Full version: 2007 års boktråd
anna_rispan
Jag läser på en julklappsbok. Svitjods undergång -och Sveriges födelse av Fredrik och Henrik Lindström.

Rätt intressant faktiskt. Senast jag läste hitoria som höll till så långt tillbaka i tiden var ju på mellanstadiet. O då minns jag bara Magnus Ladulås.

Boken är seriös och har ordentligt med källhänvisningar. Men tycker nog att Albert Bonniers hade kunnat lägga lite mer tid på korrekturläsningen... rolleyes.gif unsure.gif

edit:tidigare tråd
förra boktråden
LadyG
Jag läser en samlingsvolym av Howard Philip Lovecraft, ser fram emot att kasta mig över julklappsböckerna snart. Edgar Allan Poe wub.gif
herkules
jag läser också en julklappsbok - svart som natten av ann cleeves, den verkar bra tycker jag!
yenny
Just nu läser jag en bok av Denise Rudberg. Väninnan heter den.
caprifol
Kungamordet av Hanne-Vibeke Holst. Minst lika bra som föregångaren Kronprinsessan.
caprifol
Whiskuchi
Jag läser också en julklappsbok, Stenhuggaren av Camilla Läckberg.
Lady Hamilton
När jag är ute och går lyssnar på Jan Guillou:s En medborgare höjd över varje misstanke
(trodde mig ha läst alla böcker om "Carl Hamilton" unsure.gif men denna "känner" jag inte igen)
Piccante
CITAT (herkules @ 01-01-2007, 12:28)
jag läser också en julklappsbok - svart som natten av ann cleeves, den verkar bra tycker jag!

Den fick jag oxå i julklapp. Har precis börjat läsa så det är lite tidigt att ha åsikter om boken än.
LadyG
CITAT (Hamilton @ 01-01-2007, 14:50)
När jag är ute och går lyssnar på Jan Guillou:s En medborgare höjd över varje misstanke
(trodde mig ha läst alla böcker om "Carl Hamilton" unsure.gif men denna "känner" jag inte igen)

Är den bättre än hans andra böcker?
Yin o Yang
Har just börjat på Nicci French Och så log han ... Den kryper in under skinnet på en direkt. har läst De levandes rike av samma författare och den var kanonbra smile.gif
Kan också rekomendera Monkeewrenchmorden av P. J Tracy som följs upp av Levande bete
suddis
"Den amerikanska flickan" håller jag på med. Jag tycker den är bra men det tar tid för mig att läsa den, vet inte vad det beror på..?

/suddis.
Snöflinga
Har börjat på en bok av Jhon o'farrell som heter "kan innehålla nötter" Handlar om vad curlingföräldrar kan hitta på för att hjälpa sina barn och vilka konsekvenserna kan bli ... Underhållande ...
LadyG
Nästa bok jag ska ge mig på är Lian Hearns fjärde bok om klanen Otori, så fort jag är klar med boken jag hpller på med nu och det lär jag bli när som helst.
anna_rispan
Vad handlar böckerna om?
LadyG
AdLibris skriver så här om första boken:

"I en avlägsen och fridsam bergsby lever en ovanlig pojke. Takeo har ännu inte upptäckt sitt sanna jag, och känner inte till sin avlidne fars hemlighet. Men hans stillsamma liv förändras för alltid den dag då krigsherren Iida Sadamu skövlar och bränner hans hemby. Takeo räddas av den unge herremannen Otori Shigeru, som för honom till sitt hem. Där sätts han i lära i allt en ädling behöver veta, men också i andra färdigheter - de märkliga, närmas magiska förmågor som tillskrivs det legendariska Släktet. Långsamt upptäcker Takeo sanningen om sig själv, och om det öde som väntar honom.

Över Näktergalens golv är första delen i trilogin Sagan om klanen Otori. Det är en mäktig, episk berättelse om ära och lojalitet, hämnd och förräderi, skönhet och makt, och om den överväldigande kärlekens passion."

Det är en mycket bra författarinna och det är kul att miljön är annan än den traditionellt västerländska (Japan). Dessutom är de så spännande att man har svårt att lägga ifrån sig böckerna smile.gif

Liam Hearn
Farmor
Precis som Suddis har jag läst Den amerikanska flickan låååååångsamt. För min del tror jag det beror på författarinnans språk, orden är en njutning som man inte kan hasta igenom.

Det bästa är att det kommer en fortsättning! smile.gif
anna_rispan
Är det en roman?? Låter skönt med en långsambok också. Fast oftast så vill jag ha snabba böcker där det händer saker hela tiden.
Farmor
anna rispan: Ja, det är en roman av Monika Fagerholm som tilldelades Augustpriset 2005. Så här står det på baksidan av min bok:

Hösten 1969 i Trakten. Livet rämnar. Den amerikanska flickan Eddie hittas drunknad och hennes vän Björn har hängt sig.
Från denna händelse strålar berättelserna i romanen ut, till och från platser, med Trakten som knutpunkt. Historien går som en skimrande vacker, dov och mörk tråd genom tiden - det vävs rykten om den, viskas, fantiseras ...
Och när Sandra och Doris från Trakten några år senare börjar rota i historien och rekonstruerar den slutar det med en ny tragedi.

Den amerikanska flickan är en roman om ung bråd död, svek och bedrägerier, om kärlek och brustna förhoppningar skriven på ett språk som saknar motstycke, vidunderligt, träffsäkert och humoristiskt.

wub.gif wub.gif
pejori
läser just nu "låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist.

lite knepig bok, vet inte om den är bra eller inte, men jag läser den, så nått är det som tar tag.
vet inte om jag är så förtjust i böcker om "vampyrer"
pialotta
å ja läser flera på en gång;
"Tandooriälgen" av Zac O´Yeah som utspelas i ett framtida Göteborg. Nån som läst den?
"Shadow cities" av Robert Neuwirth tror jag han heter, om slumområden i 4 megastäder. Den är klart bra, förf. har faktiskt bott i de områden han beskriver och det är ovanligt.
Leonardo da Vincis "Anteckningsböcker" ligger också framme. "Målarkonsten överträffar allt mänskligt arbete" skrev han bl.a

Har svårt att hinna med dem, bara!
Farbror Blå
läser robinson som vanligt=)
bra deckare, skitkass översättning smile.gif rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (LadyG @ 02-01-2007, 12:04)
(trodde mig ha läst alla böcker om "Carl Hamilton"  :unsure:  men denna "känner" jag inte igen)

Svårt för mig att avgöra.eftersom jag älskar att läsa/lyssna på allt som har med Hamilton att göra wub.gif

Men helt klart är Hamilton serien inte lik Arn, det handlar om vitt skilda serier. Sedan kan jag erkänna att Ondskan -av Guillou tycker jag inte om, men det har med själva berättelsen att göra inte författaren
LadyG
CITAT (Hamilton @ 03-01-2007, 20:36)
CITAT (LadyG @ 02-01-2007, 12:04)
(trodde mig ha läst alla böcker om "Carl Hamilton"  unsure.gif  men denna "känner" jag inte igen)

Svårt för mig att avgöra.eftersom jag älskar att läsa/lyssna på allt som har med Hamilton att göra wub.gif

Men helt klart är Hamilton serien inte lik Arn, det handlar om vitt skilda serier. Sedan kan jag erkänna att Ondskan -av Guillou tycker jag inte om, men det har med själva berättelsen att göra inte författaren

Ah, oki men om du skulle ranka dem inbördes då? Hur hamnar den då?
Piccante

Har du läst ut den? Vad tyckte du?
Jag läste ut den igår. Jag tyckte intrigen var riktigt bra för jag blev så totalt lurad ohmy.gif . Men jag ska inte skriva för mkt ifall du läser den än. Men jag hoppas att det kommer ut fler av samma författare på svenska.
herkules
CITAT (Leocarpus @ 04-01-2007, 14:49)

Har du läst ut den? Vad tyckte du?
Jag läste ut den igår. Jag tyckte intrigen var riktigt bra för jag blev så totalt lurad ohmy.gif . Men jag ska inte skriva för mkt ifall du läser den än. Men jag hoppas att det kommer ut fler av samma författare på svenska.

jag läste också ut den igår (eller i natt rättare sagt) den var bra! blev också lurad, trodde jag visste men icke då.. smile.gif
Trädet (ZonV)
Julklapp:
Gud vill det! Nordiska korsfare under medeltiden
Dick Harrison

En bra bok...!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon