Hej,
Jag petade ner mina sparrisärtfrön för ca tre veckor sen men ännu inte en skymt av nånting... är dom kinkiga på att gro, eller bara sena?
Allt annat har kommit igång bra, det är bara dom som trilskas.
Gunilla
De jag satte var lite sena i starten, jag sådde mina inne, några veckor innan utplantering.
lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2003, 08:43
De verkar ta lite tid på sig men de borde dyka upp snart om det är varmt i marken. Mina har börjat komma upp jag har för mig jag sådde för 3-4 veckor sedan utomhus.
Erika zon 4
04-06-2003, 15:03
Mina grodde på några dagar i växthuset, men inne tog det lång tid..
Och just idag beslutade sej tre små plantor att bryta jordytan!
... nu återstår bara att se hur dom smakar, jag sådde dom på beskrivningen enbart. Hur äter man dom bäst? ... det gäller att planera i god tid
Gunilla
Eva i Norrköping
06-06-2003, 20:58
Jag ladem ina i blöt i flera dagar innan, så de svällde ordentligt. Alla kom upp! Första gången jag provar, så det ska bli spännande.
Hur går det med era ärter? Mina har helt stannat av, kanske för att det varit såpass svalt? Svårt att tro att det ska kunna bli buskiga ärtväxter av dom små spretiga plantorna jag har ... fast dom är ju ganska söta ändå.
Gunilla
Eva i Norrköping
29-06-2003, 18:43
De har inte stannat helt, men de växer rätt långsamt. Håller med om att de är söta i alla fall, det är första gången jag provar dem så vi får väl bara vänta och se. Om det bara kunde bli lite sol nån gång....
Erika zon 4
29-06-2003, 21:24
Mina står också helt still, ytterst långsamma isf...

Men de är värmekrävande så det är nog därför det inte händer nåt... Hoppas verkligen inte att sommaren tänker fortsätta så här...
Susanne i Linköping
30-06-2003, 08:36
Även mina är ganska små, men de blommar fint och de första små baljorna har visat sig. Men ska de vara så tunna?!? Ynkepyttiga är vad de är, ca 3 mm tjocka och 2 cm långa, knappast värda att skörda, särskilt så länge det bara finns 2-3 stycken.
Gurka och bönor står också still ... det måste vara kylan. Enda fördelen med den är att det är lite behagligare att göra tunga saker än när det är varmt. Handgräsklippning t.ex.
Jag tror att man ska skörda baljorna när den är 2-3 cm läng, kan visst bli träiga annars. Men, som sagt, för mina är det långt dit.
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.