nyårsafton är en kväll som vi helst stannar hemma med hundarna. Det går ju inte ens att rasta hundarna en sån här kväll, de vågar inte stå still länge nog för att hinna kissa  Men jag lovar dig, är det jakt, då tror jag att jag hade kunnat skjuta ett öra av dem, utan att de hade reagerat Det måste ju bara vara så att det är inte samma ljud Den här nyårsaftonen var däremot helt annorlunda. Ingen av våra 2 hundar brydde sig dess mer. Valpen stelnade till litegrann när det small som värst, men värre än så var det inte. Jag hör definitivt till de som tycker att alla typer av smällare och raketer ska förbjudas. Å andra sidan accepterar jag att de finns de som tycker att det här är väldigt.. vaddå... viktigt?/svensk tradition?...?? Om grannens ungar vill hålla på med det här, så får jag och hundarna stå ut med det, men då ska det vara under en väldigt begränsad tid. Vid 12-slaget på nyårsafton är OK, men sen är det bra.
Det som Margith skriver stämmer bra. Stor skillnad på skott och raketer/smällare/åska. Man tror ju att rädslan har sitt ursprung långt tillbaka (till vargen) där faror kom uppifrån i form av rovfåglar.
Lilla Selma
01-01-2007, 18:34
Vi bor ute på landet, med någon kilometer till närmsta grannar, så våra kissar är inte vana vid så mycket ljud... Alltså gillar de inte alls när det smäller och brakar utav bara den - och dessutom blixtrar. Sture - rödisen - klamrade sig fast vid min axel och vägrade släppa taget. Eskil - storpälsen - satt och tittade ut med ögon kolsvarta av förundran och Nisse - gammalkissen satt och darrade innanför dörren. Tur att det inte händer så ofta.
Kanske är våra katter rädda när det smäller därför att smällar runt knutarna här betyder JÄGARE!!!
Hej hopp från Selma
Jag har en av varje sort, fast jag trodde att jag hade 2 orädda hundar... Gibbe är kolugn och bryr sig inte om raketer, skott eller åska. Vid halv ett var jag ut och kissade honom. Det smällde då också men han brydde sig bara om grannens katt...
Ninni har inte visat rädsla för skott men igår tröck hon längst ner under sängen och skakade... Vi skålade i sängen vi också för vi ville inte lämna henne ensam i rummet. Först på morgonen kom hon fram.
Margith
01-01-2007, 19:04
CITAT (Lilla Selma @ 01-01-2007, 18:34) Kanske är våra katter rädda när det smäller därför att smällar runt knutarna här betyder JÄGARE!!! Varför skulle dina katter vara rädda för jägare Jägaren är knappast en naturlig fiende till katter
Min katt Sickan var inte helt hysterisk i år, men när det smällde som värst runt 12, då drog han sig tillbaka till tryggheten under min säng. För att skona honom hölls alla fönster och dörrar stängda, men vi människor släckte ner i ett rum och stod och tittade på skådespelet genom fönstren.
Själv vågar jag mig inte ut, ens på balkongen, för det far raketer kors och tvärs, in under bilar, upp på balkonger. Nä, jag tycker fyrverkerier bara ska få ordnas av proffs. Så det så!
Lilla Selma
01-01-2007, 22:56
CITAT (Margith @ 01-01-2007, 19:04) CITAT (Lilla Selma @ 01-01-2007, 18:34) Kanske är våra katter rädda när det smäller därför att smällar runt knutarna här betyder JÄGARE!!! Varför skulle dina katter vara rädda för jägare Jägaren är knappast en naturlig fiende till katter  Jo, det ska jag säga dig - de är väldigt lömska på jägare. De känner igen en jägare på 100 meters avstånd, sitter de i fönstret och ser en jägare borta i skogskanten - då börjar de morra, smyga "lågt" efter golvet ut i hallen där de hoppar upp i ett nytt fönster för att kunna följa otäckingen tills han inte syns längre! Snacka om instinkt  och det gäller alla tre - både gamle Nisse som levt som ute-/innekatt hela sitt 14-åriga liv och bröderna Eskil och Sture som de två första åren av sina 6-åriga liv var innekatter i sta´n... Men det är klart - Nisse har väl berättat Hälsar Selma
Jag tycker inte det värsta är runt 12-slaget. Iofs var det i år fruktansvärt mycket raket då i vårt villakvarter. Men någon timme kan jag hålla även en rädd hund i något så när skick. Men i år hördes de första raketerna torsdagen före jul = 21 december = 10 dagar kvar till nyår. Igår vågade jag inte gå i vår vanliga skog med Lucas för jag hörde på håll att det smälldes. Jag åkte istället iväg med bilen till "urskogen". Vet av erfarenhet att det kommer att smällas ~1 vecka till. Det är det oskicket jag vill bli av med!! Är det inte förbjudet för ungdomar under 18 år att köpa smällare? Gör sig inte de "snälla" föräldrarna skyldiga till langning???
varför inte göra som i andra länder här också? där är det helt förbjudet för privatpersoner att handha smällare och fyrverkeri endast komunen får skjuta, och gör det flitigt...på nyår kl. tolv
CITAT (pejori @ 02-01-2007, 09:33) varför inte göra som i andra länder här också? där är det helt förbjudet för privatpersoner att handha smällare och fyrverkeri endast komunen får skjuta, och gör det flitigt...på nyår kl. tolv  Håller med fullständigt
Anki på Öland
02-01-2007, 09:54
CITAT (AnitaGg @ 02-01-2007, 09:37) CITAT (pejori @ 02-01-2007, 09:33) varför inte göra som i andra länder här också? där är det helt förbjudet för privatpersoner att handha smällare och fyrverkeri  :) endast komunen får skjuta, och gör det flitigt...på nyår kl. tolv  Håller med fullständigt  Skulle vara idealet!!! Så kunde dom annonsera ifall dom tänkte skjuta på påsk eller andra högtider också! Anki
*Stintan*
02-01-2007, 11:04
Ja gud så skönt det vore
CITAT (AnitaGg @ 02-01-2007, 09:37) CITAT (pejori @ 02-01-2007, 09:33) varför inte göra som i andra länder här också? där är det helt förbjudet för privatpersoner att handha smällare och fyrverkeri  :) endast komunen får skjuta, och gör det flitigt...på nyår kl. tolv  Håller med fullständigt  Det skulle vara kanon bra! För Dino gick tolv slaget bra, en massa raketer på lite avstånd han var uppmärksam men inte stressad. 00.15 kommer grannarna ut och börja fyra av "raketbomber" och sådana som först tjuter och sedan smäller, utanför VÅRAT hus  ( I vår "by" finns många andra lämpligare ställen att skjuta raketer ifrån, vårat hus ligger som mitt i byn och tidigare om åren har raketerna alltid avfyrats på en höjd en bit från husen )När de vet att vi har en hundvalp!  Dino blev så rädd och stressad, försökte gömma sig under stolar, sängar osv. Men man vill ju´inte vara alltför gnällig så vi tänkte att de slutar väll snart. 00.45 när de hade avfyrat utan paus i 30 min. bad sambon dem att inte skjuta precis utanför vårat hus för Dino är livrädd... De slutade faktiskt då men skadan är nog tyvärr redan skedd nu, det här kommer han förmodligen ha med sig hela livet
fruberglund
02-01-2007, 11:50
CITAT (Margith @ 01-01-2007, 15:02) CITAT (fruberglund @ 01-01-2007, 12:50) Grannens hundar är dock jakthundar och vana vid skott  fruberglund, jag tycker att du ska gå över till dina grannar och fråga dem hur deras hundar reagerar på smällare. Detta sagt i allra bästa välvilja Man ska vara rädd om grannsämjan  Vi är goda grannar och umgås rätt mycket med våra grannar så vi vet redan Som sagt så köpte vi smällare som inte smällde så högt. Raketer som smälldes längre ifrån smällde dock mer än våra och det kan man ju inte göra något åt.
CITAT (Leia @ 02-01-2007, 11:13) risken är stor ja och som tidigare sagts...det blir värre med åren också
Mia, zon 3
02-01-2007, 14:56
Kan inte heller rösta, då jag tyvätt inte har några 4-benta (allergisk, stackars mig....  ), men jag skriver under på "gemensamma" fyrverkerier också! Har nämligen en 2-bent (=sonen) som är riktigt rädd när de smäller av.... Själv tycker jag om att titta på fyrverkerim men då ska det vara de som är lite mer organiserade - en smäll här och en där är ju inte så mycket att se. Här i byn har de insamling till gemensamt fyrverkeri på Valborg, och det brukar vara jättefint, plus att ingen skjuter "privat" då. Nyårsafton är värre - en granne har till och med en avfyrningsramp (riktad rakt mot vår tomt - hmmmm....). Det jag personligen tycker sämst om är föroreningarna/nedskräpningen. Vi människor är ju ganska bra på det även andra dagar på åreet i och för sig, men ändå...
CITAT (Leia @ 02-01-2007, 11:13) Du som har en så pass ung hund kan nog fortfarande träna bort en hel del av detta. Det finns en CD-skiva med inspelade skottljud som man kan använda sig av att träna under kontrollerade former. Man börjar med väldigt låg volym och låter hunden få positiv förstärkning under tiden. Ge inte upp
En sådan vill jag ha!
Var köper jag den?
CITAT (Leia @ 02-01-2007, 20:02) En sådan vill jag ha!
Var köper jag den? HÄR finns den att köpa.
CITAT (askar @ 02-01-2007, 20:08) CITAT (Leia @ 02-01-2007, 20:02) En sådan vill jag ha!
Var köper jag den? HÄR finns den att köpa.  Tack! Du är duktig på att hitta saker du!
SannaLasso
04-01-2007, 01:22
Hundarna verkar tycka att det är kul och spännande med raketer och pangpang men katterna blev rädda och försvann nånstans på övervåningen. Papegojan vaknade av nyårsbraket och satt och lyssnade tills festen var över, sen somnade han om. Jag prickade för orädda hundar i enkäten men det gick inte att pricka för rädda katter också. Jag får väl försöka göra det en annan gång så resultatet blir alldeles rätt.
Keno bryr sig inte att det smäller. Men jag håller honom givetvis inne när det smäller som värst. Och i år så gav jag honom världens största märgben vid 23 och han hade bara fokus på det hur länge som helst. (Märgben till Keno är ungefär som att sätta på en film till småbarn..  ) Däremot har jag hört att de kan bli räddare med åren.
CITAT (cic @ 05-01-2007, 13:24) Däremot har jag hört att de kan bli räddare med åren. Ja, av tusen gånger då det gått bra behövs det bara en då de blivit skrämda. Sen är det svårt att få dem att minnas alla de tusen gångerna de inte tyckte det var farligt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|